9. Utvidelse av forsøkshjemmel i folketrygdloven § 25-13
Folketrygdloven § 25-13 gir departementet hjemmel til å samtykke i avvik fra lovens bestemmelser i forbindelse med visse typer forsøksvirksomhet.
Departementet foreslår at bestemmelsen utvides til å gi hjemmel for flere typer forsøk. Det foreslås hjemmel for forsøk med annen form for dokumentasjon av arbeidsuførhet enn sykmelding fra lege i form av egenmeldt sykefravær, sykmelding fra kiropraktor m.v. Det uttales at formålet er å utprøve om bl.a. økt ansvar for sykefravær hos arbeidstakeren i samarbeid med arbeidsgiveren kan gi redusert sykefravær.
Det foreslås videre hjemmel for en forsøksordning hvor henvisningskravet fra lege til kiropraktor og fysioterapeut med spesialitet i manuell terapi skal falle bort. Det uttales at formålet er å utnytte helsepersonell på en mer målrettet måte.
Det foreslås at endringene trer i kraft 1. januar 2000. Det uttales at endringene ikke vil ha økonomiske eller administrative konsekvenser av betydning.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, er enig i at det er behov for å prøve ut alternative ordninger som kan bidra til å forebygge eller redusere sykefravær gjennom tiltak på arbeidsplassen. På denne bakgrunn støtter flertallet at det gis hjemmel til forsøk med utvidet adgang til egenmeldt sykefravær kombinert med en utvidet egenerklæring. Flertallet har merket seg at forsøket er tenkt gjennomført for kommunalt ansatte i en større kommune med en tilsvarende kommune som kontrollgruppe, og at partene i arbeidslivet må godkjenne forsøkets innhold.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter tanken om økt ansvar for egen situasjon for arbeidstakere, men disse medlemmer er redd for at en ordning der sykemeldte selv skal vurdere sin arbeidsevne i forhold til arbeidsoppgavene og bidra til å identifisere arbeidsoppgaver som er velegnet til bruk ved tiltak som for eksempel aktiv sykemelding, vil kunne bidra til et uforholdsmessig stort press på arbeidsgiver for å oppnå endrede og muligens mer ønskede, arbeidsoppgaver og tiltak. Disse medlemmer finner det vanskelig å se at en mulighet til egenmelding i inntil 3-4 uker ikke skal medføre økt belastning for arbeidsgiver i en del tilfeller.
Disse medlemmer mener det er viktig å fremme tiltak som kan bidra til redusert sykefravær, men disse medlemmer mener det vil være riktig i første omgang å gå inn for 2 karensdager og på denne måten bidra til større ansvar for den enkelte arbeidstaker for egen situasjon og omsorg for egen helse. Disse medlemmer kan ikke støtte Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre ser ikke at forsøk med utvidet adgang til egenmelding er et egnet tiltak for å redusere sykefraværet. Innføring av en egenandel i sykelønnsordningen vil være et langt mer målrettet tiltak for å redusere sykefraværet. Disse medlemmer viser til at Høyre fremmer slikt forslag i sitt alternative budsjett og i Budsjett-innst. S. nr. 11 1999-2000.
Disse medlemmer støtter ikke forslaget om å endre folketrygdloven slik at det gis hjemmel for forsøk med utvidet adgang til egenmeldt sykefravær.
Komiteen viser til at Stortinget har vedtatt en prøveordning over to år der henvisningskravet fra lege til kiropraktor faller bort, kfr. Innst. S. nr. 202 (1998-1999). På denne bakgrunn er komiteen enig i at § 25-13 endres, slik at hjemmelen for forsøksvirksomhet utvides til også å gjelde forsøk med egenmeldt sykefravær og sykemelding fra kiropraktor og fysioterapeut med spesialitet i manuell terapi og forsøk hvor henvisningskravet fra lege til kiropraktor m.m. faller bort.
Komiteen vil understreke betydningen av grundig evaluering av forsøkene.