18. Endringer i skattebetalingsloven
Departementet finner at myndigheten på hele skattebetalingslovens område, med unntak av skattebetalingsloven § 56 nr. 5, bør legges til departementet. Endringen kan tenkes gjennomført ved at Kongens myndighet blir delegert til departementet. Departementet mener en endring av ordlyden i de enkelte lovbestemmelser vil gi det beste resultat.
Departementet foreslår samtidig at skattebetalingsloven § 33 nr. 8 blir ny nr. 6. Endringen er av redaksjonell art. Videre foreslås at skattebetalingsloven § 42 nr. 4 første punktum oppheves. Bestemmelsen anses overflødig fordi skattebetalingsloven § 56 nr. 1 vil gi departementet den nødvendige kompetanse på det området § 42 nr. 4 første punktum regulerer.
Departementet foreslår at endringene trer i kraft straks. Det vises til vedlagte utkast til endringer i skattebetalingsloven.
Departementet foreslår at skattebetalingsloven §§ 11 og 12 endres slik at «postgiro» erstattes av «Postbanken BA» der «postgiro» er brukt som benevnelse på Postgiro som virksomhet. Videre foreslås det at de samme paragrafene endres slik at lovens skille mellom post- og bankgiro opphører. Det vil si at loven kun benytter «giro» som benevnelse for betalingsinstrumentet.
Videre foreslår departementet at § 12 nr. 3 siste punktum endres slik at «postgiroen m.v.» erstattes av «kommunens særskilte konto for skatt i Postbanken BA m.v.».
Departementet foreslår at endringene trer i kraft straks. Det vises til vedlagte utkast til endringer i skattebetalingsloven.
Departementet fremmer forslag om at skattebetalingsloven § 32 nr. 5 endres slik at nåværende henvisning erstattes med en henvisning til § 53 i kommuneloven av 25. september 1992 nr. 107.
Departementet foreslår at endringen trer i kraft straks. Det vises til vedlagte utkast til endringer i skattebetalingsloven.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til endringer i skattebetalingsloven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at Regjeringen selv varsler at forskriftsverket med hjemmel i skattebetalingsloven over tid er blitt komplisert og uoversiktlig, og at dette bør gjennomgå en teknisk revisjon.
Disse medlemmer mener at skattebetalingslovens forskrifter ikke bare trenger en teknisk revisjon, men også en politisk og innholdsmessig revisjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet kan ikke støtte Regjeringens forslag om å legge ytterligere forskriftsmyndighet til departementet fordi det ikke på noen måte er sannsynliggjort at et slikt tiltak vil virke begrensende på forskriftsomfanget, eller føre til noen åpenbar opprydding i forskriftsjungelen.
Disse medlemmer vil i tråd med dette gå imot de foreslåtte endringer i skattebetalingsloven med unntak av § 11, § 12 nr. 3 første punktum og siste komma, samt § 32 nr. 5.