11. Megler-, agent- og rådgivningsoppdrag
Banklovkommisjonen foreslår i lovutkastet kapittel 5 og 6 regulering av mellommenn og rådgiveres oppdrag. Et sentralt formål med reguleringen er å hindre at disse aktørene opptrer i ulike roller som kan gjøre det vanskelig for brukerne å vite i hvilken egenskap vedkommende opptrer.
Banklovkommisjonen foreslår at reguleringen bl.a. skal omfatte forsikringsmeglere, forsikringsagenter og forsikringsrådgivere. Forsikringsmeglere står i dag i en særstilling i forhold til andre meglere, fordi de anses som forsikringstakerens medhjelper. Banklovkommisjonens forslag innebærer at forsikringsmeglerforetak skal ivareta både forsikringstakerens og forsikringsgiverens interesser.
Agenter har vanligvis som oppgave å ta kontakt med markedet og innhente tilbud fra kunder på vegne av en prinsipal. Etter lovutkastet skal agenten ivareta sin oppdragsgivers interesse. Det samme gjelder rådgivere.
Banklovkommisjonens forslag innebærer bare en regulering av visse, hovedsakelig privatrettslige sider knyttet til megler-, agent- og rådgivningsoppdrag. Banklovkommisjonen vil arbeide videre med offentligrettslig regulering av mellommenn og rådgivere.
Det foreslås bl.a. at den ulovfestede standarden for god meglerskikk for finansmegleroppdrag lovfestes. Videre foreslås en videreføring av reglene i gjeldende finansieringsvirksomhetslov om omsorgsplikt overfor begge parter. Meglerforetak vil kunne kreve godtgjørelse fra begge sider i avtaleforholdet. Før avtale inngås må megler opplyse om vederlaget.
I forhold til regler om agent- og rådgivningsoppdrag legges vekt på at kunden skal vite hvilken rolle agenten/rådgiveren har. Finansagenter skal forsikre seg om at kunden kjenner til hvilken institusjon de representerer og kan bare kreve vederlag av institusjonen. Rådgiver kan bare kreve vederlag fra den som har gitt ham oppdraget.
Få høringsinstanser har kommentert Banklovkommisjonens forslag i kapittel 5 og 6. To instanser er tilfreds med de forslagene som er fremmet, mens enkelte gir uttrykk for at det bør klargjøres hvilke typer mellommanns- og rådgivningsoppdrag som vil være omfattet av lovutkastet. Forsikringsforbundet har vesentlige innvendinger mot Banklovkommisjonens forslag om å endre forsikringsmeglerens rettslige stilling.
Departementet er kommet til at virkeområdet for kapitlene 5 og 6 bør avgrenses i samsvar med virkeområdet for loven for øvrig. Det innebærer at reguleringen av mellommanns- og rådgivningsoppdrag bare bør omfatte oppdrag som helt eller delvis er knyttet til de avtaleformer som omfattes av kapitlene 2, 3 og 4 i lovutkastet. En følge av dette er at megler-, agent- eller rådgivningsoppdrag knyttet til forsikring ikke er omfattet av departementets forslag.
Når det gjelder forsikringsmegling, vil departementet peke på at Banklovkommisjonens forslag ville innebære en grunnleggende endring av rettstilstanden. Etter departementets syn vil det være lite naturlig å gjennomføre en slik reform gjennom en lov som for øvrig ikke omfatter forsikringsavtaler.
Departementet er likevel enig med Banklovkommisjonen i at det ikke bør gjelde noe krav om at en av partene er finansinstitusjon eller lignende institusjon som nevnt i § 1. Det bør være tilstrekkelig at mellommannen eller rådgiveren opptrer som profesjonell yrkesutøver.
I samsvar med forslaget fra Banklovkommisjonens flertall foreslår departementet at reglene i kapittel 5 og 6 i sin helhet gjøres ufravikelige.
Komiteen slutter seg til departementets forslag.