Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Generelt om regulering av ansattes handel i finansielle instrumenter for egen regning - Kreditt- tilsynets forslag

Regjeringen legger i proposisjonen frem forslag til lovregler om begrensninger i adgangen til å handle i finansielle instrumenter for egen regning for enkelte ansatte i finansinstitusjoner, forvaltningsselskap for verdipapirfond og enkelte selskaper som inngår i finanskonsern. I lovforslaget gjøres det også enkelte endringer i reglene om egenhandel foretatt av ansatte i verdipapirforetak.

Det er i proposisjonen kapittel 1 gitt en oversikt over forslagene. Bakgrunnen for lovforslaget er omtalt under kapittel 2, og en oversikt over gjeldende rett er gitt under kapittel 3 i proposisjonen.

Departementet har bedt Kredittilsynet utarbeide generelle regler for egenhandel foretatt av ansatte og andre personer med særlig tilknytning til finansinstitusjoner. Et sentralt hensyn bak slike regler bør etter departementets syn være å motvirke interessekonflikter mellom den enkelte ansattes disposisjoner og disposisjoner på vegne av foretakets kunder. Slike interessekonflikter vil særlig kunne være aktuelle i institusjoner som forvalter eller formidler verdipapirer direkte på vegne av foretakets kunder, dvs. typisk verdipapirforetak og forvaltningsselskap for verdipapirfond. Også i andre typer institusjoner som mer indirekte forvalter midler for sine kunder vil det kunne oppstå interessekonflikter. Dette gjelder typisk for banker som mottar innskudd fra allmennheten og forsikringsselskaper som mottar premiemidler fra kundene. Slike innskudd og premiemidler forvaltes som en del av selskapenes totale forvaltningskapital som plasseres i bl.a. verdipapirer. Innskyterne og forsikringskundene har en (indirekte) interesse i hvordan selskapet forvalter deres midler, herunder at den ansatte som forestår forvaltningen ikke prioriterer handel for egen regning foran handel som foretas på vegne av selskapet.

Videre legger departementet opp til at regelverket skal ha til formål å styrke tilliten til verdipapirmarkedet generelt, ved at visse ansatte i finansnæringen ikke skal kunne motta særlige fordeler i kraft av sin stilling, eller oppnå særlige fordeler ved hjelp av informasjon som mottas i kraft av stillingen. Departementet vil peke på at tiltak som tar sikte på å motvirke interessekonflikter, normalt også vil bidra til å bedre tilliten til verdipapirmarkedet. Tiltak for å bedre tilliten til markedet, vil imidlertid ikke være begrenset til tiltak for å motvirke interessekonflikter.

Finansdepartementet foreslår etter dette å fastsette regler om egenhandel for ansatte i finansinstitusjoner og forvaltningsselskap for verdipapirfond. Kredittilsynet har foreslått at reglene også skal gjelde ansatte i selskaper som inngår i konsern med en finansinstitusjon. Departementet viser til at selskaper i finanskonsern ikke nødvendigvis vil forvalte midler på vegne av kunder. Etter departementets syn tilsier neppe hensynet til å motvirke interessekonflikter eller å sikre den alminnelige tillit til verdipapirmarkedet, at ansatte i alle slike konsernselskaper underlegges egenhandelreglene. Departementet vil f.eks. ikke foreslå at eiendomsmeglerforetak som inngår i finanskonsern skal omfattes av forslaget. Det vises til nærmere omtale i kap. 5 i proposisjonen.

Når det gjelder verdipapirforetak er det nylig gitt nye regler om ansattes adgang til å handle for egen regning. De nye reglene trådte i hovedsak i kraft 1. januar 1997. Ved lovendring 5. juni 1997 ble det imidlertid foretatt enkelte endringer når det gjelder egenhandel i forbindelse med emisjoner. Disse endringene trådte i kraft 1. desember 1997. Departementet viser til at Kredittilsynets høringsnotat er utarbeidet noen få måneder etter at de nye reglene trådte i kraft, og før de siste presiseringer ble vedtatt. Som påpekt i Oslo Børs" høringsuttalelse har man dermed begrenset erfaring med disse reglene. Det kan derfor stilles spørsmål ved om det heller bør fokuseres på håndhevingen av gjeldende regler, fremfor å legge opp til ytterligere endringer. Departementet antar at de reglene som nylig er vedtatt av Stortinget i hovedsak må anses å i tilstrekkelig grad ivareta hensynet til interessekonflikter mellom verdipapirforetak og dets kunder og til å sikre tilliten til verdipapirmarkedet. På bakgrunn av bl.a. Kredittilsynets forslag foreslås likevel visse justeringer og endringer i gjeldende regler om egenhandel for ansatte i verdipapirforetak.

Finansdepartementet legger vekt på en mest mulig helhetlig og lik regulering av egenhandel foretatt av ansatte i foretak som yter investeringstjenester og ansatte i foretak som forvalter midler på vegne av kunder. Departementet antar at et felles regelverk i verdipapirhandelloven vil bidra til en helhetlig regulering av ansattes egenhandel i de aktuelle foretakene. På enkelte punkter vil imidlertid mulige interessekonflikter være av noe ulik art. F.eks. vil ansatte i verdipapirforetak kunne være utsatt for andre typer interessekonflikter enn ansatte i forvaltningsselskaper for verdipapirfond. Det foreslås derfor en viss nyansering av reglene for de enkelte typer foretak.

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Dag Terje Andersen, Berit Brørby, Erik Dalheim, Ranveig Frøiland, Trond Giske, Tore Nordtun og Hill-Marta Solberg, fra Fremskrittspartiet, Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti, Randi Karlstrøm, lederen Lars Gunnar Lie og Ingebrigt S. Sørfonn, fra Høyre, Børge Brende, Per-Kristian Foss og Kjellaug Nakkim, fra Senterpartiet, Jørgen Holte, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, fra Venstre, Terje Johansen, og fra Tverrpolitisk Folkevalgte, Steinar Bastesen, viser til de respektive fraksjoners merknader og forslag nedenfor.

Komiteen peker på at lovforslaget tar sikte på å redusere faren for interessekonflikter mellom ansatte og kunder i finansnæringen og forbedre tilliten til det norske verdipapirmarkedet generelt. Komiteen tar til etterretning at Regjeringen ikke foreslår et totalforbud for ansatte m.v. å handle i finansielle instrumenter for egen regning. Det antas at et slikt forbud ville gått lenger enn det hensynet bak regelverket skulle tilsi. Komiteen støtter forslaget om at ansatte i verdipapirforetak som driver med analyse av finansielle instrumenter skal omfattes av et handleforbud i 4 uker forut for offentliggjøring av analysen. Komiteen understreker at verdipapirmarkedet bare kan virke etter hensikten hvis deltagerne har tillit til måten det fungerer på.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om konkrete situasjonsbestemte handleforbud, som vil redusere faren for interessekonflikter og bedre tilliten til verdipapirmarkedet generelt. Det er en riktig innstramning at man eksklusivt gjennomfører et forbud mot egenandel forut for foretakets handel (såkalt «front running»), og forbud mot å handle direkte med porteføljer/fond som forvaltes av vedkommendes arbeidsgiver. For å hindre at ansatte skal kunne oppnå særlige fordeler i kraft av sin stilling støtter flertallet forslaget om et forbud mot at ansatte i finansinstitusjoner m.v. benytter de verdipapirforetak som arbeidsgiver regelmessig bruker.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener generelt at forslagene ikke er tydelige nok når det gjelder hvilke ansatte som omfattes av reglene.

Disse medlemmer foreslår at ikke bare ansatte som er daglig involvert i forvaltningen, men også ansatte som periodisk får samme innsikt må være omfattet av reglene.

Disse medlemmer kan ikke støtte forslaget om at styret i fondsselskaper skal ha forbud mot å tegne andeler i egne fond hvis det normalt har innsikt i forvaltningen.

Disse medlemmer viser til at verdipapirfondsloven pålegger at minst to andelseiere skal sitte i fondsselskapets styre. Forslaget betyr nærmest i klartekst at styremedlemmer bare kan tegne andeler i fondet de er styremedlemmer i hvis de samtidig er uten innsikt i fondets virksomhet. Dette er med respekt å melde et underlig krav til styrerepresentasjon.

Disse medlemmer viser til at forbudet mot egenhandel forut for foretakets handel av Regjeringen ikke er foreslått å være absolutt, idet det ikke skal gjelde for ansatte som ikke kjente til eller burde ha kjent til foretakets kommende handel.

Disse medlemmer konstaterer at det er tilnærmet umulig å kontrollere om en handlende ansatt har vært i god tro. Måten å løse dette på er at enhver som skal foreta egenhandel må forsikre seg om at foretaket ikke har en nær forestående handel i de samme verdipapirene. Dette kan gjøres ved at foretaket selv har plikt til å forhåndsklarere ansattes handler for å sørge for at illojal egenhandel forut for foretakets handel ikke forekommer.

Disse medlemmer kan ikke se at forbud mot egenhandel gjennom de verdipapirforetak arbeidsgiver regelmessig bruker vil ha effekt på noe som helst. Fristelsen hos selger for å begunstige kundens ansatte kan være tilstede. Fristelsen er imidlertid neppe mindre hos en potensiell selger/leverandør.

Disse medlemmer konstaterer at innføring av et forbud mot å tegne andeler i fond vil være helt i utakt med internasjonale regler. Disse medlemmer konstaterer videre at disposisjoner i vinnings hensikt i enkeltfond er vanskelig gjennomførbart. Ovenikjøpet er prisingen i fond m.v. allerede strengt regulert gjennom verdipapirfondsloven, stedlig tilsyn og internkontrollforskriften. Disse medlemmer mener at bindingstid på ansattes kjøp i 12 mnd. som også er foreslått av Regjeringen er tilstrekkelig ytterligere garanti mot misbruk.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener at Regjeringens forslag til endringer i verdipapirhandelloven gir en nødvendig, men ikke tilstrekkelig, innstramming i adgangen for ansatte i finansinstitusjoner m.v. til å drive egenhandel.

Dette medlem minner om at Stortinget i 1996 åpnet for økt adgang til egenhandel - både for foretakene og for ansatte i verdipapirforetak i behandlingen av Ot.prp. nr. 15 (1995-96). Den liberalisering som her ble foreslått ble begrunnet både med teknologisk utvikling og at foretakene selv ville ha egeninteresse av å regulere dette. Sosialistisk Venstreparti stemte imot adgangen til økt egenhandel. Etter finansskandalen rundt selskapet Norwegian Applied Technology (NAT) ser stortingsflertallet ut til å snu. Sett fra Sosialistisk Venstrepartis synsvinkel er dette gledelig. Troen på markedets evne til å styre seg selv har fått et skudd for baugen.

Dette medlem mener det er avdekket en ukultur innenfor deler av de miljøer som forestår formidling og forvaltning av verdipapirer som er uakseptabel. Dette medlem ønsker derfor et forbud mot egenhandel for ansatte i verdipapirforetak og for ansatte i finansinstitusjoner som har porteføljeoppgaver, samt innstramminger i verdipapirforetaks adgang til egenhandel. Dette medlem mener reguleringer av verdipapirmarkedet må ses i forhold til markedets plass i den totale samfunnsøkonomien, og behovet for at markedet skal ha den nødvendige tillit i samfunnet for øvrig. Dette medlem mener en slik tillit best ivaretas gjennom et forbud mot egenhandel. Dette medlem vil videre peke på at det må være et absolutt krav at meglernes og foretakenes egne økonomiske interesser er uavhengige i forhold til de kundebeslutningene det skal veiledes i forhold til. Dette kan etter dette medlems oppfatning best ivaretas gjennom et forbud mot egenhandel både for foretakene og de ansatte i foretakene. Dette medlem viser til representantene Kristin Halvorsen og Eilef A. Melands forslag i Dokument nr. 8:48 (1996-97) og i Innst. O. nr. 83 (1996-97) der Sosialistisk Venstreparti foreslo lovendringer som sikret:

  • at ansatte i verdipapirforetak som normalt har innsyn i eller arbeider med foretakets investeringstjenester ikke kan erverve finansielle instrumenter for egen regning.

  • at ansatte i finansinstitusjoner som normalt har innsyn i eller arbeider med foretakets eller dets kunders forvaltning av finansielle instrumenter for foretakets eller dets kunders regning ikke kan erverve finansielle instrumenter for egen regning.

Dessuten ble følgende forslag fremmet:

  • Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til begrensning av verdipapirforetaks adgang til egenhandel.

Forslagene fikk støtte fra Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, men fikk ikke flertall. På bakgrunn av behovet for effektive, oversiktlige og håndterbare regler ønsker Sosialistisk Venstreparti fortsatt å innføre et forbud mot egenhandel for ansatte i verdipapirforetak, men konstaterer at det ennå ikke er mulig å få med stortingsflertallet på dette. Selv om Sosialistisk Venstreparti nå er alene om å ønske et forbud mot egenhandel så er dette medlem tilfreds med at de forslag Regjeringen fremmer er skritt i riktig retning. Dette medlem vil derfor i all hovedsak støtte de innstramminger Regjeringen foreslår slik det går fram av innstillingen nedenfor.