Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

12. Passasjerrederier, ferge­selskaper og spilleautomater

Komiteen viser til gjeldende lotterilov § 2 første ledd der det bl.a. fremgår at departementet ved forskrift kan fastsette unntak fra deler av loven for norske skip som går i rute mellom norsk og utenlandsk havn. Unntaksadgangen foreslås videreført i § 1 femte ledd bokstav a. Det er så langt ikke fastsatt forskrifter iht. gjeldende bestemmelse.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til at under behandlingen av Ot.prp. nr. 58 (1993-1994) om lotteriloven uttalte et flertall i komiteen at man var enig i at det åpnes for unntak for norske skip som går i rute mellom norsk og utenlandsk havn. I Budsjett-innst. S. nr. 4 (1998-1999) ble dette fulgt opp fra flertallet der det bl.a. uttales:

«Flertallet vurderer dette unntaket slik at det er anledning til dispensasjon for norske skip som går i rute mellom norsk og utenlandsk havn, og forutsetter at departementet ivaretar dette unntaket i utarbeiding av midlertidige forskrifter for skip. Flertallet vil åpne for at avkastningen blir som ellers mellom private, humanitære og samfunnsnyttige formål, slik loven bestemmer.»

For å unngå vridning i konkurransesituasjonen samt sikre driftsgrunnlaget for daglige, helårlige rutefrekvenser mellom Norge og utlandet, har Stortinget gitt signaler om at norske fergeselskaper kunne ha denne virksomhet om bord.

Flertallet ønsker med dette å gi selskapene større forutsigbarhet og mulighet for bedre rammebetingelser i selve lotteriloven. Utgangspunktet må være slik at konkurransesituasjonen ikke skal bli forverret i forhold til utenlandske rederier som har spillevirksomhet om bord. Flertallet mener den nye loven skal gi uttrykk for at norske fergeselskaper skal ha dette som et tilbud som bidrar til å opprettholde dagens rutestruktur.

Flertallet er opptatt av at spillevirksomheten er en del av underholdningstilbudet som gjester på cruise- og passasjerskipene og fergebåtene forventer skal være om bord. Å fjerne spilleautomatene vil redusere kvaliteten på dagens «om bord-tilbud». Spillevirksomheten ble igangsatt fordi utenlandske passasjerrederier som opererte på det norske marked hadde slik virksomhet om bord.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre vil presisere at fordeling av avkastningen til humanitære formål ikke skal være et absolutt krav for lotteridriften ved norske skip i rute mellom norsk og utenlandsk havn.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti og Senterpartiet mener lotteriloven også skal gjelde om bord i norske skip som går i rute på norske havner.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil påpeke at det å drive skip ut fra Norge med tilstrekkelig bemanning for å kunne imøtekomme ulike sikkerhetskrav har en kostnad som nødvendiggjør forskjellige inntektskilder for passasjerrederiene. Slike inntekter følger av blant annet spillevirksomhet om bord. Disse medlemmer ser at dette er inntekter som sikrer lønnsomhet og fornying av tilbudene for de reisende og således er med på å bidra til å opprettholde arbeidsplasser langs kysten.

Disse medlemmer ønsker ikke å frata norske passasjerselskaper dagens inntekter fra spillevirksomhet.