Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Komiteens merknader

       Dok.nr.8:90 (1997-1998) har vært forelagt Justisdepartementet, som har gitt uttalelse i brev til komiteen av 29. april 1998, jf. vedlegg.

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Vidar Bjørnstad, Astrid Marie Nistad, Morten Olsen og Jan Petter Rasmussen, fra Fremskrittspartiet, Jan Simonsen og Jørn L Stang, fra Kristelig Folkeparti, Finn Kristian Marthinsen og Åse Wisløff Nilssen, fra Høyre, lederen Kristin Krohn Devold og Magnhild Olrud, og fra Senterpartiet, Tor Nymo, er enig med forslagsstillerne i at ansvarsreglene for skade på tredjemann, om den er påført av sporvogn eller kjøretøy som i dag er undergitt ansvar i henhold til bilansvarsloven, må likestilles.

       Komiteen registrerer at dette temaet også ble tatt opp 6. mars 1998 i interpellasjonsdebatten om « Rettssikkerhet for forsikringskunder » hvor nødvendigheten av å rette opp dette åpenbare misforhold i lovverket, ble påpekt. I brev til Kristin Krohn Devold av 19. november 1997 viser justisministeren til at departementet vil se nærmere på sakskomplekset i den forestående vurderingen av spørsmålene som er reist i NOU 1994:20 om personskadeerstatning.

       Komiteen er tilfreds med at justisministeren i svarbrev til justiskomiteen er kommet til at spørsmålet bør behandles som egen sak og prioriteres høyere. I svaret skriver justisministeren bl.a. at spørsmålet om å innføre lovfestet objektivt ansvar bør vurderes samlet for alle typer skinnegående kjøretøyer. Komiteen er enig i begrunnelsen for dette, og ser klart de avgrensningsproblemer som må avklares.

       Komiteen forutsetter at Justisdepartementet i sitt videre arbeid legger forslagsstillerens intensjon til grunn, slik at vi får et lovverk som retter opp dagens skjevhet i rettssystemet.

       Komiteen er også enig med departementet i at forslaget behandles i tråd med den vanlige lovgivningsprosessen. Komiteen mener imidlertid at det haster med den nødvendige lovendring, noe som understrekes av antall ulykker med sporvogn som rammer tredjeperson. Komiteen forutsetter derfor at Justisdepartementet prioriterer saken høyt, og ønsker at det nødvendige lovforslag legges fram for Stortinget innen utgangen av 1998.