2. Bakgrunnen for lovforslagene
I St.meld. nr. 32 (1997-1998) om offentlighetsprinsippet i forvaltningen tok regjeringen Bondevik opp en rekke spørsmål om dette emnet. Prinsippene i meldingen fikk i all hovedsak tilslutning i Stortinget, jf. Innst. S. nr. 21 (1998-1999) og også nåværende regjering støtter hovedlinjene i meldingen.
Mange av spørsmålene som ble tatt opp i meldingen krever nærmere utredning før det kan fremmes konkrete lovforslag, og det er oppnevnt et lovutvalg for å utrede disse spørsmålene nærmere. Enkelte av forslagene krever imidlertid ikke ytterligere utredninger, og disse forslagene fremmes i proposisjonen.
Forslagene har vært sendt på høring.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Vidar Bjørnstad, Astrid Marie Nistad, Morten Olsen og Jan Petter Rasmussen, fra Fremskrittspartiet, Jan Simonsen og Jørn L. Stang, fra Kristelig Folkeparti, Finn Kristian Marthinsen og Åse Wisløff Nilssen, fra Høyre, lederen Kristin Krohn Devold og Bjørn Hernæs, og fra Senterpartiet, Tor Nymo, mener at prinsippet om offentlighet i forvaltningen er en viktig forutsetning for et demokratisk samfunn. Komiteen er tilfreds med at Regjeringen har kommet tilbake med forslag til lov om endringer i offentlighetsloven og enkelte andre lover. Komiteen er innforstått med at mange av spørsmålene som ble tatt opp i St.meld. nr. 32 (1997-1998) og Innst. S. nr. 21 (1998-1999) krever nærmere utredning, og har merket seg at det er oppnevnt et lovutvalg som har frist til 1. juli 2002 med å avgi sin utredning. Komiteen forutsetter at Regjeringen påskynder arbeidet med å følge opp meldingen videre.
I den forbindelse vil komiteen vise til at en av de problemstillinger som tas opp i ovennevnte stortingsmelding og innstilling er offentlighetsloven og offentlig eide selskaper m.v. Det har fra pressehold blitt fremhevet at offentlighetsloven ikke praktiseres i statsbedrifter som har forvaltningsoppgaver. Komiteen mener at valg av organisasjonsform ikke i seg selv skal påvirke retten til innsyn i offentlig eid virksomhet.
Komiteen er av den oppfatning at avgjørelsen om en virksomhet omfattes av loven må fattes etter en konkret helhetsvurdering. Reglene må være så klare og enkle som mulig, selv om det vil være vanskelige avgrensningsspørsmål.