6. Klargjøring av reglene om fastsettelse av uføregrad ved yrkesskade - folketrygdloven §§ 10-16, 11-17 og 12-18
Ved fastsettelse av uføregrad når det foreligger en yrkesskade, skal det fastsettes en særskilt uføregrad for den delen av uførheten som skyldes yrkesskaden.
Det framholdes at utgangspunktet om at det skal fastsettes en særskilt uføregrad for den delen av uførheten som skyldes yrkesskaden, i praksis har vært fraveket noe. I de tilfeller der yrkesskaden har vært «hovedårsaken» til hele uførheten, har det blitt lagt til grunn at yrkesskaden bærer ansvaret for hele uførheten. Ytelsen er da i sin helhet blitt gitt etter særbestemmelsene ved yrkesskade.
I praksis har det vært noe uklarhet rundt hva som ligger i begrepet «hovedårsak». Trygdeetatens praksis synes å bygge på at hele ytelsen beregnes etter særreglene ved yrkesskade, dersom over 70 pst. av den totale uførheten skyldes yrkesskaden. Trygderetten synes i enkelte saker å ha lagt til grunn et prinsipp om at hele ytelsen gis med yrkesskadefordeler, dersom mer enn halvparten av den totale uførheten skyldes yrkesskaden.
Departementet ønsker å videreføre og lovfeste trygdeetatens praksis med at man tilskriver hele uførheten til yrkesskaden, dersom «yrkesskadedelen» utgjør mer enn 70 pst. av den totale uførhet. Det foreslås en presisering om at det kan ses bort fra uførhet av andre forhold enn yrkesskaden, når denne delen utgjør under 30 pst. av den totale uførheten.
Departementet foreslår at endringene trer i kraft straks. Det uttales at endringene er en lovfesting og klargjøring av gjeldende praksis i trygdeetaten, og at de derfor ikke vil ha vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser.
Komiteen viser til at loven forutsetter at det ved fastsettelse av uføregrad når det foreligger en yrkesskade, skal fastsettes en særskilt uføregrad for den delen av uførhet som skyldes yrkesskaden.
Komiteen har merket seg at trygdeetaten og trygderetten har ulik praksis med hensyn til hvor stor del av uførhet som skal til for at hele uføreytelsen gis med yrkesskadefordel. Komiteen vil peke på at en slik ulik praksis får uheldige konsekvenser ved at like trygdetilfeller og brukere kan får ulik behandling.
Komiteen understreker betydningen av at vårt trygdesystem opprettholder sin legitimitet bl.a. gjennom en rettferdig og lik behandling.
Komiteen tar til etterretning trygdeetatens praksis i denne sammenheng og slutter seg til departementets forslag om en presisering om at det kan ses bort fra uførhet av andre forhold enn yrkesskaden, når denne delen utgjør under 30 pst. av den totale uførhet.