12. Særregler for visse boligleieforhold
Lovforslagets kapittel 11 omhandler særbestemmelser for visse boligleieforhold.
Bestemmelsene bygger på Husleielovutvalgets forslag til kapittel 12.
I det nye lovutkastet er det foretatt en annen inndeling av disse særbestemmelsene i forhold til gjeldende lov. Departementet har særlig lagt vekt på å gjøre bestemmelsene mer nyanserte, slik at de bare skal dekke de områdene som det synes nødvendig å særregulere. Lovteknisk er det en fordel å samle særreglene i et eget kapittel, og oppbyggingen av de generelle bestemmelsene blir enklere ved at unntaksbestemmelsene ikke blir tatt inn i den enkelte paragraf. Samtidig blir det lettere å finne fram til de regler som gjelder for det spesielle boligforholdet.
I særbestemmelsene gjelder for det første for utleie av bolig som er bestemt til bruk for personer med spesielle boligbehov av varig karakter. Adgangen til opptak av husstandsmedlemmer og framleie kan innskrenkes for disse boligene. Det foreslås også særbestemmelser for gjennomgangsboliger for personer som har spesielle boligbehov av midlertidig karakter. Det gis adgang til innskrenkning til opptak av husstandsmedlemmer og framleie, samt at det gis lempninger i oppsigelsesvernet for disse boligene. Når det gjelder tjenesteboliger, presiseres det at bruksforholdet skal omfattes av husleieloven selv om bruken av boligen er et ledd i en arbeidsavtale. Det gjøres her innskrenkninger i oppsigelsesvernet, mens adgangen til å fortsette leieforholdet etter arbeidstakers dødsfall bortfaller. Har leieren boplikt, og boplikten er nødvendig for utføring av arbeidet, faller leieavtalen bort når leieren trer ut av arbeidsforholdet. Det samme gjelder for enkelte andre nærmere angitte offentlige tjenesteboliger. Til slutt omhandles særbestemmelser for leie av bolig, som utleier har brukt som egen bolig, og som leies ut ved midlertidig fravær på inntil fem år. Det gjøres her unntak for reglene om adgang til framleie og reglene om oppsigelsesvern.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre og Senterpartiet, har merket seg at det ved utleie av tilrettelagte boliger gis anledning til å inngå kombinerte leie- og låneavtaler der boligen skal brukes av en person med spesielle boligbehov av varig karakter. Flertallet vil peke på at disse boligene er spesielt kostbare å tilrettelegge og mener at en slik finansieringsordning vil lette finansieringen av slike boliger. Flertallet vil vise til at dette kun kan gjøres der kommune, fylkeskommune eller stat er utleier.
Flertallet vil vise til at det i den nye husleieloven i motsetning til gjeldende lov foreslås at det blir gjort unntak fra oppsigelsesvernet i gjennomgangsboligene. Flertallet mener at dette er nødvendig slik at man oppnår best mulig bruk av gjennomgangsboligene.
Flertallet har merket seg at den nye husleieloven vil bli gjort gjeldende for alle tjenesteboliger, også for boliger hvor de ansatte har boplikt.
Flertallet vil vise til at det i forslag til ny husleielov blir foreslått særregler for utleie av egen bolig som leies ut midlertidig for inntil 5 år og som eieren har til hensikt å flytte inn igjen i. Flertallet vil peke på at det ved utleie av egen bolig er et større behov for kontroll av hvem man leier ut til og for større mulighet for oppsigelse av leier slik at boligen er ledig når eieren selv trenger den.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er skeptisk til muligheten for offentlig utleier til å inngå kombinerte låne- og leieavtaler der boligen skal brukes av person med varige og spesielle boligbehov.
Dette medlem ser at ordningen kan være en mulighet for kommuner til å få personer med god privatøkonomi og formue til å bidra mer til å realisere sine egne boligbehov på en egnet måte. Det er ikke urimelig at dette skjer. Imidlertid kan dette oppfattes som et brudd med retten til å få leie slik tilrettelagt bolig uavhengig av økonomisk evne hos den enkelte og at tildeling og planlegging blir tilpasset en slik låneprofil framfor behovsvurdering.
Dette medlem mener dette spørsmålet må vurderes i en bredere sammenheng der alle sider ved boligtilpassing for personer med særlig store og varige behov blir sett i sammenheng. Dette medlem vil derfor stemme imot Regjeringens forslag.