Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Trond Giske og Torny Pedersen, fra Høyre, Afshan Rafiq, lederen Sonja Irene Sjøli og Olemic Thommessen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen og Ola T. Lånke og fra Senterpartiet, Ola T. Heggem, har merket seg at departementet fremmer forslag om nedlegging av forbud med hensyn til vern av forbrukernes interesser.

Komiteen finner det riktig at Forbrukerombudet (FO) og Markedsrådet (MR) får kompetanse til å forby handlinger fra norske næringsdrivende som strider mot forbrukernes kollektive interesser i en annen EØS-stat.

Komiteen ser positivt på at myndigheter og organisasjoner fra andre EØS-land som har til formål å beskytte forbrukernes interesser, kan bringe inn saker for FO og MR for å få stanset norske næringsdrivendes virksomhet.

Komiteen mener at Barne- og familiedepartementet må skaffe seg kompetanse til å peke ut de norske myndigheter og organisasjoner som kan opptre som part mot næringsdrivende i andre EØS-land med sikte på å få stanset handlinger som skader norske forbrukeres interesser.

Komiteen er positive til at Forbudsdirektivet 98/27 EF om nedlegging av forbud med hensyn til vern av forbrukerinteresser har fokusert på å beskytte forbrukernes interesser. Direktivet skal stoppe grenseoverskridende handlinger som er i strid med forbrukernes interesser. Komiteen ser positivt på at næringsdrivende ikke lenger skal kunne unndra seg regler som beskytter forbrukerne ved å flytte utgangspunktet for sine aktiviteter. Komiteen mener det er et godt alternativ å legge kompetansen til Forbrukerombudet og Markedsrådet for å kunne nedlegge forbud i saker etter forbudsdirektivet. Det blir viktig å påse at Forbrukerombudet og Markedsrådet får tildelt de nødvendige ressurser som er nødvendig for å ivareta de nye oppgavene. Komiteen vil at Forbrukerombudet og Markedsrådet skal kunne ta opp sakskomplekser som ikke bare kommer fra en annen godkjent institusjon. Det kan virke begrensende i forhold til de tilfeller av grenseoverskridende brudd på markedsføringsloven som måtte forekomme. Forbrukerombudet og Markedsrådet bør ha mulighet til å kunne ta opp saker på eget initiativ.

Komiteen vil påpeke at det må skje en tilsvarende utpeking av godkjente institusjoner i andre medlemsland. Disse institusjonene må ha kompetanse til å nedlegge forbud mot handlinger foretatt av innenlandske næringsdrivende som skader forbrukernes interesser. Ifølge direktivet er det opp til medlemsstatene å velge om det skal være uavhengig offentlig myndighet eller private organisasjoner, eller begge deler. Etter komiteens oppfatning er det en forutsetning for godkjenning av en institusjon at den har mulighet til å stoppe uønsket aktivitet gjennom søksmålskompetanse. Komiteen mener det er uproblematisk at departementet peker ut institusjoner og godkjenner organer så lenge det skjer på grunnlag av vurderinger og vilkår for godkjenning fastsatt i forskriften. Komiteen støtter opp under innføringen av vedtaket om tvangsgebyr. Det er nødvendig for at systemet skal fungere både preventivt og effektivt. Det er viktig å sørge for at Forbrukerombudet og Markedsrådet får tilført også her den nødvendige kompetansen for å imøtegå en større og mer komplisert saksmengde.

Komiteen slutter seg til endringen i markedsføringsloven.