Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

13. Lotteritillatelse for drift av lokalradio

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til at departementet i rundskriv G-75/92 ga retningslinjer om behandlingen av søknader om tillatelse til å avholde radiobingo. I rundskrivet fremgår det bl.a. at et rent kommersielt foretak eller nærradio som drives som et tradisjonelt aksjeselskap eller lignende ikke vil kunne få lotteritillatelse til inntekt for radioen, på bakgrunn av lotterilovens generelle regler om at lotteritillatelse bare gis til samfunnsnyttige og humanitære formål. I rundskriv G-5/99 er reglene presisert nærmere og det fremgår bl.a. at privatpersoner eller kommersielle foretak som mediaselskaper, herunder aviser, samt bedrifter, forretninger og banker ikke oppfyller kravene i lotteriloven selv om inntektene fra bingoen tilbakeføres til nærradioen.

Flertallet anser lokalradiovirksomhet som svært samfunnsnyttig. På linje med departementet anser flertallet ikke selskapsformen i radioen som vesentlig for eventuell lotteritillatelse. Flertallet anser heller ikke blandet eierskap som problematisk. Det bør således ikke være noe krav til den enkelte eiers lotteriverdighet, så lenge radioen som juridisk enhet tilfredsstiller de kravene som lov og forskrift pålegger for å kunne defineres som samfunnsnyttig. Flertallet betrakter medeierskap fra andre lokale medier som positivt ved at en radio redaksjonelt kan bli styrket.

Flertallet har merket seg vedtak av 15. desember 1998 og rundskriv av 15. mars 1999 som departementet har distribuert til landets politikamre. Disse dokumentene har medført endrede krav ved tildeling av lotteritillatelse for drift av lokalradio.

Flertallet har forståelse for departementets problematisering av enkelte søknader om tillatelse til lotteri i lokalradio, men finner at de retningslinjer departementet har trukket opp blir skadelige for store deler av eksisterende lokalradiomiljøer. Særlig gjelder dette i distrikter med svakt grunnlag for reklamesalg.

Lokalradioen er et viktig lokalt medium fordi det favner svært vidt i den daglige sendeflaten. Alle typer nyheter og aktiviteter speiles løpende, og bredden i stoffet blir stor. Radio er levende, og skaper stor deltagelse og interesse fra enkeltpersoner, lag og foreninger. Lokalradioer skaper gode arbeidsplasser. De mange stasjonene som i tillegg har frivillige medarbeidere skaper viktige lokale nettverk og grunnlag for betydelig opplæring i ulike typer data, radioteknikk, media, etikk, programvirksomhet, personlighetsutvikling m.v. Lokalt talent bringes frem og utvikles, uavhengig av kjønn og alder, og blir et kompetansegivende alternativ til andre aktiviteter. Dette er særlig viktig i forhold til ungdommen.

Flertallet mener en egen forskrift for lotteri i lokalradio er påkrevet, og at slik forskrift skal pålegge radioene å vedtektsfeste at et eventuelt overskudd skal anvendes til drift av lokalradioen. Forskriften skal likeledes omhandle de øvrige momenter flertallet viser til og for øvrig ta hensyn til at de lotteritekniske vilkårene utvikles i tråd med spill- og lotterimarkedet i sin alminnelighet.

Flertallet forutsetter at overgangsordningen som ble innført i Justisdepartementets skriv av 15. mars 1999 opprettholdes inntil ny forskrift er etablert, og at lotteritillatelser til lokalradio for kalenderåret 2000 praktiseres i tråd med flertallets merknader.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, peker på at lokalradioer er et nyttig og positivt bidrag i lokalsamfunnet, og at det er viktig å gi lokalradioene mulighet til fortsatt drift, også gjennom adgang til bingoinntekter.

Dette flertallet forutsetter at inntektene fra bingoen skal tilbakeføres til radioen, og ikke kunne tas ut i utbytte. Dersom radioen også har andre inntektskilder, vil imidlertid eierne kunne ta ut et øket overskudd fra denne delen av inntektene, fordi bingoinntektene benyttes til å dekke driftsutgifter. I slike tilfeller vil derfor eierne i realiteten sitte igjen med en gevinst fra den lotteritillatelse som gis, uavhengig av om de er kommersielle foretak eller lotteriverdige formål. Dette flertallet mener dette ikke vil være i tråd med lotterilovens intensjoner.

Komiteen ber departementet vurdere hvordan regelverket kan utformes slik at lokalradioene gis adgang til å drive radiobingo der dette er en del av radioens inntektsgrunnlag.