Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

6. Endring i forsikringsvirksomhetslovens bestemmelser om forsikringsfond

Finansdepartementet legger til grunn at høringsforslaget ivaretar fondsforsikringsselskapenes mulighet til å benytte en retrospektiv metode for beregning av avsetninger knyttet til avtaler om livsforsikring med investeringsvalg i de tilfeller avsetningskravet ikke kan beregnes på bakgrunn av en prospektiv metode. Departementet legger til grunn at forsikringsforpliktelsenes art vil være avgjørende for om en slik prospektiv metode kan og skal anvendes. Etter departementets vurdering kan en slik prospektiv metode anvendes dersom institusjonen har avgitt avkastningsgaranti. Departementet legger videre til grunn at den prospektive metoden kan anvendes i ytelsesbasert foretakspensjon med investeringsvalg, jf. både at forslaget forutsetter avsetninger etter et beregningsgrunnlag og at fondsforsikringsselskapet etter forslaget har et ansvar overfor de forsikrede basert på dette beregningsgrunnlaget. Det vises til nærmere omtale av ytelsesbasert foretakspensjon med investeringsvalg i kapittel 5.

Finansdepartementet har ikke funnet det hensiktsmessig direkte å benytte ordlyden i tredje livsforsikringsdirektiv, slik Finansnæringens Hovedorganisasjon alternativt foreslår. Dette henger blant annet sammen med hvordan det norske forsikringsregelverket er bygget opp. Ved en direkte implementering av ordlyden i tredje livsforsikringsdirektiv, som åpner for bruk av retrospektiv beregningsmetode, ville en etter Finansdepartementets oppfatning måtte vurdere å endre også § 8-2 annet ledd første punktum (hovedregelen). Etter Finansdepartementets syn er det på det nåværende tidspunkt ikke hensiktsmessig å gjøre mer omfattende endringer i dette regelverket enn det som anses nødvendig i forhold til å sikre mulighet til å etterleve avsetningskravene for alle forsikringstyper. Det vises i denne forbindelse til at Banklovkommisjonen for tiden arbeider med gjennomgang av virksomhetsreglene for forsikring.

Finansdepartementet viser også til at retrospektiv metode etter tredje livsforsikringsdirektiv kun kan tillates benyttet dersom forsikringsfondet beregnet etter denne metoden ikke blir lavere enn beregnet etter en prospektiv metode. Dette innebærer etter departementets oppfatning at i de tilfeller forsikringsfondet kan beregnes etter prospektiv metode, må slik beregning gjennomføres for å kunne avgjøre hvilken beregningsmetode som gir høyest resultat. Direktivteksten er dessuten utformet slik at medlemsstatene avgjør om det skal fastsettes regler som åpner for bruk av retrospektiv metode under de forutsetninger direktivet angir. Etter departementets syn innebærer høringsforslaget således ikke noen innstramming i forhold til ordlyden i tredje livsforsikringsdirektiv. Det vises til at slik implementering i alle tilfelle må tilpasses den samlede norske lovgivningen, innenfor det spillerom direktivet gir.

Finansdepartementet legger til grunn at lovendringen er en rent teknisk endring som nødvendiggjøres av at det i dag tilbys forsikringsprodukter på det norske markedet som ikke gir garanterte ytelser, hvilket medfører at avsetningene til forsikringsfondet ikke kan foretas i henhold til gjeldende bestemmelse i forsikringsvirksomhetsloven. Departementet legger til grunn at forslaget til bestemmelse om bruk av retrospektiv metode som ble sendt på høring er i tråd med bestemmelsen i tredje livsforsikringsdirektiv. Finansdepartementet foreslår på denne bakgrunn å endre forsikringsvirksomhetsloven § 8-2 annet ledd i tråd med høringsforslaget.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.