Sammendrag
Stortingsrepresentantene Per-Kristian Foss, Jørn L. Stang, Kristin Krohn Devold og Oddvard Nilsen fremmet den 15. mars 2001 forslag om gjeninnføring av 0,5 promillegrensen ved endringer i vegtrafikkloven §§ 22, 31, 33 og 39, bilansvarsloven §§ 7 og 12 samt forsikringsavtaleloven § 4-9.
I begrunnelsen for forslaget vises det bl.a. til at Stortinget i juni 2000 vedtok å innføre en ny promillegrense på 0,2 promille for fører av motorvogn. Lovendringen trådte i kraft 1. januar 2001. Det er allerede kommet sterke reaksjoner fra trafikkfaglige hold, og særlig fra politiet. Det fremheves at det er usikkert om promille mellom 0,2 og 0,5 har innvirkning på kjøreferdighetene. Videre blir det påpekt at den nye promillebestemmelsen vil ta ressurser bort fra politioppgaver som burde ha vært prioritert.
I EU ser det nå ut til at man er i ferd med å få en felles promillegrense på 0,5, og dette kan bli en del av norsk regelverk via Schengen/EU-tilpasning. Da kan det være en fordel å ikke sette i gang omkalibrering av måleapparater og innføre nye straffereaksjoner før man ser om dette blir en realitet.
Den tidligere promillegrensen på 0,5 var godt befestet i folks bevissthet og det var allment akseptert at kjøring i påvirket tilstand var en alvorlig kriminell handling. Den nye regel kan dessverre undergrave folks respekt for promillelovgivningen generelt.
Forslagsstillerne viser til at under behandlingen av Innst. O. nr. 69 (1999-2000) fant høringsinstansene gjennomgående at det ikke er dokumentert at forslaget vil gi trafikksikkerhetsmessig effekt. Tunge høringsinstanser som Riksadvokaten, Den Norske Advokatforening, Politiets fellesorganisasjon, LO og Norges Automobilforbund var kritiske, og Statens Rettstoksikologiske Institutt (SRI) pekte på måleusikkerhet ved lavpromille, samt forholdet til bilførere påvirket av andre rusmidler enn alkohol.