4. Administrative og økonomiske konsekvenser
Vaktvirksomhetslovutvalget antar at forslagene i proposisjonen ikke får særlig store økonomiske eller administrative konsekvenser. Utvalget anslår at de fem landsdelspolitikamrene til sammen må tilføres fem årsverk.
Departementet bemerker at erfaringen med gjeldende lov har vist at politiet ikke har hatt tilstrekkelig ressurser til å utøve tillatelses- og kontrollfunksjon på en tilfredsstillende måte. Lovforslaget legger opp til styrking av kontrollfunksjonen og godkjenningsmyndigheten bør som et foreløpig anslag tilføres ca. fem nye stillingshjemler til dette.
Etter gjeldende rett er det hjemmel for å kreve gebyr i forbindelse med tillatelse til å utøve eller inngå avtale om vaktvirksomhet. Departementet mener at det i forbindelse med den økte kontrollfunksjonen også bør gis adgang til å innkreve gebyr overfor vaktselskap utover dette, jf. forslaget til ny lov § 15. Nærmere bestemmelser om dette gis i forskrift til loven.
Forslaget vil også medføre administrative og økonomiske konsekvenser for vaktselskapene, herunder også offentlige institusjoner som tilbyr vakttjenester til andre. Det vises her til forslaget om styrking av vekteropplæringen, krav om tvungen ansvarsforsikring og krav om kommunikasjonsutstyr med tilknytning til bemannet sentral.
Komiteen viser til at departementet i proposisjonen slår fast at politiet ikke har hatt tilstrekkelige ressurser til å utøve tillatelses- og kontrollfunksjonen på en tilfredsstillende måte, og at lovforslaget legger opp til å styrke kontrollfunksjonen. Det er anslått behov for minst 5 nye stillinger hos godkjenningsmyndigheten for å få den ønskede opptrapping av dette arbeidet.
Komiteen mener det er viktig at intensjonene med de lovendringer som nå foretas blir ivaretatt. Komiteen forutsetter derfor at departementet følger opp forslaget i de årlige budsjettene.