Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

11. Premie, premiereserve, m.v.

Utvalgets vurderinger og forslag vedrørende premie, premiereserve m.v. er omtalt i proposisjonens avsnitt 11.2 hvor bl.a. arbeidstakers premieinnbetaling og endringer av det forsikringstekniske beregningsgrunnlaget er gitt særskilt omtale.

Departementet mener det er et overordnet hensyn at pensjonsordninger er sikret i et livsforsikringsselskap eller i forsikringsteknisk oppbygget pensjonskasse. Videre er det viktig å operere med klare regler om rettighetsopptjening, og å sikre at det må innbetales premie slik at rettighetene materielt sett er sikret. Den norske Aktuarforening har i høringsrunden pekt på at loven i seg selv fastslår rettighetene, og at premiebetalinger innenfor en slik ramme ikke har noen rettighetsskapende virkning. Departementet kan ikke slutte seg til disse innvendinger. I lovforslaget § 4-3 er de aktuelle rettighetene definert. Disse rettighetene er i henhold til § 9-1 sikret med fondsbasering. For å sik­re at fondsbaseringen faktisk foretas, er det satt krav om premieinnbetalinger i § 9-2. Det følger av dette at §§ 4-3, 9-1 og 9-2 hører sammen i et hele. Rettigheter ervervet etter § 4-3 må være tilstrekkelig sikret, noe §§ 9-1 og 9-2 tar hensyn til.

Den norske Aktuarforening har anført at de opptjente pensjoner er definert statisk, og at det kan være grunn til å føre inn et dynamisk element ved at fremtidig lønn trekkes inn. Departementet vil peke på at både etter gjeldende regler og etter utvalgets forslag er det dagens lønn som danner utgangspunktet for de krav som stilles. Det er etter departementets syn ikke aktuelt å foreta en betydelig og prinsipiell omlegging av ordningen ved å kreve rettighetsopptjening eller premieinnbetaling basert på anslag om fremtidig lønnsutvikling.

Departementet vil trekke fram de betydelige fordelene som ligger i det lineære prinsipp, som fører til at opptjent pensjon enkelt kan avledes fra lønn og tjenestetid, og at innbetalt premiereserve til enhver tid skal være tilstrekkelig til å dekke disse rettighetene. En unngår med dette at premiebetalinger skyves utover i tid. Det vil imidlertid ta noe tid før det lineære prinsipp er fullt gjeldende, jf. overgangsreglene.

Pensjon til medlemmenes etterlatte ved død, er en ren risikoytelse. Departementet foreslår derfor i § 9-3 fjerde ledd at denne skal være fullt finansiert ved vanlige forsikringsprinsipper på ethvert tidspunkt. Det skal derfor ikke betales ytterligere premier til etterlattepensjon hvis medlemmet dør før pensjonsalder.

Hvis det i avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstakerne er bestemt at arbeidstakerne skal betale tilskudd til pensjonsordningen, har utvalget foreslått at slikt tilskudd i så fall ikke kan settes høyere enn 4 pst. av arbeidstakernes lønn, og kan ikke i noe tilfelle utgjøre mer enn halvparten av den premie uten omkostningstillegg som arbeidsgiver skal betale. Departementet er enig med utvalget i at når det er etablert en kollektiv pensjonsordning, bør arbeidstakers tilskudd settes relativt lavt. Departementet mener utvalgets forslag gir en rimelig løsning, se § 9-4 i lovforslaget.

Departementet er enig med utvalget i at Kredittilsynet kan kreve at beregningsgrunnlaget for pensjonsordninger endres dersom beregningsgrunnlaget ikke gir betryggende sikkerhet for medlemmenes opptjente pensjon. I tilfelle slikt pålegg skulle bli gitt, foreslås det at manglende premiereserve etter nytt beregningsgrunnlag kan innbetales med en tredjedel de neste tre år, jf. lovforslaget § 9-5.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til §§ 9-1 til 9-5 om premie og premiereserve m.v.