Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

19. Økonomiske og administrative konsekvenser

Det må antas at de økonomiske konsekvensene av lovforslagene i det vesentlige knytter seg til oppnevnelsen av forsvarer. Dersom man legger til grunn at det etter de nye reglene vil være ca. 300 saker om kommunikasjonskontroll årlig, vil kostnadene til forsvarere utgjøre i underkant av 800 000 kroner. Ved at det også foreslås oppnevnelse av forsvarer ved bruk av andre tvangsmidler enn kommunikasjonskontroll, vil kostnadene bli noe høyere. Forslagene vil også føre til en økt arbeidsbelastning for domstolene og kontrollutvalget og vil også være ressurskrevende for politiet.

Etter de foreslåtte regler er det også adgang til å avlytte GSM mobiltelefoner, men slik avlytting krever kostbart utstyr. Derfor er det et økonomisk spørsmål om det skal åpnes for slik avlytting. Det samme gjelder enkelte andre systemer.

I kommunikasjonskontrollsaker påløper det utgifter til dekning av de omkostninger som eieren eller tilbyderen av det nett eller den tjeneste som er brukt, har i forbindelse med den bistand han pålegges å yte politiet. Etter dagens regelverk utgjør dette ca. 2 mill. kroner årlig. Ettersom adgangen til kommunikasjonkontroll foreslås utvidet, vil disse utgiftene øke.

Komiteen viser til at nye politimetoder vil innebære noen økte kostnader knyttet til oppnevnelse av forsvarer.

Fordi kommunikasjonsavlytting også innebærer rett til å avlytte GSM-mobiltelefoner, ISDN-linjer, og faks vil dette kreve tilgang til kostbart utstyr. Særlig adgangen til GSM-avlytting og ISDN-avlytting vil kreve investeringer som er langt mer omfattende enn de ville vært om myndighetene på et tidligere tidspunkt hadde krevd avlyttbarhet for dette utstyret. Komiteen er videre kjent med at det i kommunikasjonskontroll-saker vil påløpe kostnader til å dekke utgifter som rammer eieren eller tilbyderen av nett eller tjenester som pålegges å yte bistand til politiet.

Komiteen forutsetter at departementet stiller de nødvendige midler til disposisjon, og at dette ikke rammer politiets ordinære driftsbudsjetter. Dette vil være helt avgjørende for politiets muligheter til å komme tunge organiserte kriminelle miljøer til livs. Komiteen ber departementet fremlegge fremdriftsplan og finansiering av denne type kommunikasjonsavlytting.

Komiteen peker på nødvendigheten av at så vel Politihøgskolen som andre opplæringstilbud for politiet så raskt som mulig formidler kunnskap knyttet til de nye politimetodene.