5. Forslag til takseringsløsning i St.meld. nr. 45 (1995-1996) og Innst. S. nr. 143 (1996-1997)
Regjeringen Brundtland foreslo i St.meld. nr. 45 (1995-1996) et nytt takseringssystem for bolig- og fritidseiendommer. I meldingen ble det også gitt en omtale av prinsippene for formuesbeskatning, inntektsbeskatning og gevinstbeskatning av bolig- og fritidseiendommer, samt en omtale av kommunal eiendomsskatt.
Etter forslaget skulle en eiendoms samlede takstverdi utgjøre summen av produksjonskostnaden for bygningen med fradrag for slit, elde og utidsmessighet (aldersfradrag) og omsetningsverdien for tomten. I meldingen het det at takstene prinsipielt sett burde tilsvare eiendommenes omsetningsverdi, men at praktiske årsaker tilsa modifikasjoner av dette utgangspunktet. Forslaget tok derfor i stedet utgangspunkt i oppførelseskostnader (produksjonskostnad) for bygningen, med tillegg av tomteverdi etter et pris-sonesystem.
Takseringsløsningen var i hovedsak basert på automatisk beregning av takstene på grunnlag av registrerte data. Registeret skulle bygges opp med opplysninger fra skattyterne og fra offentlige registre.
Takseringen av bygning tok utgangspunkt i produktet av boligareal, kvadratmetersats og en aldersfaktor. Kvadratmetersatsen skulle etter forslaget variere etter distrikt og bygningstype. Departementet foreslo en sondring mellom tre bygningstyper:
Frittliggende eneboliger.
Andre bygninger med inntil fire boenheter.
Bygninger med fem eller flere boenheter.
Det ble foreslått et aldersfradrag med 1 pst. pr. år, maksimalt 40 pst.
Det skulle gis sjablonmessig fradrag for lav standard dersom bygningen mangler grunnleggende installasjoner Det ble i tillegg foreslått en individuell korreksjon av taksten dersom standard avviker betydelig fra det som er normalt.
Taksten for fritidshus skulle beregnes på samme måte som for bygning som benyttes som fast bolig.
Takseringen av tomt skulle etter forslaget ta utgangspunkt i en inndeling av landet i pris-soner, med utgangspunkt i om lag ti sonegrupper eller priskategorier. Taksten for tomt til fritidsbolig skulle som utgangspunkt beregnes på samme måte som for tomt til fast bolig, men individuell vurdering av eiendommen skulle finne sted i større grad enn for andre tomter.
Det ble lagt opp til individuell korreksjon av takstverdien dersom det ble sannsynliggjort et avvik på minst 30 pst. mellom beregnet takst for hele eiendommen og eiendommens faktiske takstverdi etter en individuell vurdering. I tillegg ble det foreslått en egen justeringsfaktor i fraflyttingsstrøk og lignende.
Finanskomiteen la frem sin innstilling til St.meld. nr. 45 (1995-1996) 12. mars 1997 (Innst. S. nr. 143 (1996-1997)). I innstillingen skisserte flertallet i finanskomiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, en takseringsmodell som på sentrale punkter avvek fra utkastet i stortingsmeldingen. I proposisjonen er komitéflertallets modell beskrevet ved henvisninger til Innst. S. nr. 143 (1996-1997).
Komiteen tar til etterretning den oppsummeringen av de forhold som fremkom i St.meld. nr. 45 (1996-1997) og Innst. S. nr. 143 (1996-1997) som her fremkommer.