1. Opphevelse av ølloven og endring i alkoholloven
Finansdepartementet legger i proposisjonen fram forslag til opphevelse av lov 28. juni 1912 nr. 4 om tilvirking, innførsel og beskatning av øl (ølloven), samt endring i lov 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. (alkoholloven). Forslaget er først og fremst ment som en lovteknisk opprydning. Med unntak av at forbudet mot tilvirking og omsetning av øl over 7 volumprosent, og kravet om bruk av egenprodusert malt for å oppnå avgiftsfritak ved hjemmebrygging av øl foreslås opphevet, innebærer ikke forslaget materielle endringer.
Regelverket knyttet til omsetning og skjenking av alkoholholdig drikk er knyttet opp mot skillet mellom øl, vin og brennevin. Hva som faller inn under varegruppene øl, vin og brennevin er definert i alkoholloven. Når det gjelder definisjonen av øl, henviser alkoholloven til ølloven av 1912. Opphevelsen av ølloven gjør det derfor nødvendig at også øl defineres i alkoholloven.
Lov 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. inneholder i § 1-3 annet ledd følgende definisjon av øl:
«Med øl forstås slik drikk som er beskrevet i lov av 28. juni 1912 om tilvirkning og beskatning av øl, § 1 første ledd og annet ledd, og som inneholder mer enn 2,50 volumprosent alkohol.»
I utkastet til ny definisjon av øl i alkoholloven § 1-3 annet ledd foreslås gjeldende definisjon av øl, slik denne i dag fremstår i avgiftsregelverket, videreført i en modernisert form. Det legges til grunn at øl fortsatt som hovedregel vil være basert på ingrediensene vann, malt, humle og gjær. Definisjonen er imidlertid ment å omfatte øl som også inneholder andre stoffer som f.eks. ris og mais. Dette er ikke uvanlig når det gjelder øl fra utenlandske bryggerier.
I § 1-3 femte ledd foreslås gjeldende forskriftshjemmel utvidet slik at Sosial- og helsedepartementet kan gi utfyllende bestemmelser om definisjonen av øl. Formålet med utvidelsen er å gi hjemmel til å trekke opp grensen mellom øl og vin. Det følger av Finansdepartementets forskrift 30. desember 1993 nr. 1357 om tilvirkning, innførsel og beskatning av øl, jf. § 1, at drikk med et karbohydratinnhold som overstiger 60 gram pr. liter ikke anses som øl. På markedet finnes det enkelte fruktøltyper hvor karbohydratinnholdet kan overstige 60 gram pr. liter. Forskriften fastsetter derfor også at tradisjonelle øltyper som ikke oppfyller dette kravet, likevel kan anses som øl. Sosial- og helsedepartementet tar sikte på å videreføre bestemmelsen med hjemmel i alkoholloven.
Tredje ledd i § 1-3, som definerer hvilke drikker som følger reglene for vin, foreslås rettet, og samtidig gitt en klarere utforming. Dette skyldes at tredje punktum i dette leddet ved en inkurie falt bort da alkoholloven ble revidert med virkning fra 1. januar 1998.
EFTAs overvåkingsorgan (ESA) har i åpningsbrev 10. september 1998 hevdet at forbudet i ølloven 99.
Ølloven inneholder særskilte overtredelses- og straffebestemmelser. Disse avviker noe fra de parallelle bestemmelsene i særavgiftsloven og tolloven. Departementet anser at sanksjonsbestemmelsene som gjelder for de øvrige særavgifter er tilstrekkelige også i forhold til særavgiften på øl.
Endringsforslagene forutsettes ikke å ha økonomiske eller administrative konsekvenser av betydning. For de økonomiske konsekvenser som følge av avgiftsinntekter også ved salg av øl over 7 volumprosent, samt forslag til satser, vises det til stortingsproposisjonen om Omprioriteringer og tilleggsbevilgninger på statsbudsjettet for 1999, som fremlegges i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 1999.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Dag Terje Andersen, Berit Brørby, Erik Dalheim, Ranveig Frøiland, Trond Giske, Tore Nordtun og Hill-Marta Solberg, fra Fremskrittspartiet, Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti, Randi Karlstrøm, lederen Lars Gunnar Lie og Ingebrigt S. Sørfonn, fra Høyre, Børge Brende, Per-Kristian Foss og Kjellaug Nakkim, fra Senterpartiet, Jørgen Holte, fra Sosialistisk Venstreparti, øystein Djupedal, fra Venstre, Terje Johansen, og fra Tverrpolitisk Folkevalgte, Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag om opphevelse av ølloven og endringer i alkoholloven.
Komiteen viser for øvrig til Stortingets behandling av St.prp. nr. 67 (1998-99) Omprioriteringer og tilleggsbevilgninger på statsbudsjettet 1999, jf. avsnitt 2.3, vedrørende produktavgift på øl.