Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om forslag fra stortings­representantene Gunnar Skaug og Jorunn Ringstad om lov om endringer i lov 22. juni 1962 nr. 8 om Stortingets ombudsmann for forvaltningen

Innhold

Til Odelstinget

Bakgrunnen for saken er Stortingets vedtak den 23. november 1998, der Presidentskapet ble bedt om å foranledige at det utarbeides regler om offentlighet for Stortinget og Stortingets organer. Vedtaket ble gjort ved behandlingen av justiskomiteens Innst. S. nr. 21 (1998-1999) om offentlighetsprinsippet i forvaltningen, som bygde på St.meld. nr. 32 (1997-1998). Lov om offentlighet i forvaltningen av 19. juni 1970 nr. 69 gjelder ifølge loven § 1 siste ledd ikke for Stortinget, Riksrevisjonen, Stortingets ombudsmann for forvaltningen og andre organer for Stortinget.

I forbindelse med innføring av dokumentoffentlighet for Stortinget og Stortingets underliggende organer foreslås det innføring av en generell regel om dokumentoffentlighet i loven om sivilombudsmannen og å endre reglene om taushetsplikt i samme lov.

Endringen foreslås gjennomført ved at en i § 9 i lov om Stortingets ombudsmann for forvaltningen, tar inn i en generell form at ombudsmannens saksdokumenter er offentlige. Nærmere regler, herunder om adgangen til å unnta dokumenter fra offentlighet, foreslås gitt i instruksen for ombudsmannen, som er gitt av Stortinget ved plenarvedtak. I loven foreslås det dessuten bestemt at ombudsmannen selv med endelig virkning avgjør om det skal gis dokumentinnsyn eller ikke.

I sammenheng med innføring av dokumentoffentlighet foreslås reglene om taushetsplikt for ombudsmannen og hans personale i § 9 omformulert og gitt en noe snevrere rekkevidde. Taushetsplikten foreslås å skulle omfatte opplysninger ombudsmannen får i sin tjeneste om forhold av privat karakter og opplysninger om drifts- eller forretningshemmeligheter. I hovedsak vil taushetsplikten dermed bli den samme som den som gjelder for forvaltningen ved behandlingen av vedkommende sak, men bestemmelsen har et selvstendig grunnlag som det vil ligge til ombudsmannen å fastlegge det nærmere innholdet av.

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kjell Terje Fevåg, Sigurd Grytten, Inger Lise Husøy og lederen Gunnar Skaug, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Vidar Kleppe, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Kari Økland, fra Høyre, Svein Ludvigsen, og fra Sosialistisk Venstre­parti, Kristin Halvorsen, sier seg enig i forslaget i Dokument nr. 8:33 (1999-2000). Komiteen vil komme tilbake til nødvendig endring av Instruksen for Stortingets ombudsmann for forvaltningen i innstilling om dokumentoffentlighet for Stortinget og Stortingets organer.

Komiteen har ellers ingen merknader, viser til dokumentet og råder Odelstinget til å fatte følgende

vedtak til lov

om endringer i lov 22. juni 1962 nr. 8 om Stortingets ombudsmann for forvaltningen.

I

I lov 22. juni 1962 nr. 8 om Stortingets ombudsmann for forvaltningen gjøres følgende endringer:

§ 9 skal lyde:

§ 9 Dokumentoffentlighet og taushetsplikt

Ombudsmannens saksdokumenter er offentlige. Ombudsmannen avgjør med endelig virkning om et dokument helt eller delvis skal unntas fra offentlighet. Nærmere regler, herunder om adgangen til å unnta dokumenter fra offentlighet, gis i ombudsmannens instruks.

Ombudsmannen har taushetsplikt med omsyn til opplysninger han får i sin tjeneste om forhold av personlig karakter. Taushetsplikten gjelder også opplysninger om drifts- eller forretningshemmeligheter. Taushetsplikten varer ved også etter ombudsmannens fratreden. Den samme taushetsplikt påhviler hans personale.

II

Loven trer i kraft fra den tid Stortinget bestemmer.

Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 8. juni 2000

Gunnar Skaug Svein Ludvigsen
leder og ordfører sekretær