Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

9. Endring i lov 3. juli 1992 nr. 97 om statens nærings- og distrikts­utviklingsfond § 6

Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND) bidrar med kapital og kompetanse til norsk næringsliv, og forvalter i dette øyemed både låneordninger, tilskudd og formålsrettede programmer.

I lov om Statens nærings- og distriktsutviklingsfond § 6 er det fastsatt at offentlighetsloven ikke gjelder for SND. Unntaket er ikke underlagt noen inngående drøftelse i forarbeidene til loven. Flertallet av de virksomheter som er blitt integrert i SND, var tidligere omfattet av offentlighetsloven.

I St.meld. nr. 32 (1997-1998) viste regjeringen til at unntaket i SND-loven § 6 var begrunnet i at søknadsdokumentene inneholder opplysninger om viktige forretningsmessige forhold som det er av helt avgjørende betydning for søker ikke blir kjent. Regjeringen mente derfor at offentlighetsloven ikke bør gjelde ubetinget for SNDs virksomhet, men så ingen avgjørende betenkeligheter ved å oppstille en innsynsrett for tilfellene der SND treffer positive avgjørelser om å gi støtte.

En samlet justiskomité var enig i at SNDs positive avgjørelser om støtte skal være offentlige. I tillegg ba flertallet Regjeringen vurdere en omvendt formulering, slik at utgangspunktet blir at virksomheten er offentlig, men at søknadene og negative avgjørelser er unntatt offentlighet.

I høringsnotatet ble det sendt ut to alternative forslag. I alternativ 1 ble det foreslått at offentlighetsloven skal gjelde for fondet, men at dokumenter om konkrete støttetiltak kan unntas fra offentlighet. Positive vedtak om støtte skal imidlertid være offentlige. Etter alternativ 2 skal SND fremdeles være unntatt fra offentlighetslovens virkeområde. Positive vedtak om støtte skal likevel være offentlige.

Det store flertall av høringsinstansene som uttaler seg om dette spørsmålet støtter alternativ 1. Blant de som foretrekker alternativ 2, er SND, som bl.a. fremhever sin uavhengige stilling og at en av målsettingene ved etableringen av SND var å styrke den forretningsmessige siden ved statlig næringsfinansiering, og Kommunal- og regionaldepartementet. NHO mener at karakteren av SNDs virksomhet tilsier at verken offentlighetsloven eller forvaltningsloven skal gjelde for virksomheten.

Departementet er enig med flertallet av høringsinstansene i at SND bør omfattes av loven. Dokumenter som gjelder konkrete søknader om støtte bør unntas fra offentlighet, dog slik at positive vedtak skal være offentlige.

Journalinnførsler i konkrete saker om finansiering skal kunne unntas fra offentlighet, mens journalinnførsler om positive avgjørelser skal være offentlige.

Komiteen er tilfreds med at departementet nå følger opp flertallets syn i Innst. S. nr. 21 (1998-1999), om at SNDs virksomhet som utgangspunkt skal omfattes av offentlighetsloven, samtidig som det gjøres unntak for enkelte deler av SNDs virksomhet. Komiteen vil understreke at det prinsipielle utgangspunktet bør være at all offentlig forvaltning skal følge offentlighetslovens bestemmelser. Komiteen har imidlertid forståelse for at det også kan være behov for å unnta deler av SNDs virksomhet, blant annet i forbindelse med forretningsmessige forhold.