2. Nærmere om hvilke foretak som bør omfattes av bestemmelsene om egenhandel - Kredittilsynets forslag
Departementet foreslår at egenhandel foretatt av ansatte i finansinstitusjoner skal lovreguleres. Visse ansatte i finansinstitusjoner forvalter midler på vegne av foretakets kunder. Det vil derfor kunne oppstå interessekonflikter mellom foretakets kunder og den ansatte når den ansatte handler for egen regning. Som det fremgår i proposisjonens kap. 6 vil forslaget bare omfatte ansatte som normalt har innsyn i foretakets forvaltning av finansielle instrumenter.
Departementet kan ikke se behov for noe unntak for ansatte i mindre sparebanker som foreslått av Sparebankforeningen. Departementet viser til at det enkelte foretak vil kunne organisere sin virksomhet på en slik måte at færrest mulig ansatte normalt er involvert i forvaltning av finansielle instrumenter for foretakets eller dets kunders regning. Det ville for øvrig oppstå vanskelige avgrensnings- og omgåelsesproblemer dersom det skulle etableres et unntak for «mindre sparebanker».
Departementet slutter seg til høringsinstansenes vurdering av at offentlige fond og offentlige institusjoner som driver finansieringsvirksomhet i prinsippet bør likestilles med de private. Dette gjelder f.eks. Norges Kommunalbank, Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND), Husbanken og Folketrygdfondet og ansatte i Norges Bank som arbeider med forvaltning av offentlige midler (herunder forvaltning av valutareservene og Petroleumsfondet). Det bør imidlertid foretas en nærmere vurdering av i hvilken grad egenhandelsbestemmelsene bør gjøres gjeldende for ansatte i slike institusjoner, bl.a. fordi Kredittilsynet som hovedregel ikke fører tilsyn med offentlige institusjoner. Det vises for øvrig til at flere av de nevnte institusjonene allerede har interne regler om egenhandel som på enkelte punkter går lengre enn det som foreslås i lovforslaget. På denne bakgrunn foreslås en hjemmel som gir departementet adgang til å fastsette i forskrift at ansatte i offentlige fond og offentlige institusjoner som driver finansieringsvirksomhet skal omfattes av lovens bestemmelser om egenhandel. Departementet foreslår imidlertid at Postbanken BA skal omfattes direkte av lovens bestemmelser, siden banken i finanslovgivningen for øvrig i det vesentligste likestilles med forretnings- og sparebanker, jf. lov 5. juni 1992 nr. 51 om Postbanken BA. Banken er også underlagt ordinært tilsyn av Kredittilsynet, tilsynsloven § 1 første ledd nr. 10. Det vises for øvrig til omtale av Postbanken BA i St.prp. nr. 65 (1997-98) s. 136-139.
Departementet foreslår at ansatte i inkassoselskaper og eiendomsmeglingsselskaper som inngår i finanskonsern, ikke skal omfattes av regelverket. For andre konsernselskaper vil imidlertid regelverket om egenhandel i utgangspunktet få anvendelse. Departementet vil imidlertid peke på at regelverket forutsetter at de ansatte i foretaket normalt har innsyn i eller arbeider med foretakets forvaltning av finansielle instrumenter for foretakets eller dets kunders regning. Dette vil innebære en avgrensning av regelverkets anvendelsesområde, også i finanskonsern.
Departementet slutter seg til Kredittilsynets vurdering av at regler om egenhandel for ansatte i forvaltningsselskap for verdipapirfond i større grad enn etter gjeldende regler bør lovfestes.
Flere høringsinstanser mener at ansatte i ethvert foretak som er store aktører i verdipapirmarkedet bør omfattes av tilsvarende regler om egenhandel som det som er foreslått for finansinstitusjoner m.v. Etter departementets syn tilsier ikke de samfunnsmessige hensyn som ligger bak forslaget om særregulering av ansatte i finansinstitusjoner m.v., at også ansatte hos andre store aktører i verdipapirmarkedet skal omfattes av egenhandelsbestemmelsene. Slike foretak forvalter ikke midler på vegne av foretakets kunder, men på vegne av foretaket. Etter departementets syn må foretaket selv ha ansvar for å unngå at ansatte ved egenhandel opptrer i strid med foretakets interesser. Departementet mener at stor omsetning alene ikke er tilstrekkelig grunn til å la ansatte i slike foretak omfattes av særskilte bestemmelser om egenhandel. Det vises i denne forbindelse til at alle aktører i verdipapirmarkedet vil være underlagt de alminnelige regler i verdipapirhandelloven om bl.a. innsidehandel, undersøkelsesplikt, taushetsplikt, rådgivningsforbud og om kursmanipulasjon. Det ville for øvrig være vanskelig å avgjøre hvilke foretak som skulle anses som en stor aktør i markedet.
Banklovkommisjonen foreslår en forskriftshjemmel i tilfelle det senere skulle bli aktuelt å underlegge ansatte i større industriforetak m.v. de særskilte egenhandelsbestemmelsene. Dersom det senere skulle oppstå behov for en slik regulering mener departementet at det bør skje i lovs form.
Departementet viser til at ansatte i Verdipapirsentralen og Norsk Opsjonssentral vil kunne besitte fortrolig og kurssensitiv informasjon som følge av sine arbeidsoppgaver. Verdipapirhandel på bakgrunn av slik informasjon kan etter forholdene rammes av det alminnelige innsidehandelforbudet. Etter departementets syn finnes det for øvrig få likhetstrekk mellom arbeidsoppgavene til ansatte i Verdipapirsentralen og Norsk Opsjonssentral og arbeidsoppgavene til ansatte i finansinstitusjoner m.v., som tilsier at ansatte i Verdipapirsentralen/Norsk Opsjonssentral bør omfattes av lovbestemmelser om egenhandel. Det vises til at verken Verdipapirsentralen eller Norsk Opsjonssentral innehar tradisjonelle roller som investorer, mellommenn eller forvaltere i verdipapirmarkedet. På denne bakgrunn ser departementet ikke behov for at de ansatte i disse institusjonene skal omfattes av lovregler om egenhandel. For øvrig nevnes at de ansatte i Verdipapirsentralen og Norsk Opsjonssentral og deres nærstående, ifølge opplysninger fra disse institusjonene, er omfattet av eller vil bli omfattet av interne regler om egenhandel.
Departementet er enig i høringsinstansenes merknader om at det i loven bør foretas en presisering av at ansatte i pensjonskasser skal omfattes av regelverket. Som nevnt av De selvstendige pensjonskassers forening, vil ikke nødvendigvis enhver pensjonskasse falle inn under definisjonen av finansinstitusjon.
Komiteen slutter seg til departementets forslag om hvilke foretak som bør omfattes av bestemmelsen om egenhandel. Komiteen er dog av den oppfatning, som også flere høringsinstanser påpeker (deriblant Banklovkommisjonen), at offentlige fond og offentlige institusjoner som driver finansieringsvirksomhet i prinsippet også bør likestilles med de private. Dette gjelder Norges Kommunalbank, Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND), Husbanken, Folketrygdfondet, ansatte i Norges Bank som arbeider med forvaltning av offentlige midler (herunder forvaltning av valutareservene og Petroleumsfondet), Statens Bankinvesteringsfond og Statens Banksikringsfond.
Komiteen fremmer følgende forslag:
«I lov av 19. juni 1997 nr. 79 om verdipapirhandel gjøres følgende endring:
§ 2a-1 første og annet ledd skal lyde:
Bestemmelsene i dette kapittel gjelder ansatte i:
1. verdipapirforetak,
2. forvaltningsselskaper for verdipapirfond,
3. finansinstitusjoner,
4. foretak som inngår i finanskonsern med unntak av eiendomsmeglingsselskaper og inkassoselskaper,
5. pensjonskasser, og
6. Postbanken BA, Norges Kommunalbank, Statens nærings- og distriktsutviklingsfond, Husbanken, Folketrygdfondet, Norges Bank, Statens Bankinvesteringsfond og Statens Banksikringsfond,
som normalt har innsyn i eller arbeider med investeringstjenester eller forvaltning av finansielle instrumenter for foretaket eller foretakets kunders regning.
Departementet kan i forskrift bestemme at bestemmelsene i dette kapittel skal gjelde for andre ansatte som arbeider med forvaltningen av offentlige midler og ansatte i offentlige institusjoner som driver finansieringsvirksomhet, enn de som er nevnt i første ledd nr. 6.»
Komiteen mener dog at departementet i tillegg bør beholde en hjemmel som gir adgang til å fastsette i forskrift at ansatte i andre offentlige fond og institusjoner som driver finansieringsvirksomhet skal omfattes av lovens bestemmelser om egenhandel (utover de som er listet ovenfor), jf. lovforslaget § 2a-1 annet ledd.