Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Dag Terje Andersen, Erik Dalheim, Grethe G. Fossum, Britt Hildeng, Ottar Kaldhol, Torstein Rudihagen og Signe Øye, fra Kristelig Folkeparti, Valgerd Svarstad Haugland, Lars Gunnar Lie og Ingebrigt S. Sørfonn, fra Høyre, Børge Brende, Per-Kristian Foss og Kjellaug Nakkim, fra Fremskrittspartiet, Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen, fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, fra Venstre, Terje Johansen, og representanten Karl N. Meløysund, viser til at forslaget er forelagt Finansdepartementet til uttalelse. Departementets svar av 9. mai 2001 er vedlagt innstillingen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at ved innføring av merverdiavgiftsreformen 1. juli 2001, vil en rekke selvstendig næringsdrivende bli avgiftspliktige. De første 9 månedene vil de nye avgiftspliktige ikke bare forholde seg til regler for utgående og inngående merverdiavgift, men også det svært kompliserte systemet for beregning av investeringsavgift. Flertallet viser videre til at etter dagens ordning inntrer avgiftsplikt når omsetningen passerer 30 000 kroner i løpet av en 12 måneders periode. Dette beløpet har ikke vært endret på mange år.
Flertallet er enig med forslagsstillerne i at det kan synes lite hensiktsmessig at mindre bedrifter med lav omsetning må sende inn omsetningsoppgave annen hver måned. Dette kan forenkles ved at mindre bedrifter med liten omsetning kan sende årsoppgave på lik linje med næringsdrivende innen jord- og skogbruk. Flertallet mener at en utvidelse av gruppen som leverer årsoppgave må kunne gjennomføres forholdsvis enkelt da det er en vel innarbeidet rutine omkring dette og skjemaer utviklet. Forslagsstillerne viser til at i Sverige er beløpsgrensen 1 mill. svenske kroner. Flertallet vil påpeke at dette må gjelde alle små næringsdrivende også de som er oppgavepliktige i dag, og at dette totalt kan dreie seg om 160 000 enheter som vil bli årsoppgavepliktige. Flertallet vil imidlertid påpeke at de som allerede er registrert og sender oppgave annen hver måned, bør kunne velge om de vil fortsette eksisterende ordning eller gå over til årsoppgave.
Flertallet støtter forslagsstillernes forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet registrerer at departementet sier seg enig i at innføring av årsoppgaver vil kunne medføre en ønsket lettelse for de mindre virksomheter. Departementet viser til at en slik endring krever endring av lov med nødvendige høringer i denne forbindelse. Disse medlemmer stiller seg, i likhet med departementet, positive til innføring av årsoppgave.
Disse medlemmer viser i denne sammenheng til at innføring av årsoppgaver vil berøre mange næringsdrivende, og vil ha en rekke forskjellige effekter, slik det er beskrevet i departementets brev av 9. mai 2001.
Disse medlemmer vil spesielt vise til det rom for organisert kriminalitet en tilsvarende endring har medført i Sverige. Disse medlemmer registrerer i denne sammenheng rapporten fra det svenske Riksskatteverket (RSV Rapport 2000:8 «Kontroll av karusellhandel innom momsområdet») hvor det beregnes at momsunndragelser i en slik sammenheng har kostet den svenske staten over 1 mrd. kroner.
Disse medlemmer mener at slike forhold understreker nødvendigheten av at man i forhold til lovendring gjennomfører en ordinær saksbehandling med høring.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti forutsetter at en høring overfor de berørte vil kunne gjennomføres i løpet av høsten.
Disse medlemmer vil ta endelig stilling til en lovendring når denne foreligger til behandling.
Disse medlemmer foreslår at forslaget ikke bifalles.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og representanten Steinar Bastesen viser for øvrig til at disse medlemmer i innstillingen til Revidert nasjonalbudsjett foreslår å utsette iverksettelsen av merverdiavgiftsreformen.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti støtter forslagets intensjon om å forenkle hverdagen for mindre virksomheter og stiller seg positivt til innføring av årsoppgave. Imidlertid vil dette medlem advare mot å gjøre denne typen endringer i stort tempo uten forutgående utredninger. Det vises til brevet fra departementet som påpeker flere forhold som bør utredes nærmere. Det vises også til erfaringene fra fjorårets budsjettforlik som bør ha bidratt til en viss tilbakeholdenhet på dette området.