Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

1. Sammendrag

       Departementets lovforslag gjelder lovregulering av skolefritidsordningen i grunnskolen, jf. Innst.S.nr.234 (1996-1997) om St.meld. nr. 55 (1996-1997) Om skolefritidsordningen. Siden regelverket skal iverksettes fra høsten 1998, foreslår departementet endringer både i gjeldende grunnskolelov og i forslaget til ny opplæringslov, jf. Ot.prp.nr.46 (1997-1998).

       Etter lovforslaget pålegges kommunen å ha et tilbud om (offentlig eller privat) skolefritidsordning for 1.-4. klassetrinn ved minimum en av skolene i kommunen. Tilbudet kan også omfatte familiefritidsordninger. Dersom det er etterspørsel etter det, plikter kommunen å gi tilbud også før skoletid. Kommunen bestemmer selv hvor mange plasser den vil stille til rådighet og om det skal gis tilbud i feriene.

       Skolefritidsordningen skal legge til rette for lek, kultur- og fritidsaktiviteter med utgangspunkt i barnas alder, funksjonsnivå og interesser. Ordningen skal gi barna omsorg og tilsyn. Funksjonshemmede barn skal gis gode utviklingsvilkår, og departementet tar sikte på å forskriftsfeste at 15 % av det statlige tilskuddet til kommunene skal gå til barn med særlige behov. Ute- og innearealer skal være egnet til formålet.

       Departementet foreslår å lovfeste at skolefritidsordningen skal ha vedtekter og hva disse skal omfatte. Innholdet i vedtektene fastsettes lokalt, deriblant opptakskriterier, foreldrebetaling, leke- og oppholdsarealer, og daglig oppholdstid. Bemanningen av skolefritidsordningen skal avgjøres kommunalt ut fra lokale forhold og behov. Normer for bemanning eller kompetansekrav for tilsatte og daglig leder foreslås ikke. Derimot blir det foreslått å lovfeste at rektor vanligvis (dispensasjon kan gis) skal være administrativ og faglig leder når skolefritidsordningen er knyttet til offentlig eller privat skole. Regelen gjelder ikke når private skolefritidsordninger leier lokaler av offentlige skoler.

       Skolefritidstilbudet skal finansieres gjennom statlig og kommunalt tilskudd og egenbetaling fra foreldrene. Det vil bli forskriftsfestet hvilke kostnader kommunen skal dekke. Foreldrebetalingen vil gjelde en andel av selvkost og ikke omfatte for eksempel økede utgifter som skyldes søskenmoderasjon e.l. Kommunen og fylkeskommunen avgjør om det skal gis tilbud innenfor skoleskyssordningen.

       Departementet ved Statens utdanningskontor fører tilsyn med skolefritidsordningen. For private skolefritidsordninger som mottar statstilskudd, har kommunen tilsynsansvaret. Departementet får hjemmel til å gi forskrifter om bl.a. finansieringen av skolefritidsordningen og regler for kommunal godkjenning av private skolefritidsordninger.

       Når det gjelder spørsmålet om politiattest for tilsatte i skolefritidsordningen, viser departementet til forslaget til ny opplæringslov § 10-9 vedrørende attest for om en person er siktet, tiltalt eller dømt for seksuelle overgrep mot barn. Tilsvarende regel foreslås for tilsetting i skolefritidsordningen.

       Departementets forslag har ikke vesentlige økonomiske og administrative konsekvenser.