Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra samferdselskomiteen om lov om endringer i lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk

Dette dokument

Innhold

Til Odelstinget

Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om endringer i lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk.

I proposisjonen blir følgende emner behandlet:

  • Forslag til ny § 13 a, forbud mot utstyr som kan varsle om eller forstyrre trafikkontroller.

  • Forslag til endring av § 17 første ledd, plikt til å medbringe vognkort til tilhenger (registreringspliktig kjøretøy).

Formålet med forslaget til ny § 13 a er å styrke trafikksikkerheten på vegene.

Trafikkontroller er et sentralt virkemiddel i arbeidet for å bedre sikkerheten på vegene. Dersom motorvognførere kan ferdes på vegene uten å måtte ta hensyn til politiets kontrollvirksomhet, vil resultatet kunne bli at trafikksikkerheten for samtlige vegfarende reduseres.

Det foreslås på denne bakgrunn en ny § 13 a i vegtrafikkloven med forbud mot besittelse og bruk av utstyr som kan varsle om eller forstyrre trafikkontroller.

Som bakgrunn for lovforslaget vises til at Justisdepartementet har registrert at stadig nye typer varslingsutstyr nå er tilgjengelig for bruk i motorvogn. Utstyr som varsler om radarkontroller har vært i bruk i lengre tid, og det er også registrert utstyr som varsler om hastighetsmålinger utført ved laser.

I 1998 kom det nytt utstyr på markedet som forstyrrer laserlyset i laserfartsmåler slik at denne ikke mottar kvalifiserte signaler tilbake. Resultatet er at politiet ikke kan måle hastigheten på motorvogn som har slikt utstyr. Det vil trolig også kunne utvikles utstyr som forstyrrer den konvensjonelle radaren på tilsvarende måte. Justisdepartementet har på denne bakgrunn i brev av 14. juli 1998 anmodet Samferdselsdepartementet om å få innført et forbud i vegtrafikkloven mot slikt utstyr.

Pr. i dag inneholder vegtrafikkloven med tilhørende forskrifter ingen eksplisitt regulering av utstyr som varsler om eller forstyrrer trafikkontroller.

Både Danmark, Finland og Sverige har innført ulike former for lovfestede restriksjoner mot utstyr som varsler eller forstyrrer trafikkontroller.

Samferdselsdepartementet foreslår at overtredelse av den nye § 13 a i vegtrafikkloven underkastes alminnelig straffesaksbehandling. Straffebestemmelsen følger nærmere av vegtrafikkloven § 31. Overtredelser vil også kunne gi grunnlag for beslag og inndragning av førerkort, jf. vegtrafikkloven § 33.

Formålet med forslaget til endring av § 17 første ledd er å klargjøre hjemmelsgrunnlaget for plikten til å medbringe vognkort til tilhenger (registreringspliktig kjøretøy) under bruk. Denne plikten er en viktig forutsetning for en effektiv kontroll av flere forhold knyttet til vekt- og førerkortbegrensninger ved bruk av tilhenger.

Bakgrunnen for forslaget til endring av § 17 første ledd er at Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL) i brev til Samferdselsdepartementet har uttrykt tvil om hvorvidt dagens regelverk tilstrekkelig klart pålegger en plikt til å medbringe vognkort ved bruk av registreringspliktig tilhenger.

Plikten til å medbringe vognkort ved bruk av mo­torvogn fremgår av vegtrafikkloven § 17 første ledd annet punktum.

Departementet sendte lovforslagene på høring 5. juli 2000, med frist for uttalelse 9. oktober 2000.

Høringsbrevets forslag og høringsinstansenes syn går fram av kap. 3.3, 3.4, 4.2 og 4.3 i proposisjonen.

Etter Samferdselsdepartementets oppfatning innebærer hverken forslag til ny § 13 a eller endring av § 17 ingen vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Gard Folkvord, Marthe Scharning Lund, Sverre Myrli og Ola Røtvei, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Venstre, May Britt Vihovde, viser til at det i den senere tid har dukket opp stadig nye typer teknisk utstyr som kan varsle motorvognførere om radarkontroller og forstyrre laserfartsmålere.

Flertallet mener at bruk av slikt utstyr underminerer politiets kontrollvirksomhet, og er bekymret for at slikt utstyr hjelper notoriske råkjørere å unngå straff.

Flertallet antar at anskaffelse av slikt utstyr i hovedsak er motivert utfra et ønske om å bryte fartsgrensene uten risiko for å bli oppdaget. Flertallet viser til at alvorlige brudd på fartsgrensene er svært trafikkfarlig, og til at slike brudd kan medføre både bøter, fengselsstraff og inndragning av førerkort. Flertallet støtter derfor et forbud mot slikt varslingsutstyr i motorvogn, og viser til at slike forbud også finnes i våre naboland.

Flertallet har ellers ingen merknader og slutter seg til forslag til ny § 13 a.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet, Ole Johs. Brunæs, Oddvard Nilsen, Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, viser til at innføringen av forbud mot utstyr som kan varsle om eller forstyrre trafikkontrollen, vil medføre store og vanskelige kontrolloppgaver for politiet.

Disse medlemmer viser til at selv om det innføres forbud mot besittelse av slikt utstyr, vil det fortsatt være mulig å få kjøpt dette i utlandet eller fra ulovlige produsenter og importører.

Disse medlemmer viser også til at det fortsatt vil være mulig å varsle om kontroll via mobiltelefon eller data.

Disse medlemmer viser til at det i dag er oppdaterte lister over kontroller via internett og varslingssystemer over mobilnettet.

Disse medlemmer viser også til SINTEFs merknader som er skeptiske til innføring av forbud.

Disse medlemmer er også skeptisk til alle forbud og kontrolloppgaver som egentlig er en umulighet å forholde seg til. Dette er tiltak som dessverre er med på å svekke det alminnelige menneskes respekt for lov og orden.

Disse medlemmer er av den oppfatning at dette forbudet, i tillegg til en del andre nylig innførte forbud, vil medføre at politiets oppgave mer går ut på å finne radarvarslere enn å konsentrere seg om dem som er en virkelig fare i trafikken.

Disse medlemmer vil forkaste forslag til ny § 13 a.

Komiteen slutter seg til endring i første ledd i § 17 i vegtrafikkloven.

Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt

vedtak til lov

om endringer i lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk

I

I lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk gjøres følgende endringer:

Ny § 13 a skal lyde:

Forbud mot varslingsutstyr o.l. i motorvogn

I motorvogn er det forbudt å besitte eller bruke utstyr som har til formål å varsle om eller forstyrre trafikkontroller. Forbudet omfatter utstyr som blokkerer, mottar eller sender signaler fra eller til utstyr for kontroll og overvåkning av trafikk.

Departementet kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser til presisering og utfylling av forbudet i første ledd.

Ny overskrift til § 17 skal lyde:

Bruk av motorvogn mv.

§ 17 første ledd skal lyde:

For så vidt ikke annet følger av § 16, må motorvogn eller andre registreringspliktige kjøretøyer ikke brukes uten at de er meldt til registrering og påsatt lovlige kjennemerker og det er utferdiget vognkort. Vognkortet skal alltid følge med under bruken.

II

Loven trer i kraft straks.

Oslo, i samferdselskomiteen, den 28. mars 2001

Oddvard Nilsen Thore Aksel Nistad May Britt Vihovde
leder ordfører sekretær