Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Sammendrag

I proposisjonen foreslås endringer i bilansvarsloven §§ 7 og 10.

Etter bilansvarsloven § 7 tredje ledd bokstav b har skadelidt bilfører eller passasjer som utgangspunkt ikke krav på erstatning fra trafikkforsikringen dersom han visste eller måtte vite at vognføreren var påvirket av rusmidler, og det er årsakssammenheng mellom påvirkningen og skaden. Lovforslaget går ut på at skadelidte passasjer i slike tilfeller skal vurderes etter den mindre strenge medvirkningsregelen i § 7 første ledd. Skadelidte vognfører skal fortsatt vurderes etter den strengere særregelen i tredje ledd.

Bilansvarsloven § 10 regulerer tilfellene der noen gjør skade i motorvogn som ikke er forsikret. Utgangspunktet er her at den skadelidte har krav på dekning fra Trafikkforsikringsforeningen. Unntak er gjort for «eigaren» og «brukaren» og den som «køyrde seg i vogna endå han visste at ho ikkje var lovleg trygda». For eier og bruker gjelder unntaket selv om de ikke var med i vogna da skaden skjedde. Departementet foreslår å innsnevre unntaksregelen slik at den bare rammer de som av fri vilje har tatt plass i motorvognen som voldte skaden og som visste at motorvognen ikke var forsikret.

Formålet med endringene i §§ 7 og 10 er å bringe bilansvarsloven i samsvar med EØS-retten (motorvognforsikringsdirektivene).

Proposisjonen inneholder også drøftelser av om bilansvarsloven §§ 8, 12 og 13 bør endres av hensyn til EØS-retten, jf. pkt. 4 og 6 i proposisjonen, men departementet finner det ikke nødvendig med slike endringer.

Departementet sendte spørsmålet om å endre bilansvarsloven § 7 på høring. Bakgrunnen var at Høyeste­rett har lagt til grunn at bilansvarsloven § 7 tredje ledd bokstav b er i strid med EØS-retten. I en av høringsuttalelsene er det pekt på at § 10 første ledd om motorvogn som ikke er forsikret på noen punkter synes å være i strid med direktivene. Departementet er enig i dette, og foreslår derfor å endre også denne bestemmelsen.

Departementet drøfter videre i høringsbrevet og i proposisjonen om § 8 andre ledd, § 12 første ledd bokstav c og § 13 kan være i strid med EØS-retten, men kommer til at så ikke er tilfelle, og foreslår ikke endringer her.

For å få bort motstrid mellom bilansvarsloven og motorvognforsikringsdirektivene, foreslo Justisdepartementet i høringsbrevet at regelen i bilansvarsloven § 7 tredje ledd bokstav b ikke lenger skal gjelde for passasjerer som skades i forbindelse med promillekjøring. Forslaget går ut på at disse tilfellene skal vurderes etter hovedregelen om medvirkning i § 7 første ledd. For skadelidte er denne regelen gunstigere enn den alminnelige medvirkningsregelen i skadeserstatningsloven, idet avkorting i erstatningen ikke kan skje dersom «skadelidaren kan leggjast berre lite til last». Departementet legger til grunn at det ikke vil være i strid med EØS-retten å la bilansvarsloven § 7 første ledd gjelde for skadelidte passasjer som har medvirket til sin egen skade.

De fleste høringsinstanser som har merknader, støtter forslaget om å endre bilansvarsloven § 7. Det er bare Motorførernes Avholdsforbund som går imot en endring. If Skadeforsikring gir uttrykk for at ordlyden i § 7 første ledd er uheldig ved tilfelle av medvirkning fra passasjer.

Departementet har blitt stående ved det forslaget som ble sendt på høring, og mener dagens lovtekst ikke skaper problemer i forhold til medvirkning fra skadelidte passasjerer.

For skadelidte bilfører innebærer forslaget ingen endring i rettstilstanden. Derimot medfører forslaget en styrking av stillingen til skadelidte passasjer. Mens skadelidte passasjer tidligere har vært underlagt en regel som er strengere enn den alminnelige medvirkningsregelen i skadeserstatningsloven, innebærer forslaget at skadelidte vil stå i en gunstigere stilling enn det som følger av denne regelen.

Under høringsrunden ble det reist spørsmål om § 10 første ledd andre punktum kunne være i strid med EØS-retten.

Departementet er enig i at denne regelen synes å måtte endres for å komme i samsvar med motorvognforsikringsdirektivene. Skade som motorvogn som ikke er forsikret gjør på eier eller bruker av vognen faller etter gjeldende rett utenfor trafikkforsikringsordningen. Dersom eieren eller brukeren påføres skade uten at de selv førte motorvognen, kan det tenkes tilfeller der skadevolderen har et personlig erstatningsansvar som ikke er dekket av trafikkforsikring. Dette vil trolig være i strid med direktivene, dersom vi ser bort fra tilfeller der eieren eller brukeren av fri vilje har tatt plass i motorvognen, og de visste at vognen ikke var forsikret.

Etter direktivene er det ikke krav om at skade som motorvogn gjør på føreren skal omfattes av trafikkforsikringen. Departementet foreslår likevel at også skadelidte vognfører skal falle inn under samme regel som andre som påføres skade av vogn som ikke er forsikret. Lovutkastet er utformet slik at det omfatter både vognfører og passasjer som av fri vilje har tatt plass i motorvognen.

En lovendring vil få de økonomiske konsekvensene som er aktuelle i forholdet mellom trafikkforsikrerene /Trafikkforsikringsforeningen og de skadelidte. Dette kan innvirke på premiefastsettelsen for trafikkforsikringen.