Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

11. Endring av straffebestemmelsen i nåværende § 14-3

I henhold til verdipapirhandelloven § 14-3 første ledd straffes forsettlig eller uaktsom overtredelse av innsidehandelforbudet i § 2-1 første ledd med bøter eller fengsel inntil seks år. Det samme gjelder for overtredelse av forbudet mot kursmanipulering i verdipapirhandelloven § 2-6.

I verdipapirhandelloven av 1985 var strafferammen for ulovlig innsidehandel opprinnelig bøter eller fengsel inntil 1 år, men ble endret til dagens nivå ved endringsloven av 1991.

Kredittilsynet mener det ikke er grunnlag for å foreslå en reduksjon av strafferammen for de særlige graverende tilfeller. Kredittilsynet uttaler blant annet:

«Imidlertid finner Kredittilsynet det hensiktsmessig å foreslå en differensiering av strafferammen, og da spesielt i sammenheng med forslaget om at kvalifikasjonskravet for straffbar innsideinformasjon senkes, jfr. pkt. 7.1 foran, hvoretter lovens straffebestemmelse i større grad differensierer strafferammen etter hvorvidt det foreligger særlig skjerpende omstendigheter. Kredittilsynet foreslår således at overtredelser av § 2-1 første ledd som hovedregel straffes med fengsel inntil 3 år, men at strafferammen økes til fengsel inntil 6 år ved særlig skjerpende omstendigheter.»

I avsnitt 11.2 i proposisjonen gjengis de hensyn Kredittilsynet mener gjør seg gjeldende. Kredittilsynet mener disse hensyn også gjør seg gjeldende ved overtredelse av verdipapirhandelloven § 2-6 første og annet ledd (forbud mot kursmanipulering). Kredittilsynet foreslår derfor at den samme differensierte strafferammen gjøres gjeldende for overtredelser av denne bestemmelsen.

Finansdepartementet viser til at gjeldende straffebestemmelse har en vid strafferamme for overtredelser av verdipapirhandelloven § 2-1 første ledd og § 2-6, ved at denne er begrenset oppad til seks år og nedad til bøter. I det enkelte tilfelle vil domstolene, dersom vilkårene for straff foreligger, ha anledning til å foreta en konkret straffeutmåling innenfor gjeldende strafferamme. Departementet kan vanskelig se at spørsmålet om skyld i det enkelte tilfellet vil være avhengig av at strafferammen er differensiert så lenge loven ikke stipulerer en minstestraff. Departementet kan av den grunn ikke se behov for en differensiering av strafferammen som foreslått av Kredittilsynet. Verdipapirhandellovens straffebestemmelse foreslås allikevel endret på bakgrunn av forslaget om avkriminalisering av mindre grove overtredelser av meldepliktsreglene, jf. avsnitt 9.4 i proposisjonen. Bestemmelsen er videre foreslått omredigert i forhold til gjeldende utforming.

Komiteen slutter seg til departementets vurderinger og forslag, med unntak for forslaget til endring av straffebestemmelsene for overtredelse av meldeplikten.

Når komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, ikke gir sin tilslutning til reglene om overtredelsesgebyr i forslaget til ny § 14-2 (se avsnitt 9.2), blir dette paragrafnummeret stående for reglene om vinningsavståelse, slik at også § 14-3 blir stående for straffebestemmelsen. Flertallet foreslår at straffereglene for overtredelse av meldeplikten foreløpig ikke endres, slik at overtredelse rammes av forslaget til § 14-3 annet ledd nr. 1. Flertallet viser til avsnitt 9.2 for forslag til ordlyd i § 14-3.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at de støtter departementets forslag til ordning med overtredelsesgebyr, og således støtter departementets forslag til straffebestemmelser i § 14-4. Disse medlemmer viser til forslaget under avsnitt 9.2.