2. Bakgrunnen for lovforslaget
Det anses nødvendig å utvide husdyrlovens virkeområde for å etablere hjemmel til å iverksette tiltak mot smittestoffer hos dyr, som ikke nødvendigvis gjør dyrene syke, men som medfører en risiko for folkehelsen. Videre er det behov for en utvidelse av lovens virkeområde for å kunne forebygge at dyr med uakseptabel forekomst av fremmedstoffer i kroppen, benyttes i produksjonen av næringsmidler. Hvilke dyresykdommer, smittestoffer og fremmedstoffer husdyrloven skal gjelde for, skal fastsettes i forskrift.
Hjemmel for innkreving av avgift på fôr fastsettes nå direkte i husdyrloven og avgiftsgrunnlaget utvides til å omfatte avgift på fôr til andre selskapsdyr enn hund og katt. Avgiften skal finansiere helseforebyggende arbeid og veterinær vaktordning for selskapsdyr.
Lovendringsforslaget skal videre sikre at utgiftsfordelingen ved innførsel og utførsel av dyr og produkter kan fastsettes som gebyr, og åpne for adgang til å gebyrlegge andre tjenester og ytelser myndighetene gjennomfører i samsvar med husdyrloven.
Det er også behov for et hjemmelsgrunnlag for å pålegge virksomheter å etablere rutiner for å dokumentere etterlevelse av krav i eller i medhold av lov. Internkontroll vil fremme det sykdomsforebyggende arbeid og lette gjennomføringen av tilsynsoppgaver knyttet til husdyrloven.
Det fremmes videre forslag om hjemmel til å fastsette standardiserte satser for erstatning for dyr. Disse skal erstatte dagens ordning med erstatningsutmåling ved skjønn. En ordning med standardiserte satser for erstatning vil gi betydelige administrative fordeler og reduserte kostnader og samtidig mer ensartede erstatninger.
Det er i dag en begrensning i krav på erstatning for innførte dyr. Bestemmelsen kan virke diskriminerende i forhold til internasjonal handel med levende dyr og være i strid med Norges forpliktelser etter EØS- og WTO-avtalen. Lovendringsforslaget vil medføre et bedret erstatningsrettslig vern ved import av dyr.