Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

7. Kommentarer til utkast til lov om selvfinansierende frakt­utjevningsordning

I lovutkastet § 1 foreslås at det ved innførsel og innenlands tilvirking av drivstoff skal betales bidrag til et fraktutjevningsfond. De nærmere bestemmelser om oppkreving av fondsbidraget foreslås gitt i forskrift, jf. punkt 5.1 i proposisjonen. Det foreslås at bidragsplikten knyttes til produkter som er avgiftspliktige etter Stortingets vedtak om avgift på bensin og autodiesel, og at oppkrevingen av bidraget i størst mulig grad følger de samme regler som gjelder i dag ved oppkreving av disse særavgiftene.

Det foreslås videre at det skal utbetales frakttilskudd av innbetalte midler til fondet. Det presiseres at utbetaling av frakttilskudd skal skje av innbetalte midler, slik at fondet ikke tappes for midler, men forutsettes å gå i balanse. De nærmere bestemmelser om utbetaling av frakttilskudd foreslås som i dag fastsatt i forskrift. Oljeselskap som baserer sin virksomhet på import av drivstoff og ikke benytter tankanlegg i Norge, omfattes ikke av fraktutjevningsordningen.

Som nevnt under pkt 4.2 i proposisjonen forutsetter full finansiering av fraktkostnadene for drivstoff levert utenfor 0-sonen, et fondsbidrag på 5 øre pr. liter drivstoff. Det foreslås at bidragets størrelse blir fastsatt i forskrift og at størrelsen på bidraget minst blir vurdert årlig, slik at det sikres midler til utbetaling, jf. lovforslaget § 1 annet ledd. Fraktutjevningsfondet som etableres har til hensikt å være en selvfinansierende ordning.

I lovforslaget § 2 foreslås at inndrivelsen av finansieringsbidraget følger de regler som gjelder for formues- og inntektsskatten, jf. lov av 21. november 1952 nr. 2 om betaling og innkreving av skatt. Dette er i samsvar med det som gjelder særavgifter hjemlet i lov av 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter, herunder avgiftene på bensin og autodiesel. I samme bestemmelse foreslås en hjemmel for departementet til å gi forskrift om plikt til å betale renter av bidrag som ikke er betalt i rett tid og om rentegodtgjørelse ved tilbakebetaling av bidrag.

Det foreslås videre at den som forsettlig eller uaktsomt overtrer forskrifter utferdiget i henhold til loven, skal kunne straffes med bøter, jf. lovforslaget § 3. Dette er også tilsvarende det som i dag gjelder etter særavgiftsloven.

For de mindre grove tilfeller av regelovertredelser foreslås det at det i størst mulig utstrekning legges opp til at feilaktig innbetaling av fondsbidrag, skal sanksjoneres ved administrative reaksjoner, det vil si uten begjæring om straff etter lovforslaget § 3, jf. lovforslaget § 4. Det foreslås derfor at den bidragspliktige ved overtredelser skal kunne pålegges å betale inntil det dobbelte av det bidragsbeløp som er eller kunne vært unndratt fondet, i gjentakelsestilfelle inntil det firedobbelte. Det foreslås at reaksjonen forutsetter samme skyldform som for ileggelse av tilleggsavgift etter særavgiftsloven.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte, viser til merknader under avsnitt 2.2 foran.

Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til proposisjonen og sluttar seg til Regjeringa sitt forslag.