7. Økonomiske og administrative konsekvenser
Den foreslåtte endring i vilkårene for å bli idømt forvaring fører til at noen flere kan få denne særreaksjonen, og dermed en noe mer utstrakt bruk av rettspsykiatrisk sakkyndige og noen flere tilsynsoppdrag for kriminalomsorgen. Kriminalomsorgen må utvikle et soningsalternativ hvor innholdet i forvaringen kan tilpasses de domfeltes særlige behov. Økt bemanning på Ila er det viktigste tiltak for å ivareta disse forhold. I tillegg skal bygningsmessige arbeider utføres. Bemanningsøkningen er beregnet til å utgjøre 52 årsverk. Kostnadsrammen er beregnet til 22 mill. kroner, hvorav engangsinvesteringer/etableringskostnad utgjør ca. 2,5 mill. kroner. De budsjettmessige konsekvensene vil bli vurdert i de årlige budsjetter.
Et foreløpig anslag tilsier at totalt 15 personer vil ha opphold i fagenheten. Med utgangspunkt i et anslag på 1-2 personer som dømmes til tvungen omsorg pr. år, antar departementet at det kan være hensiktsmessig med en trinnvis utbygging av institusjonsplasser i fagenheten. Investeringskostnadene for 15 plasser anslås til totalt 32,4 mill. kroner. Anslag for driftsutgifter er 38,25 mill. kroner.
I forbindelse med prøveløslatelse fra forvaring kan det fastsettes at den domfelte skal holdes tilbake i en bolig eller institusjon. Det samme foreslås når slike vilkår fastsettes som varetektssurrogat.
Staten vil refundere utgiftene til slike tiltak. Sosial- og helsedepartementet har beregnet utgiftene i år 2002 til 97 mill. kroner til refusjon av kommunenes utgifter og 1 mill. kroner i økte kostnader til administrering av tilskuddsordningen.
Komiteen tar departementets synspunkter om økonomiske og administrative konsekvenser til etterretning.