Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

8. Komiteens tilråding

       Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt

vedtak til lov

om endringer i lov av 23. juni 1995 nr. 39 om telekommunikasjon og i enkelte andre lover.

I.

I lov av 23. juni 1995 nr. 39 om telekommunikasjon gjøres følgende endringer:

Lovens tittel skal lyde:

       Lov om telekommunikasjon (teleloven).

§ 1-1 skal lyde:

       Lovens saklige virkeområde

       Loven omfatter all telekommunikasjonsvirksomhet, herunder radiokommunikasjon, og annen tilsiktet utstråling av elektromagnetiske bølger samt utilsiktet utstråling som følge av utstråling som nevnt. Forvaltningen av det elektromagnetiske frekvensspekteret er også omfattet. Loven gjelder ikke for programvirksomhet i kringkasting eller videresending av program i overføringsnett for kringkasting. Kongen kan i tvilstilfelle avgjøre hva som skal anses som lovens saklige virkeområde.

§ 1-3 bokstav a) skal lyde:

a) Oppfyllelse av nasjonale behov for telekommunikasjon og effektiv bruk av ressursene gjennom virksom konkurranse.

§ 1-5 skal lyde:

       Telemyndigheten

       Kongen, departementet, Statens teleforvaltningsråd og Post- og teletilsynet er telemyndighet etter denne lov. Kongen bestemmer funksjonsfordelingen innen telemyndigheten, og kan bestemme at andre offentlige organer eller private skal ha telemyndighet på begrensede områder.

I § 1-6 gjøres følgende endringer:

       bokstav b) teleoperatør og bokstav c) tjenesteleverandør oppheves.

bokstav d) bruker blir ny bokstav b) og skal lyde:

b) bruker: person, foretak, sammenslutning eller offentlig organ som inngår avtale om tilgang til telenett eller teletjeneste til egen bruk eller utlån (sluttbruker), eller for å rette tilbud til andre.

bokstav e) telenett blir ny bokstav c) og skal lyde:

c) telenett: nett for transport og fordeling av signaler mellom bestemte termineringspunkter ved hjelp av trådforbindelser, radio, optiske eller andre elektromagnetiske overføringsmåter.

bokstav f) teletjeneste og bokstav g) offentlig telenett og offentlig teletjeneste blir ny bokstav d) og ny bokstav e).

bokstav h) leid samband blir ny bokstav f) og skal lyde:

f) tilbud om overføringskapasitet: tilbud om teletjeneste som består i overføring som ikke omfatter brukerkontrollert svitsjing.

bokstav i) teleutstyr blir ny bokstav g) og skal lyde:

g) teleutstyr: apparater, terminaler, radioutstyr eller andre tekniske innretninger, herunder programvare, som kan nyttes til telekommunikasjonsformål eller er beregnet for slik bruk. Radioutstyr er teleutstyr som sender eller på annen måte utstråler signaler (radiosender), eller som mottar signaler (radiomottaker). Apparater som bare mottar kringkastingsprogram er ikke teleutstyr.

bokstav j) interne telenett, bokstav k) lukket telenett og bokstav l) kringkastingsnett oppheves.

bokstav m) radiovirksomhet blir ny bokstav h).

Ny bokstav i) skal lyde:

i) samtrafikk: gjensidig trafikkutveksling mellom tilbydere av tilgang til telenett og teletjeneste som bygger på fysisk og logisk sammenkopling av telenett og teletjenester slik at sluttbrukere kan kommunisere med hverandre og ha tilgang til andre telenett og teletjenester uavhengig av tilbydertilknytning.

Ny bokstav j) skal lyde:

j) samlokalisering: felles bruk av eiendom i form av lokaler, master, føringsveier for kabler m.m. som nyttes eller vil bli nyttet til plassering av teleutstyr til bruk i telekommunikasjonsvirksomhet

Ny bokstav k) skal lyde:

k) offentlig telefontjeneste: offentlig teletjeneste som består av direkte formidling og svitsjing av sanntids tale gjennom offentlige svitsjete nett (fastnett eller mobilt nett), slik at sluttbruker ved bruk av fast eller mobilt terminalutstyr får mulighet å kommunisere via et nettermineringspunkt med andre sluttbrukere

Kapittel 2 overskriften skal lyde:

       Kap. 2 Om konsesjonspliktig virksomhet

§ 2-1 skal lyde:

       Konsesjonsplikt

       Enhver tilbyder som anlegger, innehar eller driver offentlig telenett for tilbud om overføringskapasitet eller som tilbyr offentlig telefontjeneste må ha tillatelse av Kongen dersom vedkommende virksomhet har en sterk markedsstilling. Tilbyder skal normalt regnes for å ha sterk markedsstilling dersom vedkommende har en markedsandel på 25 % eller mer i det geografiske markedet hvor vedkommende tilbyr sine tjenester. Ved beregningen skal det tas hensyn til markedsandeler som innehas av andre som virksomheten utøves eller finansieres sammen med.

       Ved vurderingen av om første ledd annet punktum skal fravikes, skal telemyndigheten ta hensyn til tilbyders mulighet for å utøve innflytelse på markedsvilkårene, virksomhetens omsetning i forhold til størrelsen på markedet, i hvilket omfang virksomheten har kontroll over tilgang til sluttbrukere, virksomhetens tilgang til finansielle ressurser og dens erfaring med tilbud av telenett eller teletjeneste.

       Telemyndigheten kan ved forskrift fastsette nærmere bestemmelser om etablering og drift av konsesjonspliktige telenett og teletjenester, om avgrensning av det eller de relevante markeder i forbindelse med fastlegging av tilbydernes markedsandel, om nett og tjenester som tilbys i tilknytning til slik virksomhet, om konsesjonspliktens omfang, om at andre samfunnsviktige telenett og teletjenester, herunder slike som tildeles frekvenser i medhold av kap. 5, skal være konsesjonspliktige av hensyn til oppfyllelse av nasjonale behov for telekommunikasjon, og om fritak for konsesjonsplikt.

       Bestemmelsene i §§ 3-2 til 3-7 får anvendelse på konsesjonspliktig virksomhet så langt de passer.

§ 2-2 oppheves.

Nåværende § 2-3 blir ny § 2-2.

Ny § 2-2 første ledd innledningen skal lyde:

       Det kan knyttes vilkår til konsesjon etter § 2-1. Slike vilkår kan gjelde:

Ny § 2-2 første ledd bokstav h) skal lyde:

h) betaling for tilgang til telenett eller teletjeneste som drives av annen tilbyder av tilgang til offentlig telenett eller offentlig teletjeneste

Nåværende § 2-4 blir ny § 2-3.

Ny § 2-3 skal lyde:

       Åpne telenett og teletjenester

       Tilgangen til offentlig telenett, offentlig telefontjeneste eller overføringskapasitet som drives av virksomhet med sterk markedsstilling for vedkommende nett og tjeneste, skal være åpen og ikke diskriminere noen. Forretningsvilkårene skal være bygget på saklige kriterier og være lett tilgjengelige for allmennheten.

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om åpne telenett og teletjenester.

§ 2-5 og § 2-6 oppheves.

Kapittel 3 overskriften skal lyde:

       Kap. 3 Registreringsplikt. Generelle bestemmelser for telenett og teletjenester m.v.

§ 3-1 skal lyde:

       Registreringsplikt

       Offentlig telenett, offentlig telefontjeneste og tilbud om overføringskapasitet som ikke er konsesjonspliktig etter § 2-1 skal forhåndsregistreres hos telemyndigheten. Telemyndigheten kan gi forskrifter om registreringsplikten og om registreringen.

       Telemyndigheten kan i forskrift bestemme at andre telenett og teletjenester skal være registreringspliktige.

§ 3-2 skal lyde:

       Tildeling av nummer. Bruk av nummerplaner

       Telemyndigheten kan fastsette nummerplaner og planer for navn og adresser for telenett og teletjenester og tildele nummer eller nummerserier, herunder navn og adresser, i samsvar med disse. Telemyndigheten kan gi pålegg om plikt til å ta i bruk nummerplaner og planer for navn og adresser.

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om tildeling av nummer, navn og adresser og om bruk av nummerplaner og planer for navn og adresser.

§ 3-4 skal lyde:

       Bestemmelser om tilbud om tilgang til offentlig telenett og offentlig teletjeneste.

       Telemyndigheten kan i forskrift, som vilkår i en konsesjon eller gjennom pålegg fastsette krav til tilbyder av tilgang til offentlig telenett og offentlig teletjeneste, og til tjenestetilbudet. Slike krav kan bl.a. gjelde:

a) tjenestekvalitet
b) forbud mot kryssubsidiering
c) nødmeldingstjeneste
d) kunderegister og nummeropplysning
e) etablering, drift og finansiering av felles opplysningssystem for nummeropplysning m.v.
f) feilmeldingstjeneste
g) klageordning for kunder (forbrukerklager)
h) lovbestemt tilgang til informasjon
i) lagring og utlevering av opplysninger
j) finansieringsordninger knyttet til leveringsforpliktelser for telenett og tjenester
k) samtrafikk, samlokalisering og bruk av telenett tilhørende annen tilbyder av mobiltjenester
l) totalforsvarets behov for teletjenester i krise, beredskap og krig
m) funksjonshemmedes behov for tilgang til telenett og tilpasset teleutstyr

       Telemyndigheten kan for å sikre oppfyllelse av nasjonale behov for telekommunikasjon fastsette andre krav enn de som framgår av første ledd, og kan pålegge tilbyder av grunnleggende teletjeneste å gjennomføre tiltak, herunder plikt til å etablere landsdekkende tjenestetilbud, samt inngå samarbeid med annen nasjonal eller internasjonal telekommunikasjonsvirksomhet. Kongen kan bestemme hva som er grunnleggende teletjeneste.

§ 3-5 oppheves.

Nåværende § 3-6 blir ny § 3-5.

Ny § 3-5 skal lyde:

       Leveringsvilkår

       Telemyndigheten kan bestemme at tilbydere av offentlig telenett eller teletjeneste skal utarbeide leveringsvilkår for tilgang til offentlige telenett og levering av offentlige teletjenester med opplysninger om frist for levering og feilretting, tjenestekvalitet, erstatningsansvar, kompensasjons/refusjonsordninger og vilkår for tilgang til og bruk av offentlig telenett og offentlig teletjeneste.

       Leveringsvilkårene skal offentliggjøres.

       Tilbyder av offentlig telenett og teletjeneste kan endre eller stenge tilgang til offentlig telenett eller levering av offentlige tjenester tidligst to måneder etter at det er varslet om endring eller opphør.

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om leveringsvilkårene.

Ny § 3-6 skal lyde:

       Tillatte bruksbegrensninger

       Tilbyder av offentlig telenett og teletjeneste kan gjennomføre bruksbegrensninger som består i helt å nekte tilgang til telenett eller teletjenester, avbrudd eller frakopling fra nettet eller tjenesten eller begrensning av tjenestefunksjoner, når det er nødvendig av hensyn til telekommunikasjonssikkerhet eller telenettets integritet, eller fordi teleutstyr eller bruken av utstyret ikke er godkjent etter kapittel 4 eller 5.

       I nødssituasjoner som innebærer alvorlige trusler mot liv eller helse, sikkerhet eller offentlig orden eller fare for sabotasje mot nett eller tjeneste, skal tilbyderen gjennomføre nødvendige bruksbegrensninger.

       Telemyndigheten kan pålegge tilbyder å gjennomføre bruksbegrensninger av hensyn til rikets sikkerhet, håndheving av konsesjonsplikt eller andre viktige samfunnsinteresser.

       Bruksbegrensninger skal varsles overfor dem det angår. Ved bruksbegrensning etter annet ledd skal også telemyndigheten varsles.

       Bruksbegrensninger på grunn av andre forhold enn de som er nevnt i denne paragraf skal forhåndsgodkjennes av telemyndigheten.

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om bruksbegrensninger.

Ny § 3-7 skal lyde:

       Registrering av oppgjørsvirksomhet (betalingsformidling for teletjenester m.v. fra skip)

       Telemyndigheten registrerer foretak som forestår oppgjør eller avregning av teletjenester mv fra skip (maritime avregningsforetak). Telemyndigheten kan gi pålegg om utøvelsen av virksomheten, herunder om sikkerhetsstillelse for ansvar som foretaket kan pådra seg under utøvelse av virksomheten.

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om registreringen og om virksomheten.

§ 4-2 skal lyde:

       Godkjennelse av teleutstyr

       Følgende teleutstyr skal godkjennes av telemyndigheten med mindre det er gjort unntak:

a) alt radioutstyr
b) annet teleutstyr som kan tilknyttes eller samvirke med offentlig telenett eller teletjeneste, eller er beregnet på slik bruk.

       Teleutstyr regnes som godkjent dersom utstyret oppfyller godkjennelsesprosedyrer med krav som følger av EØS-avtalen eller annen internasjonal overenskomst som Norge har sluttet seg til. Det kan likevel kreves godkjennelse etter første ledd når det gjelder andre krav til utstyret.

       Telemyndigheten kan unnta teleutstyr fra godkjennelsesplikten i enkelttilfellet eller etter nærmere bestemmelser fastsatt i forskrift.

       Alt utstyr med samme typebetegnelse som den godkjente utstyrsenheten skal merkes slik telemyndigheten har bestemt.

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om godkjennelse og merking av teleutstyr, og om hvem som kan søke godkjennelse samt bestemme at dokumentasjon som er lagt til grunn for godkjennelse på fastsatte vilkår kan nyttes også senere.

Kapittel 5 overskriften skal lyde:

       Kap. 5 Om radiovirksomhet. Frekvensforvaltning, tillatelse til bruk av radioutstyr m.v.

§ 5-2 skal lyde:

       Frekvensforvaltning

       Frekvenser i det elektromagnetiske frekvensspekteret kan ikke tas i bruk uten tillatelse av telemyndigheten

       Telemyndigheten fastsetter planer for bruk av det elektromagnetiske frekvensspekteret og tildeler frekvenser innenfor rammen av faktisk eller planlagt bruk av frekvenser. Det kan tas hensyn til fremtidige frekvensbehov.

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om frekvenstildeling og frekvensbruk.

§ 5-3 skal lyde:

       Tillatelse til bruk av radioutstyr

       Radioutstyr kan bare besittes, etableres eller brukes når telemyndigheten har gitt tillatelse. Det kan knyttes vilkår til tillatelsen, blant annet med hensyn til sendereffekt, plassering av utstyr, båndbredde, dekningsområde, og tilknytningen til offentlig telenett.

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om etablering og bruk av radioutstyr, herunder om fritak fra kravet om tillatelse.

§ 6-4 skal lyde:

       Forskrifter om telenett

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om avgrensningen av offentlige og private telenett og om etablering, drift og bruk av slike nett.

§ 6-5 skal lyde:

       Overføringsnett for kringkasting (kabel-tv-nett)

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om etablering, drift og bruk av overføringsnett for kringkasting (kabel-tv-nett).

§ 7-4 skal lyde:

       Pålegg om retting og endring m.v.

       Dersom telekommunikasjonsvirksomhet ikke oppfyller kravene fastsatt i eller i medhold av loven, kan telemyndigheten påby at ulovlige forhold rettes, eller at virksomheten skal opphøre, innen en fastsatt frist. Det kan også gis påbud om vilkår som må oppfylles for at virksomheten skal være i samsvar med krav fastsatt i eller i medhold av loven. Dersom slike påbud ikke etterleves kan tillatelse, tildeling eller annen godkjennelse som er gitt i henhold til loven trekkes tilbake.

§ 7-5 første ledd skal lyde:

       Telemyndigheten kan gjennomføre stenging av telenett, teletjeneste, teleutstyr eller radiovirksomhet når det ikke foreligger slik tillatelse, tildeling eller godkjennelse som loven påbyr eller når påbud etter § 7 - 4 ikke etterkommes. Det samme gjelder når virksomheten kan medføre vesentlige trusler mot helse eller sikkerhet.

§ 7-7 skal lyde:

       Sikring av telenett m.v.

       Telemyndigheten kan gi pålegg om at det i telenett og ved tilbud om teletjeneste skal gjennomføres sikringstiltak av hensyn til rikets sikkerhet, personvernet, taushetsplikt eller andre viktige samfunnsinteresser og herunder at det skal formidles meldinger fra statsmyndigheter når det har vesentlig betydning. Det samme gjelder overfor innehaver av radiosystem, bruker av radioutstyr, samt installatører av telenett og teleutstyr. Omkostninger og tap i forbindelse med tiltakene bæres av den som gjennomfører dem. Pålegg om sikring kan gis uten forhåndsvarsel.

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om sikringstiltak og om telekommunikasjonsvirksomhet under krise, beredskap og krig.

§ 8-1 skal lyde:

       Kontroll med åpen tilgang til telenett og teletjeneste

       Enhver som har rettslig interesse i saken kan bringe spørsmålet om en tilbyder av offentlig telenett eller teletjeneste har opptrådt i strid med kravene om åpen tilgang til telenett og teletjenester inn for telemyndigheten til avgjørelse.

       Berørt bruker kan bringe spørsmål om endring eller opphør av tjenester inn for telemyndigheten, som kan pålegge tilbyder av tilgang til offentlig telenett eller teletjeneste å utsette tidspunktet for oppsigelse av avtalen i henhold til § 3-5.

       Telemyndigheten kan bestemme at spørsmål i forbindelse med bruksbegrensninger som følge av betalingsmislighold kan bringes inn for telemyndigheten.

       Det avskjærer ikke adgang til søksmål for de alminnelige domstoler at sak som nevnt i første, annet og tredje ledd er brakt inn for telemyndigheten. Tvistemålsloven § 437 gjelder ikke.

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om adgangen til å bringe spørsmål inn for telemyndigheten og om fremgangsmåten og saksbehandlingen for slike henvendelser. Det kan ikke gis generelle instrukser om Post- og teletilsynets behandling av saker som gjelder forhold som nevnt i første, andre og tredje ledd, eller om myndighetssutøvelsen i slike enkeltsaker.

       Innbringelsesadgangen etter første ledd må være benyttet før den særskilte meglingsprosedyren fastsatt i EU-direktiver, som er gjort til en del av EØS-avtalen, om tilgang til åpne telenett og teletjenester kan påberopes ved melding til telemyndigheten og EFTAs overvåkningsorgan.

§ 8-2 oppheves.

Nåværende § 8-3 blir ny § 8-2.

§ 9-3 skal lyde:

       Taushetsplikt

       Tilbyder av tilgang til telenett eller teletjeneste og teleinstallatør plikter å bevare taushet om innholdet av telekommunikasjon og andres bruk av telekommunikasjon, herunder opplysninger om tekniske innretninger og framgangsmåter. De plikter å gjennomføre tiltak for å hindre at andre enn de som opplysningene gjelder får anledning til selv å skaffe seg kjennskap til slike opplysninger. Heller ikke kan de nytte opplysningene i egen virksomhet eller i tjeneste eller arbeid for andre, med mindre det dreier seg om statistiske opplysninger om nettverkstrafikk som er fullt ut anonymiserte og som ikke gir informasjon om innretninger eller tekniske løsninger.

       Taushetsplikt etter første ledd gjelder også for alle som utfører arbeid eller tjeneste for tilbyder av tilgang til telenett eller teletjeneste, teleinstallatør eller telemyndigheten. Taushetsplikten gjelder også etter at vedkommende har avsluttet tjenesten eller arbeidet.

       Taushetsplikten er ikke til hinder for at det gis opplysninger til påtalemyndigheten eller politiet om en abonnents navn, adresse, telefonnummer eller datakommunikasjonsadresse. Det samme gjelder ved vitnemål for retten.

       Anmodning fra påtalemyndigheten eller politiet om opplysninger som omhandlet i tredje ledd skal etterkommes med mindre særlige forhold gjør det utilrådelig.

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om taushetsplikten og om omfanget av unntaket etter tredje ledd og opplysningsplikten etter fjerde ledd. Annen lovbestemt taushetsplikt gjelder i tillegg til denne paragrafen.

Kapittel 10 overskriften skal lyde:

       Kap. 10 Gebyr og avgifter, pålegg om betaling, ekspropriasjon, tvangsmulkt, og straff.

§ 10-1 skal lyde:

       Gebyrer og avgiftsplikt. Pålegg om betaling

       Telemyndigheten kan gi forskrifter om gebyr for konsesjoner, tillatelser, tildelinger eller andre forvaltningstjenester som gis i medhold av loven, og for registrering og vedlikehold av registre som opprettes i medhold av loven.

       Telemyndigheten kan pålegge tilbyder av tilgang til offentlig telenett eller teletjeneste å betale avgift til staten.

       Telemyndigheten kan også pålegge tilbyder av tilgang til offentlig telenett eller teletjeneste å betale til annen tilbyder av tilgang til offentlig telenett eller teletjeneste for tilslutning til nett eller teletjeneste.

       Telemyndigheten kan gi nærmere forskrifter om avgiftsplikt og betalingsplikt etter annet og tredje ledd.

§ 10-2 første ledd skal lyde:

       Tilbyder av offentlig telenett eller teletjeneste som Kongen utpeker er berettiget til å anbringe telenett, teleutstyr eller annen innretning til telekommunikasjonsformål på, over, gjennom eller under offentlig eller privat eiendom. Det skal ytes vederlag ifølge fjerde ledd.

§ 10-2 syvende ledd skal lyde:

       Telemyndigheten kan også gi forskrifter om når tilbyder er berettiget etter første ledd og om rettens omfang. Bestemmelsene i lov 23. oktober 1959 nr. 3 om oreigning av fast eiendom gjelder tilsvarende så langt det passer.

§ 10-3 skal lyde:

       Tvangsmulkt

       For å sikre at bestemmelse gitt i eller i medhold av denne loven overholdes, kan telemyndigheten bestemme at den ansvarlige skal betale en daglig løpende mulkt til staten inntil lovstridig virksomhet er opphørt eller pålegg med hjemmel i loven her er etterkommet.

       Mulkten løper ikke før klagefristen er ute. Påklages vedtaket om tvangsmulkt, løper ingen tvangsmulkt før klagesaken er avgjort med mindre klageorganet bestemmer annerledes.

       Vedtak om tvangsmulkt er tvangsgrunnlag for utlegg.

§ 10-4 skal lyde:

       Straff

       Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser i denne loven eller forskrifter gitt med hjemmel i loven, straffes med bøter eller fengsel inntil seks måneder, eller begge deler, med mindre annet følger av annet ledd.

       Den som forsettlig eller grovt uaktsomt krenker taushetsplikt etter § 9-3 straffes som bestemt i første ledd. Hvis hensikten med taushetsbruddet er å skaffe seg eller andre en uberettiget vinnning eller gjerningsmannen i slik hensikt på annen måte utnytter opplysninger som er belagt med taushetsplikt etter § 9-3, kan fengsel inntil 3 år anvendes.

       Medvirkning straffes på samme måte.

II.

I lov av 13. august 1915 nr. 6 om rettergangsmåten for tvistemål (tvistemålsloven)

skal § 204 nr. 2 første punktum lyde:

       Retten må ikke ta imot forklaring som vitnet ikke kan gi uten å krenke lovbestemt taushetsplikt han har som følge av tjeneste eller arbeid for stat eller kommune eller tilbyder av tilgang til telenett eller teletjeneste, om ikke departementet gir samtykke.

III.

I lov av 12. mai 1981 nr. 25 om rettergangsmåten i straffesaker (straffeprosessloven)

skal § 118 første ledd første punktum lyde:

       Retten må ikke ta imot forklaring som vitnet ikke kan gi uten å krenke lovbestemt taushetsplikt han har som følge av tjeneste eller arbeid for stat eller kommune eller tilbyder av tilgang til telenett eller teletjeneste, om ikke departementet gir samtykke.

IV.

       Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.

Oslo, i samferdselskomiteen, den 19. februar 1998.

Oddvard Nilsen, Ellen Gjerpe Hansen, May Britt Vihovde,
leder. ordfører. sekretær.