Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

9. Revisorregisteret

Etter revisorloven § 11 første og sjette ledd skal departementet føre et register over revisorer og revisjonsselskaper. Departementets myndighet er delegert til Kredittilsynet. Når det gjelder opptak i registeret som følge av godkjenning som revisor, vises til omtale under pkt. 6.1.1 i proposisjonen.

Det er i proposisjonen redegjort nærmere for gjeldende rett og for EØS-rett, lovutvalgets forslag og høringsinstansenes merknader når det gjelder register over revisorer og revisjonsselskaper.

Departementet slutter seg til utvalgets forslag om å videreføre ordningen med et revisorregister. Det foreslås at registeret i samsvar med gjeldende regler skal føres av Kredittilsynet. Departementet legger til grunn at registeret er et viktig redskap for Kredittilsynet i tilsynsarbeidet med revisorene. Videre vil registeret ha betydning for tilsynet med om de revisjonspliktige oppfyller sin plikt til å la regnskapene revidere av godkjent revisor, jf. lovforslaget § 2-2. Registeret vil også kunne være til hjelp for revisjonspliktige som skal utpeke revisor. Departementet er enig med utvalget i at en større del av reglene om revisorregisteret bør tas inn i loven enn det som er tilfellet i dag.

Departementet finner det hensiktsmessig at det fastsettes separate krav til hvilke opplysninger registeret skal inneholde for henholdsvis revisorer og revisjonsselskaper, jf. lovforslaget § 10-1.

For revisorer foreslås det at registeret skal inneholde opplysninger om navn og eventuelt firma, bostedsadresse og eventuell kontoradresse, fødselsnummer eller D-nummer (fastsettes i henhold til lov av 16. januar 1970 nr. 1 om folkeregistrering § 4 for personer som ikke er bosatt i Norge når det foreligger et begrunnet behov for det) og eventuelt organisasjonsnummer, dato for godkjenning og angivelse av revisors tittel, og opplysninger om vedkommende er medlem i revisororganisasjon. Opplysninger om firma og organisasjonsnummer er bare aktuelt i de tilfellene revisor utøver revisjonsvirksomhet som enkeltmannsforetak. Registeret skal også inneholde opplysninger om revisors godkjenning er tilbakekalt eller suspendert. Krav til opplysninger som nevnt er i all hovedsak i samsvar med dagens regler. I tillegg foreslås det at registeret skal inneholde opplysning om revisor har stilt sikkerhet, jf. lovforslaget § 3-8 første ledd. Dette vil erstatte utvalgets forslag om at registeret skal inneholde opplysninger om valgbarhet.

For revisjonsselskaper foreslås det at registeret skal inneholde opplysninger om selskapets firma, kontoradresse og postadresse, organisasjonsnummer, dato for godkjenning og om selskapets godkjenning er tilbakekalt eller suspendert. Dette er opplysninger som i dag fremgår av registeret. Under henvisning til kravene som følger av åttende selskapsdirektiv foreslås det at registeret skal inneholde opplysninger om navn, bostedsadresse og fødselsnummer eller D-nummer til daglig leder, styremedlemmer og varamedlemmer i revisjonsselskap, samt til aksjeeiere og deltakere i revisjonsselskap. Videre foreslås det at navn på godkjente revisorer i selskapet skal fremgå. For godkjente revisorer anses det unødvendig å presisere at også adressen skal fremgå, da dette følger av kravene til opplysninger som registeret skal inneholde for revisorer.

Når det gjelder Brønnøysundregistrenes merknad angående registrering av kommunerevisor og distriktsrevisor, viser departementet til at godkjente revisorer som har slike revisjonsoppdrag for det offentlige vil være omfattet av lovforslaget § 10-1. Departementet viser til at registeret kun skal inneholde opplysninger om godkjente revisorer og at ordningen med revisornummer ikke er foreslått videreført.

Flere av opplysningene som etter departementets forslag skal fremgå av registeret, vil også fremgå av Foretaksregisteret og Enhetsregisteret. Dette gjelder bl.a. navn og adresse på styremedlemmer og daglig leder i foretaket. Departementet antar imidlertid at det vil være hensiktsmessig at etterspørrere av informasjon om revisorer og revisjonsselskaper kan finne opplysninger som ovenfor nevnt i Revisorregisteret uten å måtte søke i flere registre. Det bør derfor etableres en ordning med de ovenfor nevnte registre, slik at revisors meldeplikt overfor Revisorregisteret begrenses til opplysninger som ikke fremgår av andre registre som revisor har meldeplikt overfor. Det vises i denne sammenheng bl.a. til lov av 6. juni 1997 nr. 35 om Oppgaveregisteret hvor det i formålsbestemmelsen i § 1 heter: «Oppgaveregisteret skal sørge for effektiv samordning og utnyttelse av oppgaveplikter som offentlige organer pålegger næringsdrivende. (...)» og Brønnøysundsregistrenes høringsuttalelse angående muligheten for gjenbruk av grunndata som er registrert i Enhetsregisteret. Departementet foreslår at revisor og revisjonsselskap ved søknad om godkjenning og ved endringer i de registrerte opplysninger skal gi opplysninger som nevnt i lovforslaget § 10-1 til Kredittilsynet etter nærmere regler fastsatt av departementet, jf. lovforslaget § 10-2. Ved fastsettelsen av slike regler bør det bl.a. tas hensyn til hvilke opplysninger det er mulig å få overført fra Enhetsregisteret og Foretaksregisteret til Revisorregisteret. En ordning med overføring av opplysninger fra andre offentlige registre vil også lette arbeidet med ajourføring av registeret for Kredittilsynet og de meldepliktige. Det legges for øvrig til grunn, i tråd med Kredittilsynets høringsuttalelse, at endringer i registrerte opplysninger som ikke overføres fra andre registre, bør meldes til Kredittilsynet skriftlig.

Utvalget har foreslått at registeret skal underrettes dersom det skjer endringer i de forhold som ligger til grunn for godkjenning og valgbarhet. Departementet viser til at de fleste forhold som dette forslaget vil omfatte, er opplysninger som vil være registrerte i medhold av departementets forslag til § 10-1 eller hvor det er mindre aktuelt at det inntrer endringer, f.eks. utdannelse og praksis. Ved endringer i opplysningene som er registrert, vil Kredittilsynet måtte underrettes, jf. lovforslaget § 10-2. Så vidt departementet kan se vil utvalgets forslag på dette punkt kun ha aktualitet for opplysninger om revisors vandel, om revisor er i stand til å oppfylle sine forpliktelser etter hvert som de forfaller og om vedkommende er myndig. Dette er opplysninger som etter departementets forslag ikke vil undergis noen separat registrering. Departementet finner ikke grunn til å foreslå noen regel om at endringer i disse forhold skal rapporteres til registeret.

Dagens regelverk inneholder ingen bestemmelser om sletting av opplysninger fra registeret. Utvalget foreslår at revisorer som er fratatt sin godkjenning for alltid, skal tas ut av registeret. Departementet er enig med utvalget i dette. Det samme bør gjelde revisjonsselskaper. Imidlertid antar departementet at det kan være behov for adgang til opplysninger om revisorer eller revisjonsselskap som har fått godkjenningen tilbakekalt eller om selskap som er oppløst, en tid etter at dette har skjedd. Departementet foreslår på denne bakgrunn at slike opplysninger først skal slettes ti år etter disse tidspunktene, jf. lovforslaget § 10-4. Dette er samme tidsrom som departementet har foreslått for revisors plikt til å oppbevare dokumentasjon m.v. i § 5-5 og plikten til å oppbevare regnskapsbøker med tilhørende bilag m.v. etter regnskapsloven § 11 (sistnevnte regel er foreslått videreført i forslaget til ny regnskapslov § 2-7 annet ledd, se Ot.prp. nr. 42 (1997-98)).

Departementet er av den oppfatning at det også bør innføres en bestemmelse om sletting av opplysninger som gjelder revisor som er død. Ettersom det kan være behov for å kunne få adgang til opplysninger om revisor også i slike tilfeller en tid etter dødsfallet, foreslår departementet at også opplysningene om revisor som er død først skal slettes etter en periode på ti år. Det foreslås imidlertid en begrensning når det gjelder adgangen til utlevering av opplysninger om revisor som er død. Departementet kommer tilbake til dette nedenfor.

Kredittilsynet har foreslått i sin høringsuttalelse at også vedtak om tilbakekalling av godkjenning som er påklaget, og hvor klagen er gitt oppsettende virkning, skal føres inn i revisorregisteret og medføre at Foretaksregisteret fra da av ikke skal akseptere at vedkommende påtar seg nye oppdrag. Departementet er ikke enig i dette. Departementet mener at en slik ordning ville føre til at vedtaket til en viss grad iverksettes selv om klagen er gitt oppsettende virkning. Departementet mener derfor at revisor som har fått godkjenningen tilbakekalt, fortsatt skal stå i registeret uten opplysning om vedtaket, dersom klage på vedtaket er blitt gitt oppsettende virkning.

Departementet foreslår å videreføre dagens ordning med at enhver skal ha rett til å få utlevert opplysninger fra revisorregisteret, jf. lovforslaget § 10-3. Det foreslås innført enkelte unntak fra dette. Datatilsynet har i sin høringsuttalelse pekt på at det ikke ser grunn til at personnummerdelen av fødselsnummeret skal være offentlig. Departementet er enig med Datatilsynet i at det ikke synes å være noe behov for at personnummerdelen av fødselsnummeret skal være offentlig. Det vises bl.a. til at fødselsnummer ikke er offentlig tilgjengelig etter enhetsregisterloven § 22 annet ledd. Departementet kan imidlertid ikke se noe til hinder for at fødselsdato skal fremgå som opplysning på revisorer i registeret. Dette er en opplysning som kan være av interesse for publikum som ønsker å engasjere en revisor. For andre personer enn godkjente revisorer, som registeret skal inneholde opplysninger om, foreslår departementet at opplysninger om fødselsnummer ikke skal være offentlig tilgjengelige. Dette vil være aktuelt i forhold til revisjonsselskap og bl.a. gjelde for styrets medlemmer, deltakere i ansvarlig selskap og daglig leder. Fødselsnummeret på nevnte personer er heller ikke offentlig tilgjengelig i Enhetsregisteret og Foretaksregisteret. Departementet mener videre at opplysninger som gjelder revisor som er død som hovedregel ikke skal kunne utleveres. Som ovenfor nevnt vil det imidlertid kunne være behov for å få opplysninger om revisor også etter dødsfallet. Det foreslås derfor at Kredittilsynet kan gjøre unntak fra regelen om at slike opplysninger ikke kan utleveres.

Det foreslås at departementet skal kunne gi nærmere forskrifter om føring og vedlikehold av registeret og registerets innhold, jf. lovforslaget § 10-5.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.