Vedlegg 1: Brev fra finansminister Gudmund Restad til saksordfører Steinar Bastesen av 12. oktober 1999

Dokument nr. 8:64 (1998-99) – forslag om opphevelse av lov av 19. august 1994 nr. 57 om registrering av fritids- og småbåter

Jeg viser til Finanskomiteens brev av 17. september 1999 hvor dokument nr 8:64 oversendes til uttalelse. Det foreslås her å oppheve lov av 19. august 1994 nr 57 om registrering av fritids- og småbåter.

Innledningsvis gjøres det oppmerksom på at nevnte lov ble inkorporert som et eget kapittel i lov 26. juni 1998 nr 47 om fritids- og småbåter med virkning fra 1. januar 1999. Loven samler mye av regelverket vedrørende fritids- og småbåter som tidligere var spredt over flere lover. Det er ikke gjort nevneverdige materielle endringer i forbindelse med inkorporeringen. Loven som foreslås opphevet er således allerede opphevet.

Formålet med opprettelsen av det sentrale fritids- og småbåtregisteret var å skaffe et egnet redskap som kunne benyttes til trafikksikkerhetsformål til sjøs, forskning og samfunnsplanlegging, ivaretakelse av miljøvernhensyn, beredskapsformål, innkreving av skatt, avgifter, toll og gebyrer i tilknytning til båter og båtmotorer, forsikringsformål, politietterforskning, forbruksundersøkelser og informasjon. Det sentrale båtregisteret avløste de båtregistre som tidligere ble ført av politiet. Disse registrene som ble basert på manuelle rutiner, inneholdt såpass mange feil at de ikke kunne ivareta de ovennevnte hensyn på en tilfredsstillende måte. Registeret ble opprettet som følge av en politisk prosess som munnet ut i lov av 19. august 1994 om registrering av fritids- og småbåter. Det vises til Ot. prp. nr 35 (1993-94) og Innst. O. nr 40 (1993-94).

Ved opprettelsen av registeret ble det vurdert om registrering burde skje i offentlig eller privat regi og om registrering skulle være frivillig. Det ble også vurdert om det skulle opprettes et nytt register eller om man skulle bygge videre på de eksisterende politiregistrene. Under henvisning til de hensyn registeret skulle ivareta ble det ansett å være mest hensiktsmessig å opprette et sentralt offentlig register med registreringsplikt.

Departementet kan vanskelig se at Småbåtregisteret innskrenker båtlivets frihet. Det kan i denne sammenheng bemerkes at 200 - 250 000 båteiere tidligere hadde forsikret og registrert sine båter uten at dette tilsynelatende var til hinder for å nyte båtlivet. Når det gjelder registreringsplikt for oppblåsbare gummibåter, som brukes med motor, kan det vises til at dette også var tilfelle i henhold til Lov om registrering og merking av småfartøyer av 3. desember 1948 nr 3, som var det rettslige grunnlaget for politiets gamle lokale manuelle registre.

Som det påpekes, skal det avgis endringsmeldinger til registreringsmyndigheten når det skjer endringer i tidligere avgitte opplysninger. Dette kan eksempelvis være hvis skrogfarge (hovedfarge) endres. Mindre fargeendringer, så som endring av farge på bunnstoff, dekorstriper og lignende, vil derimot ikke være meldepliktig. Behovet for å motta slike endringsmeldinger er ikke motivert ut fra byråkratiske hensyn. Tvert imot tar det sikte på å ha et så vidt mulig oppdatert og ajour register tilgjengelig for brukergruppene. Også i forhold til den tidligere registreringsordningen som ble forvaltet av politiet var det pliktmessig krav om å melde fra om endringer i tidligere avgitte opplysninger. Slik melding skulle avgis senest 14 dager etter at endringen var funnet sted, i motsetning til nå der det gis 30 dager.

Småbåtregisteret er et landsdekkende EDB-register hvor registreringsnummeret følger båten hele dens levetid, adresser oppdateres jevnlig elektronisk, stjålne båter og/eller motorer anmerkes for å vanskeliggjøre videre omsetning, forespørsler kan rettes døgnet rundt, politiet er i ferd med å bli oppkoblet on-line til registeret med mer. Dette bidrar blant annet til at en båteier som f. eks. bytter adresse ikke behøver å melde adresseforandring til andre enn Folkeregisteret og når oppslag gjøres på båter og/eller motorer som er meldt stjålet vil saksbehandler umiddelbart få beskjed om det. Ved salg gjennomføres det nå kun omregistrering av båten og ikke som tidligere en sletting av båtens eierskap og registreringsnummer med en påfølgende ny registrering av ny eier og nytt registreringsnummer. Dette er vesentlig forenkling som også bidrar til at båtens historie bevares for ettertiden.

Det vurderes også om on-line tilganger til småbåtregisteret skal gis til Redningsselskapet og Hovedredningssentralene i Norge. Videre har registeret mottatt henvendelser fra kommuner i Norge om utlevering av statistikk/opplysninger fra Småbåtregisteret til bruk i forbindelse med utarbeidelsen av kystsoneplaner og øvrig planleggingsvirksomhet. Også disse nytteområder vil komme den enkelte båteier til gode.

Finansdepartementet er godt fornøyd med registeret så langt. Småbåtregisteret har vært i drift i litt over 1 år og er på denne tiden fylt opp med ca 280 000 forekomster. Småbåtregisteret antas å være ferdig bygget opp i løpet av 2-3 år fra nå. Hittil i år er det foretatt ca. 60 000 ny- og omregistreringer. Tollvesenets informasjons- og veiledningsprofil har etter departementets oppfatning virket etter hensikten.

Når det gjelder eventuelle særavgifter på båter viser for ordens skyld til at en innføring av slik særavgift må vedtas av Stortinget, jf Grunnlovens § 75a.