Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Dag Terje Andersen, Erik Dalheim, Grethe G. Fossum, Britt Hildeng, Ottar Kaldhol, Torstein Rudihagen og Signe Øye, fra Kristelig Folkeparti, Valgerd Svarstad Haugland, Lars Gunnar Lie og Ingebrigt S. Sørfonn, fra Høyre, Børge Brende, Per-Kristian Foss og Kjellaug Nakkim, fra Fremskrittspartiet, Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen, fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, fra Venstre, Borghild Tenden, og representanten Steinar Bastesen, viser til at dokumentet er oversendt Finansdepartementet til uttalelse. Departementets svarbrev 23. april 2001 er vedlagt.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, foreslår på bakgrunn av departementets uttalelse og tidligere behandling av spørsmålet om beskatning av interkommunale selskaper at forslaget avvises.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet finner det åpenbart at dagens regler ikke er tilstrekkelige til å ivareta de hensyn som ligger bak forslaget i Dokument nr. 8:81 (2000-2001). Forslaget har to formål. For det første å eliminere den konkurransemessige diskriminering som oppstår ved at interkommunale selskaper, som ikke har erverv til formål, opptrer i konkurranse med kommersielle aktører. Fordi disse interkommunale selskaper ikke er skattepliktige eksisterer det en klar og urettferdig konkurransevridning. Forslagets annet formål er å sørge for opphør av den eksisterende og tilfeldige forskjellsbehandling av interkommunale selskaper som i dag avhenger av forskjellig skjønnsutøvelse ved ligningskontorene.

Disse medlemmer vil hevde at nettopp det forhold at det finnes skattepliktige kommersielle konkurrenter til et interkommunalt selskap må være nok til å fastslå at konkurransen må finne sted på like vilkår dem imellom, det vil si med skatteplikt for begge konkurrenter. Dette må gjelde uavhengig av hvilket marked aktørene opererer i. At den foreslåtte lovendring vil få betydning for en rekke forskjellige kommunale/interkommunale tjenester og oppgaver er i denne sammenheng tilsiktet.

Disse medlemmer vil understreke at også interkommunale selskaper, som i navnet ikke har erverv til formål, vil måtte operere under usikkerhet og med driftsmarginer som kan gi skattefrie overskudd. Deres kommersielle konkurrenter er etter dagens lov hemmet i konkurransen fordi de er nødt til å ha like store marginer etter skatt som konkurrentene har før skatt for å kunne ha de samme forutsetninger for videre drift.

Disse medlemmer viser til dokumentet og merknadene ovenfor og fremmer følgende forslag:

«Vedtak til lov

om endring i lov av 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven).

I

I lov av 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:

§ 2-32 (1) skal lyde:

Mild stiftelse, kirkesamfunn, menighet, selskap eller innretning som ikke har erverv til formål, er fritatt for formues- og inntektsskatt. Selskap som er organisert som interkommunalt selskap og som opptrer i konkurranse med kommersielle aktører, for eksempel i anbudskonkurranser, skal anses å ha erverv som formål.

II

Denne lov trer i kraft straks.»