Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

5. Endring av § 15

Denne paragrafen omhandler vern mot forfølgelse, og brukes ved innvilgelse og avslag av asylsøknader, samt innvilgelse av oppholdstillatelse på humanitært grunnlag etter avslag på søknaden om asyl. Forslagsstillerne mener det bør strammes inn på muligheten for å få oppholdstillatelse på humanitært grunnlag, da dette medfører at en rekke asylsøkere som ikke har et reelt asylgrunnlag får bli i Norge. Bare i klare tvilstilfelle bør det fortsatt være en mulighet for å innvilge oppholdstillatelse på humanitært grunnlag.

Det foreslås å endre «skal» i § 15 annet ledd til «kan». Det vil dermed ikke lenger være noen automatikk i at asylsøknaden skal vurderes ut fra mulig innvilgelse av oppholdstillatelse på humanitært grunnlag.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, ser ingen grunn til å endre ordlyden i § 15 som foreslått. Det understrekes at myndighetene tar stilling til om utlendingen har grunn til å frykte forfølgelse og dermed har behov for beskyttelse. Det er ikke utlendingens subjektive frykt som legges til grunn her slik forslaget synes å indikere.

Flertallet peker på at enhver søknad om asyl subsidiært skal vurderes ut fra mulig innvilgelse av oppholdstillatelse på humanitært grunnlag. Slik tillatelse kan gis der sterke menneskelige hensyn taler for at søkeren bør få bli i landet, og flertallet finner det naturlig at en slik vurdering foretas etter at det er gitt avslag på en asylsøknad.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet peker på at det essensielle i denne paragrafen ikke egentlig er vernet mot forfølgelse, men referansen til § 8 annet ledd, hvor man skal vurdere om asylsøkere som ikke fyller vilkårene for asyl skal gis oppholdstillatelse på annet grunnlag. For øvrig mener disse medlemmer at det er av vesentlig betydning at det er norske myndigheters vurdering som må legges til grunn for hva som kan anses som reell frykt for forfølgelse, ikke utlendingens subjektive oppfatning.

Disse medlemmer støtter forslaget til endring av § 15 i Dokument nr. 8:28 (1999-2000), og fremmer forslag i samsvar med dette.