7. Omtale av mulige endringer i selskapsskattelovens regler om skattefri fusjon og fisjon som følge av ny regnskaps- og aksjelovgivning
I Ot.prp. nr. 1 (1998-99) kap. 16.3 ble det angitt at departementet tar sikte på å foreta høring og fremme forslag om tilpasninger i lovbestemmelsene om skattefri fusjon og fisjon som følge av ny regnskaps- og aksjelovgivning innen utgangen av 1998. Et høringsnotat med forslag til slike lovendringer ble sendt på høring den 21. oktober 1998 med høringsfrist 30. november 1998. Lovforslagene i høringsnotatet ble foreslått å tre i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 1999.
I høringsnotatet ble det fremmet forslag om å lovfeste det skattemessige kontinuitetskrav ved fusjon og fisjon for skatteposisjonen innbetalt aksjekapital og overkurs på aksjonær- og selskapsnivå. Det ble blant annet foreslått lovfestet et krav om videreføring av overdragende aksjonærers skattemessig innbetalte aksjekapital og overkurs til de mottatte vederlagsaksjer. Flere av høringsinstansene har reist innvendinger mot dette. Det anføres at det i praksis er nærmest umulig å etterspore den enkelte aksjonærs skatteposisjon som nevnt. Et krav om videreføring av skatteposisjonen på aksjonærnivå blir tilsvarende umulig å håndtere i praksis.
I høringsnotatet ble videre foreslått lovfestet at ved fisjon skal det overdragende selskaps skatteposisjon innbetalt aksjekapital og overkurs fordeles i samme forhold som delingen av selskapets egenkapital etter de skattemessige verdier. Flere av høringsinstansene har reist spørsmål ved om denne fordelingsnorm er i samsvar med gjeldende rett og om den kan være hensiktsmessig.
I høringsnotatet ble det også fremmet forslag om lovfesting av det skattemessige kontinuitetskrav ved konsernfusjoner og -fisjoner hvor det ytes vederlag i form av aksjer i det overtakende selskaps morselskap. Forslaget gjaldt bare konsernfusjoner og -fisjoner gjennomført etter den såkalte fordringsmodellen. På dette punkt er det kommet inn bemerkninger om at salg av morselskapets aksjer i datterselskapet etter konsernfusjoner og -fisjoner som regnskapsmessig er behandlet etter transaksjonsprinsippet, kan gi grunnlag for en svært gunstig periodisering av det latente skatteansvar som er overført ved transaksjonen. Departementet vil se nærmere på dette forhold.
Med bakgrunn i de innkomne høringsuttalelser finner departementet at de aktuelle lovspørsmål vil kreve ytterligere utredning. Utarbeidelse av endelige lovforslag vedrørende de aktuelle spørsmål bør også ses i sammenheng med nye regnskapsstandarder som Norsk Regnskapsstiftelse skal fastsette i forbindelse med ikrafttredelse av den nye regnskapsloven. Nye regnskapsstandarder om regnskapsmessig behandling blant annet av resultatskatt og av fusjon og fisjon, er varslet avgitt omkring årsskiftet 1998/99.
På denne bakgrunn finner departementet ikke å kunne fremme forslag til regulering av de aktuelle spørsmål innen utgangen av 1998. Departementet tar imidlertid sikte på å fremme forslag om endringer i selskapsskattelovens regler om skattefri fusjon og fisjon som følge av ny regnskaps- og aksjelovgivning, i løpet av våren 1999. Det vil bli vurdert om dette bør skje i forbindelse med at det fremmes andre forslag om endringer i skattelovgivningen som følge av ny regnskapslov, jf. omtalen i kap. 16 i Ot.prp. nr. 1 (1998-99).
Komiteen tar departementets omtale av mulige endringer i selskapsskattelovens regler om skattefri fusjon og fisjon som følge av ny regnskaps- og aksjelovgivning til orientering.