8. Klargjøring av begrepet nødvendig utdanning for enslige forsørgere - folketrygdloven § 15-6 tredje ledd
Stønad til enslig mor eller far gis etter bestemmelser i folketrygdloven kapittel 15. Etter § 15-6 andre ledd kan overgangsstønad gis i en periode på tre år dersom barnet er under åtte år. Når det yngste barnet er tre år, stilles det som hovedregel krav om yrkesrettet aktivitet. Stønadstiden kan utvides med opptil to år når den enslige moren eller faren er under nødvendig utdanning.
Etter lovens ordlyd er det et vilkår for rett til utvidet overgangsstønad i opptil to år at den enslige forsørgeren er under nødvendig utdanning og fyller vilkårene for utdanningsstønad etter § 15-12.
Det uttales at det på denne bakgrunn kan bli noe tilfeldig om det foreligger rett til utvidet overgangsstønad eller ikke, og at hvorvidt den enslige forsørgeren har mottatt utdanningsstønad, ikke bør være avgjørende for om vedkommende kan få forlenget perioden med overgangsstønad.
Departementet foreslår på denne bakgrunn at henvisningen i § 15-6 tredje ledd, om at vilkårene for rett til utdanningsstønad etter § 15-12 må være oppfylt, tas ut. Det foreslås at det i § 15-6 tredje ledd presiseres direkte hva som ligger i begrepet nødvendig utdanning.
Departementet foreslår at endringen trer i kraft straks. Endringen har ikke administrative eller økonomiske konsekvenser av betydning.
Komiteen ser det som viktig at stønadsprosedyre ikke skal avgjøre den totale stønadslengden, og støtter forslaget.
Komiteen viser til at enslige forsørgere med overgangsstønad har mindre utdanning enn kvinner generelt i alderen 16-49 år. Utdanning forbedrer mulighetene til selvforsørgelse, og enslige forsørgeres muligheter må på sikt styrkes gjennom videreutdanning.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, vil påpeke at mange enslige forsørgere har dårlig økonomi, noe som også bidrar til vanskelige oppvekstvilkår for deres barn. Utdanningsstønad er etter flertallets syn ett av flere hensiktsmessige virkemidler for å styrke enslige forsørgeres muligheter på det åpne arbeidsmarkedet, for dermed også å oppnå økonomisk uavhengighet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre er imot prinsippet om at det skal ytes utdanningsstønad til enslige forsørgere. Disse medlemmer mener at denne gruppen kan benytte seg av Statens lånekasse for utdanning på linje med andre som søker utdanning. Disse medlemmer vil allikevel stemme for Regjeringens forslag til endring på dette punktet der en foreslår å fjerne det leddet som knytter utvidelsen av overgangsstønadstiden til utdanningsstønad og bare gjøre den avhengig av at vedkommende er under utdanning.