Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

10. Pensjonsordningens midler

Utvalgets vurderinger og forslag vedrørende pensjonsordningens midler er omtalt i proposisjonens avsnitt 10.2 hvor bl.a. pensjonskassens forhold til foretaket, kapitalforvaltningen og krav til ansvarlig kapital i pensjonskassene er gitt særskilt omtale.

I forbindelse med forvaltningen av pensjonsordningens midler understreker departementet at det overordnede hensyn er at livsforsikringsselskapene og pensjonskassene til enhver tid skal være i stand til å oppfylle sine pensjonsforpliktelser. Derfor er det stilt visse soliditetskrav, slik som krav til ansvarlig kapital og forsikringstekniske avsetninger. Videre er det nødvendig å stille klare krav til disponering av midlene i en kollektiv pensjonsordning som er skattefavorisert. Disse forhold er etter departementets syn ivaretatt i lovforslaget.

Departementet er enig med utvalget i at det er viktig at loven klart angir hvilke midler som er knyttet til pensjonsordningen. Dette er angitt i lovutkastets § 8-1, og omfatter premiereserve, premiefond, pensjonistenes overskuddsfond, tilleggsavsetninger og kursreserve.

Etter departementets syn må foretakets disposisjonsrett over pensjonsordningens midler begrenses av hensyn til sikring av medlemmenes rettigheter. Dette er også i samsvar med det syn utvalget har. Det er bl.a. viktig å ha regler om at pensjonsordningens midler ikke kan nyttes til sikring eller dekning av foretakets gjeld, jf. § 8-3 annet ledd. For øvrig er det inntatt en egen bestemmelse i § 8-4 om kapitalforvaltning. Departementet mener at det bør reguleres særskilt at lån til foretaket eller medlemmene gis til ordinære betingelser. Særlig kan det være grunn til å fremheve dette i relasjon til pensjonskassene med den nærhet disse reelt har til det foretak som har opprettet kassen. Den nærhet som det er mellom et foretak og den pensjonskasse det har opprettet sin pensjonsordning i, er bakgrunnen for at utvalget foreslår at utkastet § 8-3 om det økonomiske skillet mellom foretaket og pensjonsordningen også gjøres gjeldende for pensjonskasser, se § 8-6 tredje ledd. Det skulle i og for seg være unødvendig å presisere dette etter som en pensjonskasse er et eget rettssubjekt, og departementet har derfor vurdert om bestemmelsen burde utgå. En antar imidlertid at det på området kan være behov for helt klare linjer, og er derfor blitt stående ved å videreføre dette forslaget.

Departementet er enig med utvalget i at det bør gis klarere regler mht fordeling av overskudd som tilordnes pensjonsordningen. Utgangspunktet er at forsik­ringsavtaleloven § 19-2 annet ledd krever at en kollektiv pensjonsforsikringsavtale skal fastsette om forsikringens overskudd skal godskrives forsikringstaker eller medlemmene. Departementet er enig med utvalget i at det overskudd ordningen får, skal godskrives foretaket og overføres til premiefondet, jf. lovforslaget § 8-5.

De alminnelige regler i forsikringsvirksomhetsloven om flytting av midler knyttet til pensjonsordninger, foreslås videreført av utvalget. Departementet er enig i dette. Enkelte presiseringer er tatt inn i lovforslaget § 8-7.

Departementet mener at det er hensiktsmessig og ryddig at det opprettes et nytt fond kalt «pensjonistenes overskuddsfond», hvor en tilfører overskuddsmidler knyttet til premiereserven for pensjoner under utbetaling. Formålet med dette forslaget er å etablere en ordning for oppregulering av pensjoner under utbetaling. En begrenser den årlige oppjustering til økning av folketrygdens grunnbeløp, jf. lovforslaget § 11-2 tredje ledd og § 11-4. Det blir etter dette systemet en plikt til oppregulering. I høringsrunden har Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon uttalt at den er skeptisk til utvalgets forslag om å la overskudd knyttet til premiereserve for pensjoner under utbetaling tilfalle pensjonistenes overskuddsfond, fremfor at det som etter dagens regler tilfaller premiefondet. Departementet mener at overskuddet knyttet til denne del av premiereserven bør gå til pensjonistene, og ikke til premiefondet. Etableringen av pensjonistenes overskuddsfond bidrar i noen grad til regulering av pensjonene i takt med pris- og lønnsutviklingen. Departementet viser her til at midlene tilfaller pensjonistene så lenge dette er nødvendig for å sikre en regulering i samsvar med reguleringen av grunnbeløpet i folketrygden, (se lovforslaget §§ 8-5 annet ledd, 11-2 tredje ledd og 11-4). Det overskytende går til premiefondet.

Departementet er ellers enig med utvalget i at premiefondet bare kan nyttes til pensjonsformål for medlemmene av ordningen, jf. § 8-2 annet ledd. Premiefondets hovedformål er å sikre at pensjonsordningen videreføres - ved at premie betales - selv om foretaket får økonomiske problemer. Departementet har således ikke sluttet seg til uttalelsen fra Norske Pensjonskassers Forening, om at midlene fortsatt bør kunne disponeres til fordel for andre enn medlemmene. Foretaket kan imidlertid tilgodese ikke-medlemmer, men dette må i så fall skje som en ordinær utbetaling over foretakets drift. I den grad foretaket får overført midler fra premiefondet, jf. departementets vurderinger vedrørende premiefond i proposisjonens avsnitt 12.2, kan selvsagt slike midler, som vil kunne nyttes fritt av foretaket til ethvert formål, kunne benyttes også til dette. Dette vil være en ordinær driftsbeslutning for foretaket. Pensjonsordningens midler må reserveres medlemmer. I lovforslaget er for øvrig medlemskretsen utvidet i forhold til 1968-reglene, se særlig §§ 3-3 til 3-8 og spesialmerknadene.

I tilknytning til Kredittilsynets uttalelse vil departementet bemerke at hensikten med § 8-4 første ledd er å få tydelig frem at lov om foretakspensjon ikke har særregler for forvaltningen av en pensjonsordnings midler. Helt tilsvarende er det naturlig å få tydelig fram at pensjonsmidlene må lånes ut til ordinære forretningsmessige betingelser, da dette kan være en relevant problemstilling i relasjon til foretaket og de forsikrede.

Kredittilsynet mener at § 8-6 annet ledd bør presiseres, ved at en får fram at det er hele overskuddet en bør referere til. Departementet er enig i dette, og har presisert § 8-6 annet ledd i forhold til utvalgets forslag. Departementet er også enig med Kredittilsynet i at § 8-7 annet ledd bør presiseres ved at det ikke bare er premiereserven som deles, men alle midler, jf. § 8-1 knyttet til pensjonsordningen.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til §§ 8-1 til 8-7 om pensjonsordningens midler.