11. Tilsyn og andre særvilkår ved betinget fengselsstraff
Domstolen kan i dag beslutte at den domfelte skal stå under tilsyn i prøvetiden for en betinget dom. Domstolen kan også fastsette andre særvilkår.
I høringsutkastet foreslo departementet at tilsynet ved betinget dom skulle inngå i den foreslåtte samfunnsstraffen i straffeloven § 28 a, mens de øvrige særvilkårene ble opprettholdt. Som en erstatning for tilsynet ble det foreslått at domstolen kunne pålegge den domfelte meldeplikt.
Enkelte høringsinstanser kommenterer at videreføringen av tilsynet i samfunnsstraffen innebærer en straffeskjerping. Andre er bekymret for at lovbrytere som i dag ville fått en betinget dom med tilsyn enten ikke vil fanges opp av samfunnsstraffen eller at gjennomføringstiden vil bli betraktelig kortere enn dagens tilsynstid. Flere mener at meldeplikten utelukkende bør knyttes til politiet.
Departementet fastholder at det anvendelsesområdet som friomsorgsutvalget mente at tilsynet burde gis, bør dekkes av samfunnsstraffen. Betingete dommer med tilsyn som ikke vil falle innenfor dette anvendelsesområdet, bør erstattes av betingete dommer med meldeplikt. Departementet er enig i at politiet er rett instans for meldeplikten.
Komiteen viser til den foreslåtte skjerpelsen om at mange av de betingede dommene med tilsyn etter den nye ordningen vil bli til samfunnsstraff, med en tettere og bedre oppfølging enn dagens system. Komiteen ser at det kan være grunn til i tillegg å ha muligheten til å idømme betinget dom, eventuelt med vilkår. Det er naturlig at en meldeplikt da rettes til politiet.