15. Merknader til de enkelte bestemmelser
Lov 24. mai 1961 nr. 1 om sparebanker:
Til § 19 nytt fjerde ledd:
Det foreslås en henvisning til regelverket om egenhandel i verdipapirhandelloven kapittel 2a.
Lov 24. mai 1961 nr. 2 om forretningsbanker:
Til § 10 nytt tredje ledd:
Det foreslås en henvisning til regelverket om egenhandel i verdipapirhandelloven kapittel 2a.
Lov 12. juni 1981 nr. 52 om verdipapirfond:
Til § 2-9 nytt annet ledd:
Det foreslås en henvisning til regelverket om egenhandel i verdipapirhandelloven kapittel 2a.
Lov 10. juni 1988 nr. 39 om forsikringsvirksomhet:
Til ny § 1-3a:
Det foreslås en henvisning til regelverket om egenhandel i verdipapirhandelloven kapittel 2a.
Lov 10. juni 1988 nr. 40 om finansieringsvirksomhet og finansinstitusjoner:
Til § 2-1 annet ledd nytt nr. 6:
Endringen anses av teknisk karakter. Det vises til nærmere omtale under avsnitt 12 foran.
Til ny § 3-14a:
Det foreslås en henvisning til regelverket om egenhandel i verdipapirhandelloven kapittel 2a.
Lov 19. juni 1997 nr. 79 om verdipapirhandel
Til endringer i § 1-5 nr. 4:
Det foreslås en teknisk endring som følge av forslaget til ny aksjelov og allmennaksjelov.
Komiteen slutter seg til forslaget.
Til ny § 2a-1:
Bestemmelsen angir hvilke ansatte som vil omfattes av reglene om egenhandel.
I § 2a-1 første ledd nr. 1-6 angis hvilke foretak som omfattes.
Komiteen går i forhold til Regjeringens forslag også inn for at regelverket gis anvendelse for Norges Kommunalbank, Statens nærings- og distriktsutviklingsfond, Husbanken, Folketrygdfondet, Norges Bank, Statens Bankinvsteringsfond og Statens Banksikringsfond, jf. avsnitt 2 foran.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår en tilføyelse slik at § 2a-1 første ledd siste komma tilføyes ordlyden «, eller periodisk,» mellom ordene «normalt» og «har», jf. avsnitt 3.1 foran.
I annet ledd foreslås en forskriftshjemmel til departementet. Det kan bestemmes at reglene om egenhandel helt eller delvis skal få anvendelse på andre ansatte som arbeider med forvaltningen av offentlige midler og i offentlige institusjoner som driver finansieringsvirksomhet, enn de som er nevnt i første ledd nr. 6.
Tredje ledd angir regelverkets anvendelse for ansatte i foretak med hovedsete i annen EØS-stat som driver virksomhet i Norge gjennom filial.
Fjerde ledd gir departementet kompetanse til å gjøre unntak for ansatte i filialer av norske foretak i utlandet.
Til ny § 2a-2
Første ledd første punktum innebærer et forbud mot handel i og utstedelse av derivater. Det foreslås unntak for kjøp av opsjoner til aksjer utstedt av arbeidsgiverforetaket, når opsjonen er utstedt av foretaket. Første ledd annet punktum pålegger en bindingstid på 12 måneder.
Annet ledd er basert på gjeldende forbud mot at ansatte i verdipapirforetak selger finansielle instrumenter vedkommende ikke eier (såkalt «shortsalg»), forbud mot lån av finansielle instrumenter, og forbud mot å erverve finansielle instrumenter ved lån opptatt med sikkerhet i egne finansielle instrumenter.
Tredje ledd innfører et uttrykkelig forbud mot å handle i forkant av foretakets handel i det aktuelle instrumentet, dersom den ansatte vet eller burde vite at foretaket har truffet slik beslutning om kjøp (såkalt «front-running»). I tillegg innebærer bestemmelsen et forbud mot å handle i instrumenter det foreligger kundeordre på for ansatte i verdipapirforetak.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, går i forhold til Regjeringens forslag inn for at forbudet etter første punktum ikke skal gjelde ved tegning i henhold til fortrinnsrett etter aksjeloven eller allmennaksjeloven, jf. avsnitt 7.1 foran.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil stemme imot forslagene til § 2a-2 tredje ledd.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti går inn for Regjeringens forslag til § 2a-2 tredje ledd.
Fjerde ledd innebærer et forbud mot å kjøpe finansielle instrumenter av og selge instrumenter til arbeidsgiverforetaket.
Femte ledd pålegger den ansatte en opplysningsplikt ved egenhandel, slik at motparten på forhånd får vite om det er den ansatte eller vedkommendes arbeidsgiverforetak som skal foreta handelen.
I sjette ledd gis Kredittilsynet hjemmel til å gjøre unntak fra første og annet ledd.
Til ny § 2a-3
Bestemmelsen innfører visse restriksjoner som er spesielle for ansatte i enkelte typer foretak.
I første ledd innføres et forbud mot at ansatte i forvaltningsselskap for verdipapirfond kan kjøpe andeler i verdipapirfond under forvaltning av arbeidsgiverforetaket.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil stemme imot lovforslaget § 2a-3 første ledd, jf. avsnitt 7.3 foran.
I annet ledd innføres forbud mot at ansatte i andre foretak enn verdipapirforetak benytter arbeidsgiverforetakets meglerforbindelser ved egenhandel.
Komiteen går inn for at forbudet ikke skal gjelde ved tegning av aksjer i henhold til fortrinnsrett etter aksjeloven eller allmennaksjeloven, jf. avsnitt 7.4 foran.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil stemme imot lovforslaget § 2a-3 annet ledd.
Tredje ledd er ny i forhold til gjeldende rett. Ansatte i verdipapirforetak som utarbeider analyser av utstederforetak kan ikke handle i vedkommende instrument i fire uker forut for offentliggjøring, dersom offentliggjøring vil kunne påvirke kursen på vedkommende instrument. Etter omstendighetene vil slik handel også kunne rammes av innsidehandelforbudet.
Komiteen går inn for en annen ordlyd enn det forslaget Regjeringen la fram i proposisjonen, jf. avsnitt 7.5.3 foran.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti går inn for Regjeringens forslag til ordlyd i lovforslaget § 2a-3 tredje ledd første punktum.
I fjerde ledd innføres et generelt forbud mot at ansatte i verdipapirforetak trer inn i kundeordre.
Henvisningen i femte ledd til verdipapirhandelloven § 9-3 tredje ledd, innebærer at ansatte i verdipapirforetak ikke vil kunne tegne seg i emisjoner tilrettelagt av arbeidsgiverforetaket ved overtegning.
Til ny § 2a-4
Habilitetsbestemmelsen tilsvarer verdipapirfondloven § 2-9 tredje ledd.
Til ny § 2a-5
Første ledd pålegger den ansatte en umiddelbar meldeplikt til foretaket for sin egenhandel, og for handel vedkommende har foretatt for regning av nærstående.
Det følger av annet ledd at foretaket skal rapportere ansattes egenhandel til Kredittilsynet hver måned.
Til ny § 2a-6
Første ledd gir bestemmelsene om egenhandel tilsvarende anvendelse for styremedlemmer, varamedlemmer og observatører i de foretak som omfattes av egenhandelsbestemmelsene.
Komiteen går i forhold til Regjeringens forslag inn for at § 2a-3 første ledd ikke skal gjelde for styremedlem, varamedlem og observatør i forvaltningsselskap for verdipapirfond som er valgt av andelseierne, jf. avsnitt 3.3 foran.
Annet ledd gir bestemmelsene om egenhandel tilsvarende anvendelse for nærstående til ansatte og tillitsvalgte, dersom den ansatte eller tillitsvalgte foretar handel for regning av den nærstående. For nærstående av ansatte og tillitsvalgte i verdipapirforetak, likestilles den nærståendes handel gjennom vedkommende ansatte/tillitsvalgte med annen handel den nærstående foretar gjennom det aktuelle verdipapirforetaket. Slik handel som foretas gjennom foretaket, men ikke gjennom den ansatte/tillitsvalgte, vil ikke omfattes av rapporteringsplikten i § 2a-5. Videre vil de nærstående omfattes av de samme restriksjoner som gjelder for ansatte/tillitsvalgte i andre foretak enn verdipapirforetak ved valg av meglerforbindelse. Dette gjelder likevel bare i forhold til verdipapirforetak arbeidsgiverforetaket har ført opp på den liste nevnt i § 2a-7 tredje ledd.
Til ny § 2a-7
Første ledd fastsetter at arbeidsgiverforetaket skal føre lister over de personer som etter foretakets vurdering vil omfattes av regelverket om egenhandel. Bestemmelsen omfatter ikke nærstående.
Etter annet ledd skal foretakene ha interne regler som sikrer en effektiv kontroll med at lovreglene om egenhandel overholdes.
Etter tredje ledd skal foretak som ikke er verdipapirforetak føre lister over verdipapirforetak som omfattes av § 2a-3 annet ledd, og som de ansatte/tillitsvalgte og deres nærstående ikke kan benytte til egenhandel.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil stemme imot lovforslaget § 2a-7 siste ledd, jf. avsnitt 7.4 foran.
Til endringer i § 7-9 første ledd
Det foreslås tekniske endringer i § 7-9 første ledd nr. 1 til 3 som følge av nytt kapittel 2a. Anvendelsesområdet for kapittel 2a for EØS-filialer er nærmere angitt i § 2a-1 tredje ledd.
Til endringer i § 7-10
Gjeldende § 7-10 første ledd er etter forslaget erstattet av § 2a-1 fjerde ledd.
Til endringer i § 8-6
Bestemmelsen foreslås opphevet, fordi den anses overflødig ved siden av bestemmelsene i kapittel 2a.
Til endringer i § 9-3 fjerde ledd
Bestemmelsen foreslås opphevet, fordi den anses overflødig ved siden av bestemmelsene i kapittel 2a.
Til endringer i § 14-2 første ledd
Det foreslås at overtredelse av egenhandelsbestemmelsene, i likhet med gjeldende rett for ansatte i verdipapirforetak, skal omfattes av reglene om vinningsavståelse. Bestemmelsen er nærmere omtalt under avsnitt 10.2 foran.
Til endringer i § 14-3
Det foreslås strafferammer i tråd med overtredelse av tilsvarende bestemmelser i nåværende regler for verdipapirforetak og ansatte i verdipapirforetak. Bestemmelsen er nærmere omtalt under avsnitt 10.3 foran.
Ikrafttredelse
Komiteen viser til sine merknader under avsnitt 13 foran.