Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

8. Endring av § 29

Denne paragrafen dreier seg om utvisning av utenlandske borgere. Ved vurdering av utvisning må det etter forslagsstillernes syn innskjerpes at norske samfunnsinteresser klart kommer foran hensynet til utlendingen og eventuell familie.

Det foreslås å heve den nedre grensen for utvisning pga. straffbare forhold fra strafferamme på 3 måneder i første ledd punkt b) til 6 måneder. Ved å sette skal i stedet for kan i første punktum i første ledd og omarbeide andre ledd vil § 29 likevel bli vesentlig skjerpet.

Som en ytterligere skjerpelse av § 29 foreslås det å sløyfe siste punktum i annet ledd og tredje ledd. Dette innebærer at man kan utvises også etter en kortere straff enn ett års fengsel, samt at det tidsbegrensede innreiseforbudet forlenges. I tredje ledd foreslås det at et eventuelt tidsbegrenset innreiseforbud fastsettes til minimum 5 år.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, ønsker ikke å heve grensen for utvisning pga. straffbare forhold fra en strafferamme på 3 måneder til 6 måneder. Dette ville innebære at det skal mer til enn i dag for å kunne utvise en utlending. For øvrig støtter flertallet prinsippet som ligger til grunn for dagens regler om at adgang til å utvise innskrenkes jo lenger botid utlendingen har i Norge.

Flertallet legger til grunn at dagens hjemmel for utvisning blir praktisert strengt. Flertallet mener at utlending som har oppholdstillatelse og som begår kriminalitet i Norge som angitt i § 29, som en klar hovedregel bør utvises. Flertallet ønsker ikke å stramme inn ordlyden i dagens bestemmelse, da regelen praktiseres på en måte som flertallet er enig i. Flertallet vil for øvrig peke på at våre folkerettslige forpliktelser, bl.a. rett til respekt for familielivet som følger av EMK art. 8, setter grenser for hvor streng utvisningspraksis som kan føres.

Det vises også til at forslaget om å endre utvisningsregelen fra en «kan» regel til en «skal»-regel ikke vil ha noen praktisk betydning ettersom det forutsettes i forslaget at det skal foretas en vurdering av om den aktuelle utlending skal utvises.

Videre viser flertallet til at reglene om innreiseforbud var til behandling i Stortinget i 1999 og at det da ble vedtatt at innreiseforbud skal kunne gis kortere varighet enn 2 år. Flertallet ser ingen grunn til å endre denne bestemmelsen nå.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at ifølge tidligere justisminister Odd Einar Dørums brev av 23. februar 2000 praktiseres utvisningsreglene i dag strengt. Disse medlemmer er av den oppfatning at praksis spriker relativt mye. I en rekke klare tilfelle er utvisning ikke blitt foretatt, noe som gjør det nødvendig å skjerpe loven.

Fremskrittspartiet foreslo å heve innreiseforbudet til fem år, mens Stortingets flertall så sent som i 1999 vedtok å opprettholde to års varighet. Disse medlemmer ser på denne bakgrunn behovet for å støtte forslaget i Dokument nr. 8:28 (1999-2000) ut fra en vurdering av dagens kriminalitetsbilde, og fremmer forslag i samsvar med dette.