7. Andre spørsmål
Direktivets art. 3 nr. 2 har fått en ny bestemmelse som sier at medlemsstatene kan vedta tiltak for å sikre at overdrager opplyser erverver om alle rettigheter og forpliktelser som vil bli overdratt til erververen i forbindelse med overdragelsen. Bestemmelsen sier samtidig at unnlatelse av å overholde en slik opplysningsplikt ikke skal ha noen virkning på arbeidstakernes rettigheter. Bestemmelsen er ny i direktivet, men forplikter ikke medlemsstatene, jf. ordet «kan». Norge står derfor fritt med hensyn til om man skal ha en regel tilsvarende direktivet i nasjonal rett.
Departementet har ikke foreslått å innføre regelen i norsk rett.
I artikkel 1 nr. 1 b) er det nå presisert enkelte vilkår som må være til stede for at det i henhold til direktivet skal anses å være en virksomhetsoverdragelse. Det stilles krav til at overdragelsen må omfatte en økonomisk enhet som beholder sin identitet. Den økonomiske enheten er videre definert som «en samling av ressurser som er organisert med det formål å drive økonomisk virksomhet, uansett om det dreier seg om hoved- eller bivirksomhet».
Dette vilkåret er ikke forenlig med virksomhetsbegrepet i arbeidsmiljøloven. Det er derfor departementets oppfatning at det vil kunne skape større uklarheter enn klarhet å innta direktivets presisering i den norske lovteksten.
For øvrig vil departementet se nærmere på hele lovteksten i § 73 A i sin neste fase med arbeidet med dette regelverket, med sikte på å lage en klarere og mer hensiktsmessig ordlyd.
Komiteen har ingen merknader.