Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

5. Helse- og sosialberedskapslovens formål og virkeområde

Det gis en oversikt over virksomhetsidé og mål for henholdsvis den sivile beredskapen, helseberedskapen og den sosiale beredskapen. Det redegjøres videre for prioriteringer og funksjonelle krav til helseberedskapen og sosialberedskapen. Dette utgjør bakgrunnen for den formålsbestemmelsen som er foreslått i § 1-1.

Svalbard og Jan Mayen omfattes i utgangspunktet ikke av loven, men reglene skal kunne gis anvendelse der etter forskrifter fastsatt av Kongen. Kongen skal i tillegg kunne fastsette særlige regler under hensyn til stedlige forhold. Departementet foreslår videre at Kongen kan bestemme at loven også gis anvendelse på kontinentalsokkelen, på norske fartøy og luftfartøy hvor de enn befinner seg. Departementet mener at lov om helsemessig og sosial beredskap bør kunne ha det samme stedlige virkeområde som de lover som regulerer de tjenester den omfatter.

Når det gjelder saklig virkeområde, foreslår departementet at loven skal omfatte den offentlige helse- og sosialtjenesten, private som tilbyr helse- og sosialtjenester, næringsmiddelkontrollen, vannverk og grossister og tilvirkere av legemidler.

Hvilke plikter de ulike virksomheter skal pålegges, bør etter departementets mening reguleres i de enkelte pliktbestemmelser i loven. I tillegg foreslås det at departementet får hjemmel til å bestemme at også andre virksomheter som tilbyr materiell, utstyr og tjenester av betydning for helse- og sosialtjenesten skal omfattes av loven.

Departementet foreslår at loven skal gjelde for alt personell som tjenestegjør i de virksomheter loven omfatter. Dessuten foreslås det at departementet kan bestemme at særskilt kvalifisert personell og personell som har tjenestegjort i virksomheter loven gjelder for, også skal omfattes av loven. Personell i virksomheter som etter forskrift fastsatt av departementet blir omfattet av loven, vil bli omfattet av lovens bestemmelse om tjenesteplikt.

Komiteen viser til at loven skal ha et virkeområde der alt personell som tjenestegjør i helse- og sosialtjenesten, skal kunne pålegges utvidet tjenesteplikt og beordres til nærmere anvist tjeneste, noe som først og fremst vil omfatte de som tjenestegjør i offentlig helse- og sosialtjeneste, men nå også de som tjenestegjør i private virksomheter som tilbyr helse- og sosialtjenester til befolkningen i henhold til lov og avtaler.

Dette vil omfatte all slik virksomhet både for offentlig ansatte og for selvstendig næringsdrivende.

I prinsippet kan alt personale som tjenestegjør i de virksomheter som loven omfatter, pålegges tjenesteplikt i krise-, krigs- og nødsituasjoner. Dette betyr at personell som f.eks. tjenestegjør i vannverk, næringsmiddelkontroll, apotek, grossister og tilvirke av legemidler er beredskapspliktige.

Komiteen har merket seg at også personell og virksomheter som tilbyr materiell, utstyr og tjenester av betydning for helse- og sosialtjenester, skal omfattes av loven.