Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

6. Kommersiell utnytting av organer og deler av organer m.v.

Det framholdes at kommersiell utnytting av organer og deler av organer har vært drøftet i mange land og internasjonale organer.

Det opplyses at lov om transplantasjon, sykehusobduksjon og avgivelse av lik m.m. ikke inneholder bestemmelser om dette, og at dette heller ikke er regulert i annen lovgivning.

Europarådets konvensjon om menneskerettigheter og biomedisin inneholder i artikkel 21 bestemmelse om at menneskekroppen og dens deler som sådan ikke skal gi opphav til økonomisk vinning. Av merknadene til artikkelen framgår det at organer og deler av organer, inkludert blod, ikke må selges eller gi økonomiske fordeler for den person som organer m.v. er fjernet fra, eller for en tredje person. De fleste vest­europeiske land som utfører organtransplantasjoner, har innført forbud mot kommersiell utnytting av organer i tråd med Europarådets anbefalinger.

Departementet mener at organer, deler av organer og celler og vev som sådan ikke ved kjøp eller salg skal gi opphav til økonomisk vinning for den person det tas fra, eller en tredje person, verken private eller juridiske personer. Kjøp og salg av tilvirket biologisk materiale skal imidlertid kunne forekomme da forbudet ikke er ment å ramme materiale som har gjennomgått en tilvirkningsprosess.

Departementet foreslår videre forbud mot kommersiell utnytting av celler og vev fra aborterte fostre.

Forbudet foreslås å gjelde generelt for anvendelse av biologisk materiale som sådan i vinnings hensikt, og begrenses ikke til bruk for transplantasjon.

Komiteen vektlegger at forbudet rammer fortjeneste og økonomisk gevinst på menneskekroppen og dens bestanddeler.

Komiteen finner det ikke vanskelig å avgrense en slik bestemmelse mot utveksling av blodprodukter og lignende mellom sykehus eller rimelig utgiftsdekning for donorer, blodgivere og lignende.

Komiteen tiltrer forslag om at ingen kan motta ytelser for avgivelse av spontant eller provosert abortmateriale.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet, er enig i at det skal være forbud mot kommersiell utnytting av organer i tråd med Europarådets anbefalinger, men flertallet vil presisere, som også anført i proposisjonen, at forbudet ikke er ment å gjelde vaksiner og medikamenter som er utviklet fra organer, celler og vev fra aborterte fostre.

Komiteen mener det er viktig også å styre utførsel av humant biologisk materiale fra eksisterende norske biobanker, og opplysninger fremkommet ved analyse av slikt materiale. Komiteen ønsker å lovregulere dette.

Komiteen legger til grunn at kommersiell utnyttelse av materialet som sådan er regulert av lovforslaget i Ot.prp. 77 (1999-2000) § 10 a, men at denne bestemmelsen imidlertid ikke gjelder opplysninger som er trukket ut fra materiale.

Komiteen ønsker også at «bestandeler av slikt materiale» omfattes av lovreguleringen. Med dette siktes det til for eksempel proteiner, DNA eller RNA som er trukket ut av slikt materiale. Disse kan igjen gi opphav til genetiske opplysninger. Komiteen ønsker både å ivareta personvernhensyn og opplysninger i anonymt materiale for forskningsformål. Komiteen foreslår derfor å regulere både personidentifiserbare og anonyme opplysninger.

Komiteen har lagt vekt på at forbudet ikke skal ramme utførsel i forbindelse med behandling av pasienter i Norge, eller utførsel i forbindelse med behandling av pasienter i utlandet. Dette vil være aktuelt i forbindelse med eksport av organer/vev som skal brukes til transplantasjon eller analyse av biologisk materiale. Komiteen vil derfor foreslå en unntaksbestemmelse i annet ledd i ny § 10 b.

Komiteen mener det er nødvendig med en lovregulering selv om en vesentlig del av biobankene er tilknyttet etater som er underlagt departementets instruksjonsmyndighet. Det finnes også en rekke samlinger av biologisk materiale ved patologiske avdelinger eller laboratorieavdelinger på det enkelte sykehus, forskningsinstitutter og private laboratorier. For å styre bruken av disse samlingene, er det behov for en lovregulering.

Komiteen fremmer følgende forslag til ny bestemmelse i transplantasjonsloven:

«I lov om transplantasjon, sykehusobduksjon og avgivelse av lik m.m. skal ny § 10 b lyde:

«Organer, deler av organer, celler og vev som sådan fra mennesker og aborterte fostre, bestanddeler av slikt materiale og opplysninger som er fremkommet ved analyse av slikt materiale, kan ikke tas ut av landet uten godkjenning fra departementet.

Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke dersom utførselen skjer i forbindelse med ytelse av helsehjelp til enkeltpersoner.»