Innstilling fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen om lov om endringer i lov av 12. mai 1995 nr. 22 om universiteter og høgskoler.
Dette dokument
- Innst. O. nr. 80 (1998-99)
- Kildedok: Ot.prp. nr. 75 (1998-99).
- Dato: 01.06.1999
- Utgiver: Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen
- Sidetall: 2
Tilhører sak
Alt om
Innhold
Departementet foreslår en egen hjemmel til å drive forsøksvirksomhet i lov om universiteter og høgskoler, jf. Budsjett-innst. S. nr. 12 (1998-99) (ny § 2a). Ifølge denne kan departementet, etter innstilling fra styret, vedta at det skal gjøres avvik fra loven og forskriftene til loven i forbindelse med tidsavgrensede pedagogiske eller organisatoriske forsøk. Formuleringen omfatter også forsøk knyttet til alternative evalueringsformer. Dispensasjonshjemmelen er generelt utformet og får støtte i samtlige høringsuttalelser.
Departementet foreslår videre å endre dagens lovfesting av at departementet årlig må legge fram spørsmålet om opptaksregulering ved universitetene for Stortinget (§ 39). Loven foreslås endret slik at regulering av opptak til universitetene skal skje i tråd med retningslinjer som er forelagt Stortinget. Retningslinjene vil gjelde de mer overordnede prinsippene og må ikke fremlegges årlig for Stortinget.
Departementet foreslår videre at statlige institusjoner som ikke går inn under loven, bør kunne søke om løyve til å bruke tittel som er vernet etter § 57 nr. 1 og 2. Endelig foreslår departementet et lovfestet forbud mot å benytte tittelen «statsautorisert translatør» for ikke-autoriserte personer.
Komiteen viser til at forslaget om en egen forsøksparagraf er en oppfølging av komiteens Budsjett-innst. S. nr. 12 (1998-99) og vedtak i Stortinget i forbindelse med budsjettet for 1999.
Forslaget til forsøksparagraf åpner både for pedagogiske og organisatoriske forsøk. Komiteen viser til at universitetene og høgskolene står foran store omstillinger både for å møte utfordringer i forbindelse med kompetansereformen og i konkurranse med nye aktører som tilbyr utdanning. Det er viktig at de gis rammevilkår som gjør at de på best mulig måte er i stand til å møte den nye konkurransen og utvikle pedagogiske modeller som kan dekke behovene til de nye gruppene som vil etterspørre høyere utdanning. Komiteen mener derfor at departementet må legge opp til en romslig praktisering av bestemmelsen. Komiteen vil også understreke at en i praktiseringen av bestemmelsen ikke svekker de lovfestede studentrettighetene. Det er viktig at en i organisatoriske forsøk ikke svekker de demokratiske styringsordningene eller på andre måter reduserer studentenes innflytelse. Komiteen har utover dette ingen merknader.
Komiteen viser til at forslaget om opptaksregulering er en oppfølging av de behandlingene som er i Stortinget, og viser til Innst. S. nr. 184 (1998-99), jf. St.prp. nr. 64 (1998-99) om regulering av opptaket til studium ved universitetene studieåret 1999-2000. Komiteen har utover dette ingen merknader.
Komiteen har ingen merknader til forslagene om endring av § 57 nr. 3 eller ny § 57a.
Komiteen viser for øvrig til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i lov av 12. mai 1995 nr. 22 om universiteter og høgskoler.
I.
I lov av 12. mai 1995 nr. 22 om universiteter og høgskoler gjøres følgende endringer:Ny § 2a skal lyde:
§ 2a Forsøksvirksomhet
Departementet kan, etter instilling fra styret, vedta at det kan gjøres avvik fra loven og forskriftene til loven i forbindelse med tidsavgrensede pedagogiske eller organisatoriske forsøk.
§ 39 nr. 1 skal lyde:
Når kapasitetshensyn eller ressurshensyn krever det, kan Kongen etter forslag fra styret, regulere adgangen til det enkelte studium eller deler av det. Regulering av opptak til universitetene skal skje i tråd med retningslinjer som er forelagt Stortinget.
§ 57 nr. 3 skal lyde:
Departementet kan gi institusjoner som driver høgre utdanning og forskning/kunstnerisk utviklingsarbeid, løyve til å bruke tittel som er vernet etter nr. 1 og 2. Ikke-statlig institusjon som er godkjent etter reglene i lov av 11. juni 1986 nr. 53 kan bruke tittel som er nevnt etter nr. 1. Bedømmelsen av kvalifikasjonene skal i det vesentlige være den samme som ved institusjon som går inn under denne lov.
Ny § 57a skal lyde:
§ 57a Bevilling som statsautorisert translatør
Departementet gir bevilling som statsautorisert translatør. Departementet kan gi forskrifter om vilkårene knyttet til slik bevilling. Tittelen statsautorisert translatør kan bare benyttes av den som er gitt bevilling i henhold til denne bestemmelse.
II.
Loven trer i kraft straks.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 1. juni 1999.
Arne Lyngstad,fung. leder. | Rolf Reikvam,ordfører. | Rune E. Kristiansen,sekretær. |