Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

4. Skattemessig behandling

Departementet er enig med arbeidsgruppen i at det er hensiktsmessig at engangsbetalt foretakspensjon skal skattlegges som foretakspensjon og ikke som innskuddspensjon i arbeidsforhold, når vilkårene for den engangsbetalte alderspensjonen reguleres i lov om foretakspensjon.

Departementet slutter seg til arbeidsgruppens vurdering av hvilke særlige skattespørsmål som reises i forbindelse med forslaget til endring i foretakspensjonsloven ved innføring av engangsbetalt foretakspensjon. For det første gjelder det spørsmålet om foretaket bør ha rett til inntektsfradrag for pliktig tilskudd for å dekke verdireduksjon av investeringsporteføljen, jf. lovforslaget § 11-1 fjerde ledd. For det andre må det vurderes om det skal gis inntektsfradrag for den særskilte avkastningsgarantien som kan tegnes etter lovforslaget § 11-5 tredje ledd. Den siste problemstillingen gjelder både foretaket og arbeidstaker som er medlem i en engangsbetalt foretakspensjonsordning.

Etter departementets vurdering bør det gis fradrag for pliktig kostnad etter lovforslaget § 11-1 fjerde ledd og særskilt fastsatt avkastningsgaranti etter lovforslaget § 11-5 tredje ledd, som for tilsvarende tilskudd og kostnader i lov om innskuddspensjon i arbeidsforhold.

Departementet er videre enig med arbeidsgruppen i at den skattemessige løsningen bør være den samme for pliktig tilskudd etter lovforslaget § 11-1 fjerde ledd som for tilsvarende kostnad i innskuddspensjon. Det foreslås derfor at det tas inn en ny bestemmelse i § 6-46 første ledd.

Når det gjelder avkastningsgaranti etter lovforslaget § 11-5 tredje ledd, er dette en kostnad som etter departementets syn ikke skal sammenlignes med garantert rente i en ytelsesbasert foretakspensjonsordning uten investeringsvalg, jf. merknadene til § 11-4. Under enhver omstendighet bør kostnaden ikke inngå i beregningsgrunnlaget for fradrag til premiefond, da premiefondet ikke kan benyttes til å dekke framtidige kostnader til avkastningsgaranti. Det foreslås at det gis en egen hjemmel for fradrag for foretaket i skatteloven § 6-46. For arbeidstaker med avkastningsgaranti etter lovforslaget § 11-5 tredje ledd foreslås det en tilsvarende bestemmelse i skatteloven § 6-47.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.