Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

2. Komiteens merknader

Komiteen viser til at det foreslås endringer i åndsverksloven for å gjennomføre EUs direktiv om rettslig vern av databaser.

Komiteen vil understreke at den raske teknologiske utviklingen gjør det nødvendig å tilpasse åndsverksloven til dagens virkelighet. Det er grunn til å understreke at databaser kan være svært verdifulle produkter i dagens informasjonssamfunn. Komiteen ber departementet foreta en løpende vurdering av loven i lys av den teknologiske utvikling.

Komiteen har merket seg at direktivet ønsker et vern for produkter som tilbyr komplett og strukturert informasjon om avgrensede områder tilpasset ulike brukeres behov. Vernet søkes samtidig balansert mot samfunnets åpenbare krav på tilgang til informasjon.

Komiteen har merket seg at rettighetshaverorganisasjonene har reagert på departementets fortolkning av gjeldende norsk rett når det gjelder rekkevidden av eneretten etter åndsverkslovens § 2. Striden gjelder de betingelser som skal foreligge for at man kan snakke om et eksemplar av et verk som opphavsmannen har rettigheter over. Departementet snakker om mellomlagringer som utgjør et nødvendig, men sideordnet, ledd i en transport av data for for eksempel skjermvisning, og at dette etter departementets oppfatning normalt er av en slik flyktig karakter som ikke alltid vil utgjøre et eksemplar i opphavsrettslig forstand. Dette kan bety at dersom man henter opp et dokument på skjerm fra Internett så skjer en såkalt flyktig fiksering. Komiteen har merket seg at rettighetshaverorganisasjonene mener at departementet foretar en unødvendig innskrenkning i eneretten ved å si at fikseringen må ha en viss varighet og selvstendighet for å være en enerettshandling etter § 2.

Komiteen vil spesielt understreke viktigheten av å opprettholde en balanse mellom rettighetshavernes og brukernes interesser også i den digitale tid. Det må sikres at rettighetshaverne kan ivareta sine rettigheter også i digitale medier, samtidig som det for eksempel ikke bør lovgis på en måte som kan gjøre brukeren ansvarlig for brudd på opphavsretten ved den midlertidige lagring som skjer ved surfing på Internett. Annerledes kan det være, som departementet skriver, dersom lagringen går ut over hva som er nødvendig for denne type bruk, eller hvis det gjøres videre bruk av et midlertidig lagret eksemplar.

Komiteen slutter seg til de foreslåtte lovendringer.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, har merket seg at forslaget om opphavsrettslig vern av såkalte flyktige eller midlertidige eksemplarer ikke fikk gjennomslag under diplomatkonferansen i regi av Verdensorganisasjonen for opphavsrett i 1996, og at Norge var blant de land som gikk imot forlaget.

Flertallet slutter seg til den forståelse som departementet legger til grunn ved omtale av dette spørsmålet i proposisjonen.

Flertallet er kjent med at problemstillingen omkring midlertidige eksemplarer diskuteres på europeisk nivå, bl.a. innen EU, og mener det er viktig at Norge også i denne sammenheng understreker hensynet til brukerne og tilkjennegir en klar oppfatning av hvordan spørsmålet bør løses i internasjonal sammenheng.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre er kjent med at det foregår et omfattende arbeid i EU med et direktiv som regulerer det nærmere innhold av eneretten til eksemplarframstilling, inkludert spørsmålet om vern for flyktige eksemplarer. Disse medlemmer ønsker på den bakgrunn ikke å ta stilling til departementets vurderinger i forhold til begrensning av eneretten nå, men vil avvente dette til EUs direktiv om eneretten foreligger til behandling.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter i hovedsak departementets forslag til endringer. Disse medlemmer ser det som viktig at man får mest mulig like regler på dette området innen hele EØS-området. Dette er viktig fordi databaser og utveksling av data ikke stopper ved landegrensene. Disse medlemmer ser det som viktig at Norge bidrar til å styrke opphavsrettshaverens rett i denne tiden med en svært rask teknologisk utvikling. Det er da viktig at Norge bidrar til å styrke opphavsrettshavernes enerett. I denne sammenheng vil disse medlemmer vise til endringene i § 43 som bidrar til en styrking av vernet.

Disse medlemmer vil også vise til § 45b, som ikke er omfattet av endringer i denne omgang, hvor det bør gjøres endringer for å styrke opphavsrettshavernes rett. Etter disse medlemmers oppfatning må ordet «kringkasting» også gjelde sending over tele eller internett. Det vil i fremtiden bli aktuelt å sende musikk ut fra databaser over tele eller internett. Etter disse medlemmers oppfatning må det foretas en nærmere presisering av dette så snart som mulig slik at ikke opphavsrettshavernes rett bli svekket på dette punkt.