1. Bakgrunnen for departementet sitt lovforslag
Kommunal- og regionaldepartementet legger i proposisjonen fram forslag til ny lov om interkommunale selskaper og forslag til endringer av kommuneloven. Departementets lovforslag bygger på kommuneselskapsutvalgets utredning, avgitt 23. mai 1995: Om organisering av kommunal og fylkeskommunal virksomhet (NOU 1995: 17). Utredningen inneholder utvalgets vurdering av behovet for særlige lovregler om organisering av kommunal, fylkeskommunal og inter(fylkes)-kommunal virksomhet og utvalgets forslag til slike regler. Utredningen gjelder særlig virksomhet som har et forretningsmessig innslag.
Utvalget foreslår en ny organisasjonsform for kommunale og fylkeskommunale bedrifter som innebærer at disse er en del av kommunen som juridisk person, men ledes av et styre med forholdsvis stor grad av selvstendig myndighet og ansvar (kommunalt foretak).
Når det gjelder interkommunale virksomheter, foreslår utvalget å oppheve unntaksbestemmelsen i aksjeloven § 18-2 første ledd nr. 1. Etter utvalgets forslag vil dermed aksjeselskapsformen, med visse spesielle unntak, være det eneste alternativet for interkommunale selskaper med begrenset ansvar.
Utvalget mener videre at det er behov for en særlig lovregulering av interkommunale selskaper hvor deltakerne har ubegrenset ansvar for selskapets forpliktelser, og foreslår en egen lov om slike selskaper. Utvalget kom samtidig til at det ikke foreligger noe særlig behov for å opprettholde kommuners og fylkeskommuners adgang til å etablere interkommunale selskaper etter selskapsloven av 1985. Som en konsekvens av utvalgets forslag om en egen lov for interkommunale selskaper, foreslår utvalget at kommuneloven § 27 begrenses til å gjelde interkommunale samarbeidstiltak som ikke er egne rettssubjekter.
Utvalget begrenser ikke den adgang kommuner og fylkeskommuner i dag har til å delta i aksjeselskaper sammen med private. Utvalget foreslår derimot et generelt forbud mot at kommuner og fylkeskommuner deltar i ansvarlig selskap etter selskapsloven.
Utvalget foreslår også en ny organisasjonsform for kommunalt og fylkeskommunalt foretak som vil avløse reglene om kommunal bedrift i kommuneloven § 11. Reglene foreslås tatt inn som et nytt kap. 11 i gjeldende kommunelov.
Utredningen ble sendt på høring med høringsfrist 5. januar 1996. Av de ca. 90 høringsuttalelsene kom 45 fra kommuner. Høringsuttalelsene er i all hovedsak positive til utvalgets forslag. Flere gir uttrykk for at utredningen tilbyr en lenge etterlengtet beskrivelse av gjeldende rett på et uklart område, og at forslagene representerer en nødvendig opprydding.
Forslaget om å etablere en egen lov om interkommunale selskaper (IKS) har fått overveldende tilslutning. Dette gjelder også forslaget om at etablering av slike selskaper skal godkjennes av departementet. Men flere har merknader til enkeltbestemmelser i forslaget til denne loven.
Når det gjelder forslaget om å erstatte reglene om «kommunal bedrift» i kommuneloven § 11 med et nytt kapittel om kommunale foretak (KF) er bildet noe mer nyansert. Bare svært få av høringsinstansene er negative til forslaget om å oppheve adgangen til å etablere selskaper med begrenset ansvar utenfor aksjeloven og adgangen til å etablere ansvarlige selskaper (ANS) etter selskapsloven av 1985 i utvalgets forslag.