Komiteens merknader
- Generelle merknader
- Definisjonen av sponsing
- Identifikasjon av sponsor
- Sponsing i NRK
- Forbud mot visse sponsorer
Komiteen viser til flertallets merknader i forbindelse med de to siste års statsbudsjett-behandlinger der behovet for endringer av sponsorregelverket i kringkasting er omtalt. Der vises det bl.a. til at det er viktig å opprettholde prinsippet om identifisering av sponsor slik at seerne gjøres oppmerksom på dette, og dermed selv kan ta stilling til sponsingens effekt på et program. På den bakgrunn er det riktig å gjennomføre den avklaring som departementet nå legger opp til. Det er tidligere slått fast behovet for sponsing som finansieringskilde ved siden av de øvrige inntektskilder som eksisterer. Det er også et behov for at sponsing skilles klart fra reklame fordi det bør være vesentlige forskjeller på disse uttrykksformene og inntektskildene. Komiteen har registrert at sponsoridentifikasjon i økende grad ligner ordinære reklameinnslag, og at det derfor bør trekkes klarere skillelinjer mellom hva som er ordinær reklame og sponsing.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er av den oppfatning at det nå er viktig å gjennomføre en avklaring i reglene om sponsing i kringkasting. Disse medlemmer vil vise til at det i de senere år har blitt en utglidning i bruken av sponsing, spesielt i NRK. I denne sammenheng må det vises til at slik sponsing fremtrer i dag er forskjellen mellom sponsing og reklame blitt svært liten. Dette innebærer at det i dag er få fjernsynsseere som er i stand til å forstå forskjellen mellom sponsing og reklame. I utgangspunktet kan disse medlemmer ikke se at det er den helt store forskjellen mellom sponsing og reklame, men at det er viktig at det fremover skapes et klart skille, slik at reglene om sponsing ikke blir misbrukt.
Komiteen viser til departementets forslag til definisjon, og slutter seg til denne.
Komiteen viser til departementets forslag om plassering av sponsoridentifikasjon, og slutter seg til de endringer som gjøres av disse reglene.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser videre til departementets forslag om utforming av sponsoridentifikasjon, der det foreslås ulike regler for NRK og de kommersielle kringkasterne i Norge. Dette vil ikke medføre at det blir et klart skille mellom sponsing og reklame, og utviklingen av sponsorinnslag vil fortsatt kunne gå i retning av ordinære reklameinnslag. Fra seernes synsvinkel vil dette være uheldig.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartietog Høyre, går derfor inn for at det innføres de samme identifikasjonsregler for de kommersielle kanaler som er foreslått for NRK. Departementet fastsetter dette i forskrift.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre vil sterkt understreke og støtte hva departementet uttaler på side 7-8 i Ot.prp. nr. 63 (1998-99):
«Dersom det nå skulle innføres strengere regler for sponsoridentifikasjon for de kommersielt finansierte kringkasterne, vil dette med stor sannsynlighet medføre betydelig inntektstap som trolig vanskelig kan kompenseres gjennom økte reklameinntekter.»
Disse medlemmer vil sterkt advare mot å frata de kommersielle kanalene muligheten til å benytte bevegelige bilder i sponsoridentifikasjon. TV2 har selv anslått at de vil tape sponsorinntekter på 55-60 mill. kroner dersom de kun gis anledning til å vise stillbilder (se vedlagte svar fra Kulturdepartementet).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er av den oppfatning at de stramme reglene for sponsing kun skal gjelde for NRK og ikke for de kommersielle kanalene. Dette fordi det er et helt grunnleggende skille i finansieringen av disse selskapene i forhold til NRK.
Komiteens medlemmer fra Høyre støtter en likebehandling av NRK og de kommersielle kanalene, under forutsetning av at begge parter gis anledning til å benytte seg av bevegelige bilder i sponsoridentifikasjonen, noe som for øvrig har vært gjeldende praksis de siste år.
Disse medlemmer mener at fjernsyn er et billedmedium, og at sponsorinnslag av den grunn må kunne inneholde bevegelige bilder.
Komiteen slutter seg til departementets forslag om å oppheve regelen om beløpsbegrensning på NRKs sponsing, og erstatte dette med regler som regulerer hvilke programmer som kan sponses.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, vil understreke at NRK skal ha mulighet til også å motta tilskudd for produksjon av undervisningsprogram.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er videre opptatt av at det er de samme regler som gjelder for alle kringkastningsselskaper. Derfor innføres de samme krav til identifikasjon av sponsor i NRKs sendinger som gjelder for de kommersielle kanaler. Dette innebærer at NRK kan identifisere sponsorer ved bruk av navn, logo eller varemerke.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter seg til forslaget om at sponsorer kun kan identifiseres ved et ikke bevegelig bilde, ved siden av de øvrige regler som er foreslått om sponsoridentifisering. Dette gjøres også gjeldende for de øvrige kringkastingsselskaper slik det er omtalt tidligere i innstillingen, og reguleres gjennom forskrift.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er av den oppfatning at det skal åpnes for sponsing i NRK, men at det må gjelde svært strenge regler for dette. Sponsing skal kun tillates ved visning av programmer som er av særlig nasjonal interesse, som for eksempel store sportsbegivenheter og kulturelle begivenheter.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er ikke enig i at NRK skal ha mulighet til å motta tilskudd til produksjon av undervisningsprogram. Det må aldri oppstå tvil om at innholdet i undervisningsprogram er mest mulig objektivt og ikke påvirkes av eventuelle interesser til en sponsor. Dette medlem vil vise til departementets påpekning av at sponsing kan innebære en fare for at andre enn kringkastingsselskapene ved sine økonomiske bidrag ønsker å påvirke utformingen og innholdet i programmene.
Dette medlem vil peke på at barn og unge er målgrupper for flere av undervisningsprogrammene. Sponsing av undervisningsprogram vil derfor bryte med prinsippet om at det fortsatt ikke skal være mulig for fysiske eller juridiske personer som har til formål å drive næringsvirksomhet, å sponse barne- og ungdomsprogrammer.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre slutter seg til departementets forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er av den oppfatning at det må åpnes for sponsing fra politiske partier i de kommersielle kanalene.
Komiteens medlemmer fra Høyre finner det svært lite sannsynlig at politiske partiorganisasjoner vil sponse kringkastingsprogram. Disse medlemmer vil gå i mot den foreslåtte lovendringen, da disse medlemmer ikke slutter seg til begrunnelsene i proposisjonen om forbud mot reklame for politiske partier og livssyn.