Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

8. Dokumentinnsyn som kan lette gjennomføringen av straffbare handlinger

Offentlighetsloven inneholder ingen generell hjemmel for å nekte innsyn i dokumenter eller opplysninger som kan lette gjennomføringen av straffbare handlinger. Det kan ofte være tvil om en innsynsnektelse kan forankres i de generelle unntaksbestemmelsene.

I den danske offentlighetslov er det bestemmelser som gir grunnlag for unntak i forhold til denne type opplysninger. Også den svenske sekretesslag har reg­ler som skal hindre offentliggjøring av visse opplysninger, med det formål å forebygge kriminalitet.

I St.meld. nr. 32 (1997-1998) uttaler regjeringen Bondevik at den vil vurdere å foreslå en unntaksbestemmelse i offentlighetsloven, der offentlighet vil kunne lette gjennomføringen av straffbare handlinger. Under stortingsbehandlingen støttet justiskomiteen innføringen av en slik hjemmel.

Flertallet av de høringsinstanser som uttaler seg om spørsmålet, støtter Justisdepartementets forslag. Enkelte av høringsinstansene, bl.a. Riksadvokaten, mener forslaget er for snevert formulert, mens Advokatforeningen mener unntaksadgangen bare bør gjelde opplysninger, ikke dokumenter. De som går imot lovforslaget påpeker særlig at ordlyden er for vid og generell.

Departementet er enig med flertallet av høringsinstansene i at det foreligger et behov for å kunne unnta opplysninger hvor offentliggjøring vil lette gjennomføringen av straffbare handlinger. Hjemmelen bør bare kunne brukes der det foreligger en klar og reell fare for en slik virkning. Unntaket vil ikke gjelde for opplysninger som vil lette planleggingen av straffbare handlinger, og det bør etter departementets syn ikke være adgang til å nekte innsyn i informasjon som er tilgjengelig andre steder.

Departementet ser gode grunner for at unntakshjemmelen bare bør gjelde for opplysninger, ikke hele dokumentet, og går derfor inn for at bestemmelsen utformes etter mønster av offentlighetsloven § 5 a, men slik at det bare gis en adgang til å unnta opplysningene og ingen plikt, jf. lovutkastet ny § 6 a.

Komiteen er tilfreds med at departementet har fulgt opp Stortingets syn om at det skal være mulighet for å unnta opplysninger fra offentlighet dersom offentliggjøring ville lette gjennomføringen av straffbare handlinger. Komiteen vil understreke at denne hjemmelen bare skal benyttes der det foreligger en klar og reell fare for at dette vil være tilfellet.