2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Sylvia Brustad, Odd Eriksen, Aud Gaundal, Leif Lund og Signe Øye, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn Andersen og Lodve Solholm, fra Kristelig Folkeparti, Olaf Gjedrem og Ivar Østberg, fra Høyre, Sverre J Hoddevik og Erna Solberg, fra Senterpartiet, Bjørg Bruset og fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, viser til endringene i plan- og bygningsloven § 93b nr. 2, § 98 nr. 2 og § 98a, som trådte i kraft 1. juli 1997.
Komiteen viser videre til at formålet med endringene var å redusere byggeskader som skyldes feil prosjektering og utførsel, ved å belegge alle faser i byggeprosessen med et klarere ansvar på de utøvende foretak. Kravet for å bli godkjent som byggeansvarlig ble av den grunn betydelig innskjerpet ved at krav til kontrollerbar dokumentasjon av faglige kvalifikasjoner og kompetanse ble lovpålagt.
Komiteen viser til at det er kommunenes lovpålagte oppgave å godkjenne og tildele ansvarsretten etter lovens retningslinjer til de ansvarlige foretak i hver enkelt byggesak. Etableringen av det sentrale godkjenningsregisteret ble bl.a. foretatt for å lette og effektivisere kommunenes godkjenningsarbeid. Foretak som er godkjent i det sentrale godkjenningsregisteret skal raskt kunne godkjennes i kommunen uten særlig tidkrevende kontroll med de ansvarlige foretaks kvalifikasjons- og kompetansekrav. Sentral eller lokal ansvarsgodkjenning gis bare dersom foretaket har tilstrekkelige utdannings- eller praksismessige kvalifikasjoner. Foretak med en sentral godkjenning forenkler derfor kommunenes kontrollarbeid av de byggeansvarlige foretak i betydelig grad. Problemet er imidlertid at så få til nå har funnet det hensiktsmessig å registrere seg i det sentrale godkjenningsregisteret, samt at godkjenningsregisteret har kapasitetsproblemer. Dermed må kommunene foreta en tidkrevende behandling av ansvarsretten i hver enkelt byggesak. Dette medfører økende saksbehandlingstid og forsinkelser av igangsetting av byggeprosjekter. Forslagsstillerne fra Høyre mener at lovendringer er påkrevd for å avhjelpe den akutte situasjonen.
Komiteen konstaterer at de tidligere vedtatte endringer i plan- og bygningsloven som trådte i kraft 1. juli 1997 har resultert i et betydelig ekstraarbeid og dermed forsinkelser i saksbehandlingen i byggesaker i flere kommuner.
Komiteen mener at forskriftsendringer som forenkler kravene til dokumentasjon i den kommunale godkjenningen vil være nødvendige.
Komiteen viser til Kommunal- og regionaldepartementets brev av 22. mai 1998, som er inntatt som vedlegg til innstillingen, hvor det fremgår at departementet mener at en lovendring for å hjemle en dispensasjonsadgang er overflødig da situasjonen kan avhjelpes ved å endre forskriftene slik at krav til lokal godkjenning blir forenklet.
Komiteen har videre merket seg at Regjeringen legger til grunn at denne forenklingen skal skje ved anvendelse av endringer i forskriftene og ikke ved lovendringer slik forslagsstillerne i Dok.nr.8:108 (1997-1998) opprinnelig tok til orde for.
Komiteen merker seg også at endringene i forskriftene for lokal godkjenning kun er ment å gjelde i en overgangsperiode inntil et tilstrekkelig antall foretak er registrert i det sentrale godkjenningsregisteret.
Komiteen vil understreke behovet for at slike regler ferdigbehandles raskt, da situasjonen nå medfører stillstand i boligprosjekter i en del kommuner.
Komiteen anser det som positivt at Regjeringen i tillegg har signalisert at den vil jobbe aktivt for å løse det omtalte problem for kommunene gjennom konkrete tiltak for en raskere behandling av de sentrale godkjenningene. Komiteen mener også at departementet bør se på dokumentasjonskravet til sentral godkjenning for å få flere firma til å søke sentral godkjenning.
Komiteen vil på dette grunnlag si seg enig med de tiltak som Regjeringen har varslet for å løse de problemene som er omtalt i Dok.nr.8:108 (1997-1998).
Komiteen tar til etterretning at departementet med disse endringene mener at det akutte problemet som har oppstått kan løses. Komiteen forutsetter at departementet følger utviklingen nøye og eventuelt gjennomfører ytterligere forenklinger eller suspenderer reglene for godkjenning hvis de skisserte tiltak i departementets brev ikke løser de kortsiktige problemene.
Komiteen foreslår at Dok.nr.8:108 (1997-1998) vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Høyre konstaterer at departementet mener det har tilstrekkelig hjemmel til å løse problemene uten den foreslåtte lovhjemmel.
Disse medlemmer mener det viktigste nå er å finne frem til praktiske løsninger som sikrer at situasjonen i byggebransjen og på byggesakskontorene rundt om i kommunene ikke forverrer seg utover høsten.